10 Buku untuk dibaca kepada anak anda


Pentingnya membaca adalah asas dalam masa kanak-kanak kerana ia membolehkan kanak-kanak untuk mengembangkan sikap, kebolehan dan fasiliti yang menyenangkan yang akan membentuk identiti beliau ketika dia tumbuh dan...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

Pentingnya membaca adalah asas dalam masa kanak-kanak kerana ia membolehkan kanak-kanak untuk membangunkan sikap yang menyenangkan, kemahiran dan fakulti yang akan membentuk identiti ketika ia tumbuh dan yang akan memperkaya bagasi kebudayaan yang akan menemani dia untuk hidup. Bukan itu sahaja. Mendidik kanak sejak kecil pertama untuk mendengar dan kemudian membaca cerita dongeng dan kemudian kisah-kisah yang lebih kompleks makna moral yang jelasbukan sahaja merangsang perkembangan imaginasi beliau dan beliau perasaan, tetapi juga semangat analisis dan refleksinya. Mengenal pasti atau tidak mengenal pasti watak-watak yang membawa kanak-kanak itu untuk mencerminkan perkembangan sejarah mereka dan untuk menganalisis tindakan mereka semakin banyak. Mari kita lihat, apa yang sepuluh buku boleh dibaca band bayi antara enam dan sepuluh tahun.

Pinocchio

Judul pertama yang kami cadangkan ialah Pinocchio oleh Carlo Collodi, kecemerlangan klasik dalam kesusasteraan kanak-kanak. Kisah boneka itu agak 'nakal dan pembohong, yang bermimpi untuk menjadi seorang anak yang sebenar dan yang, dalam mengejar impiannya, watak-watak pengembaraan yang banyak dan hebat bertemu wataknya yang terkenal (memikirkan kucing dan rubah atau Lucignolo) bukan sahaja dekat dengan imaginasi seorang kanak-kanak, yang dengan mudah dapat mengenal pasti dengan Pinocchio, tetapi penuh dengan ajaran dan perasaan yang baik yang diilhami oleh tokoh positif Geppetto dan Talking Cricket.

hati

Juga Cuore di Edmondo De Amicis adalah klasik yang hebat untuk kanak-kanak. Tidak seperti Pinocchio, artikulasi teks itu berbeza kerana kita mempunyai cerita utama (kelas itu) yang kemudiannya menghubungkan kisah-kisah individu kepada para pelajar, yang sebahagiannya tetap terkenal (darah Romagna, dari Apennines ke Andes, Tambourine Sardinia, dan sebagainya). Juga dalam kes ini terdapat ajaran moral yang diilhami oleh kisah-kisah yang, jika mereka sempurna untuk tempoh di mana novel itu diterbitkan, masih relevan: cinta kepada keluarga, menghormati orang lain, suka kepada diri sendiri negara.

Geronimo Stilton

Daripada inspirasi yang berbeza dan lebih dekat kepada kita adalah pengembaraan terkenal Geronimo Stilton, penulis Elisabetta Dami. Terkenal di kalangan kanak-kanak, terutamanya untuk transposisi dalam kartun, pencinta tikus mencabar keju, wartawan yang berani dan berani, menyeret penonton mudanya ke dalam pengembaraannya, tetapi sentiasa penuh keberanian, ketepatan, kejujuran dan cinta kepada keluarga.

Rumah pondok Uncle Tom

Satu lagi kesusasteraan belia klasik ialah The Uncle Tom's Hut oleh penulis Amerika Harriet Beecher Stowe. Novel itu, yang menjadi penjual terbaik sejati di Amerika Syarikat pada akhir abad kesembilan belas, menangani masalah perhambaan hitam dan meninggikan cinta Kristiani.

Peter Pan

Simbol zaman kanak-kanak yang kekal dan sihir yang mengikatnya adalah watak Peter Pan, makhluk hebat dari pena penulis Scotland James Matthew Barrie dan protagonis novel Peter Pan di taman-taman Kensington dan Peter dan Wendy. Kisah Peter Pan, anak abadi yang tinggal di Pulau yang tidak bersama dengan kumpulan anak-anak yang hilang dan wajah dalam perjuangan yang tidak pernah berakhir Kapten Hook, diketahui kanak-kanak dan orang dewasa untuk transposisi sinematografi yang tak terhitung jumlahnya, sesetengahnya benar-benar terkenal. Kisah itu sendiri meraikan keajaiban zaman kanak-kanak dan ciri utamanya, iaitu mempercayai mimpi.

Alice in Wonderland

Dalam nada yang sama adalah karya Lewis Caroll, Alice in Wonderland, sebuah cerita - juga terkenal dengan transposisi filem - di mana tidak ada yang kelihatan dan di mana kekuatan mimpi dan imaginasi adalah protagonis sebenar sejarah.

Wanita kecil

Sebuah klasik yang hebat terus menjadi karya Louisa May Alcott, Little Women, diikuti oleh Little Women Grow. Pastinya lebih sesuai dengan penonton wanita muda, Piccole Donne menceritakan kisah empat adik perempuan yang halus, semuanya berbeza antara satu sama lain, tetapi sangat dekat dan sangat melekat pada masa perang Amerika. Meg, Jo, Beth dan Amy memasuki khayalan umum sebagai ungkapan perpaduan keluarga dan perpaduan, walaupun terdapat perbezaan yang menarik antara mereka.

Pollyanna

Juga Pollyanna dan Pollyanna tumbuh, novel pengarang Eleanor Hodgman Porter, sesuai untuk penonton muda. Keyakinan yang mana protagonis menghadapi kehidupan dan ujian keras yang dia tunduk (dia kehilangan kedua-dua ibu bapanya sebagai seorang kanak-kanak dan pergi hidup dengan seorang makcik saudara perempuan, tetapi jauh ke bawah) pastinya inspirasi untuk menghadapi masalah yang berbeza yang kita temui pada siang hari dan mesej ini pasti mempesona walaupun kanak-kanak.

Buku hutan

Satu lagi zaman kanak-kanak klasik, berulang kali dieksploitasi dalam dunia kartun, adalah Buku Rudyard Kipling. Buku ini sebenarnya satu kumpulan cerita dan sebagai protagonis Mowgli, seorang anak yang dibesarkan di tengah-tengah hutan oleh dua serigala dan kemudian tumbuh dengan sahabat mereka dan Baloo dan Baghera, beruang dan panther. Buku ini adalah penghukuman jelas masyarakat manusia dan pengiktirafan alam dan haiwan dunia yang sederhana dan ikhlas.

Putera kecil

Akhirnya, kami memasukkan karya penulis Perancis, Antoine de Saint-Exupery, The Little Prince. Buku ini, yang dikandung sebagai kisah dongeng moden dan halus, sebenarnya sangat mendalam dan patut dibaca dan dibaca semula beberapa kali dalam kehidupan, kerana ia meminjamkan kepada banyak refleksi. Ia menceritakan kisah seorang penyelamat, pengarang, dan pertemuannya dengan seorang anak yang luar biasa yang bergerak di alam semesta dan datang ke bumi, tetapi yang benar-benar ingin kembali dari mawarnya, yang ditinggalkannya di planetnya dan dia suka kegelapan. Sejarah meninggikan cinta, perasaan sebenar dan secara terbuka mengutuk kepalsuan, kebohongan dan kepentingan yang tidak berguna dari "hebat", atau dunia dewasa.

Video: CARA AGAR DOA KITA CEPAT TERKABUL - Ust. Abdul Somad. Lc. MA