10 Sebab yang baik untuk mempunyai anak kedua


Kelahiran seorang kanak-kanak adalah detik paling gembira dalam kehidupan kita masing-masing, momen yang indah dari jeritan pertama dan kegembiraan dikongsi dengan pasangan. Jika kita bercakap tentang kanak-kanak, emosi tidak dapat dielakkan kuat, dan antara perkara-perkara yang...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

yang kelahiran seorang kanak-kanak adalah saat paling bahagia dalam kehidupan setiap kita, momen yang indah dari menangis pertama dan kegembiraan dikongsi dengan rakan kongsi. Jika kita bercakap tentang kanak-kanak, emosi tidak dapat dielakkan kuat, dan antara perkara-perkara yang boleh dilakukan untuk satu bayi yang paling penting pastinya memberikannya saudara. Lihat di bawah mengapa, di sini ialah 10 sebab yang baik untuk mempunyai anak kedua.

Kegembiraan ibu dan ayah

Anda tidak hidup terbawa-bawa oleh kepahitan kehidupan, dan apa yang dilakukan oleh anak-anak adalah memperlihatkan rasa sakit: mereka mempunyai keupayaan yang luar biasa untuk merobohkan senyuman dengan senyuman sederhana atau senyuman yang mudah, selain daripada meletupkan saat kegembiraan kelahiran. Dan tidak pernah terlalu banyak, kebahagiaan: membuat anak kedua akan dapat menggandakan apa yang sudah diperoleh dari yang pertama.

Kestabilan pasangan

Kelahiran seorang kanak-kanak menjejaskan keseimbangan keluarga, seperti tempoh kehamilan tidak dapat dielakkan (untuk lebih baik atau lebih teruk) ibu. Tetapi selepas semua, hasilnya adalah apa-apa tetapi berkongsi kegembiraan yang besar: ia juga akan memberi manfaat kepada hubungan pasangan, terima kasih kepada momen indah untuk hidup dalam dua, tiga dan empat.

Kebahagiaan anak pertama

Kecemburuan dan ketakutan anak mudah diatasi, bahkan memberikan anak pertama perhatian yang patut walaupun setelah kelahiran saudara lelaki itu. Terserah kepada keupayaan ibu bapa, tetapi secara naluriah juga anak sulung akan menyukai pendatang baru dan dalam jangka panjang tanpa perlu keluar dari masa kanak-kanak-akan gembira untuk mempunyai adik kecil.

Tanggungjawab saudara yang lebih tua

Bahwa saudara yang lebih tua adalah peranan untuk bermain dan, pada sisi ibu bapa, dapat bermain. Mengekalkan tugas anak sulung yang berkaitan dengan pertumbuhan anak rumah itu (hanya jika dia merasakannya, dia masih anak juga) akan membantu penerimaan dengan membuat perasaan yang lebih dekat dengan ibu bapa dan dengan itu mengehadkan rasa cemburu. Mengajar dia, lebih-lebih lagi, maksudnya Tanggungjawab!

Seorang teman bermain baru

Sudah tentu tidak dalam tempoh pertama, tetapi dengan pertumbuhan kanak-kanak, jika jarak usia tidak besar, major akan menyedari bahawa dia telah menemui saudaranya seorang teman bermain yang dengannya berkongsi detik-detik gembira di rumah: serta mendorong kedua-duanya ke arah aktiviti permainan video dan TV yang lebih sihat, ini akan membantu mereka tumbuh bersama dan akan memperoleh faedah sosial bersama dari mereka.

Kehidupan bertempur dalam dua

Apabila pengganggu pertama marah dengan salah seorang anak mereka, yang lain akan campur tangan, tinggal bersama mereka dengan pasti. Dan ia akan berlaku untuk semua tamparan yang diterima dari kehidupan, setiap kanak-kanak akan tahu bahawa dia boleh mengandalkan kakaknya menjadikan dirinya begitu kuat dan menguruskan untuk mengatasi kesukaran.

Belajar untuk berkongsi

Willy-nilly, kehidupan akan memaksa anak-anak kita untuk berkongsi sesuatu dengan seseorang. Ia bermula dengan meja sekolah, untuk diakhiri dengan meja di tempat kerja: perkongsian bermakna hidup bersama, dan semakin cepat mereka belajar lebih baik. Kelahiran saudara lelaki itu akan mengenakan lebih banyak perkongsian mainan, ruang dan terutama ibu bapa: berapa banyak kerja yang telah dilakukan, yang pada dua puluh akan berada di poket...

Berkongsi kejahatan... dan untuk kebaikan!

Kelahiran anak kedua akan membebaskan anak sulung daripada semua tanggungjawab yang dia pasti akan bertanggungjawab untuk membuat ibu bapa bahagia: pasti dia mesti memenuhi harapan mereka, dia akan merasa bertanggungjawab untuk melakukannya (selalu menurut sikapnya) Tetapi akan "diperbaiki" oleh kehadiran seorang saudara yang boleh mengisi jurang yang dia pasti akan meninggalkan.

... Dan kemudian anda mendapat...

Ia tidak semestinya alasan di sebalik peranan ibu bapa, tetapi ia boleh dianggap memerlukan anak-anak mereka esok. Atau, membalikkan hujah, bahawa anak-anak mereka terpaksa memberi ibu bapa mereka walaupun secara ekonomi. Satu-satunya anak menghadapi semua kesukaran ini dengan dirinya sendiri, dengan sokongan seorang saudara mengubah segala-galanya.

Semakin kita, semakin baik!

Ayat tipikal apabila menganjurkan parti, kan? Nah, mari kita belajar bagaimana untuk merawat kehidupan seharian, setiap makan tengahari dan setiap makan malam sebagai parti, dan berada di empat akan sentiasa lebih baik daripada menjadi tiga! Kegembiraan yang membawa dua kanak-kanak adalah dua kali ganda berbanding dengan yang dibawa oleh satu... Selamat datang ke bayi kedua !!!

Tips

Beberapa pautan yang mungkin berguna kepada anda:

  • Bagaimana untuk mengatasi kecemburuan anak remaja terhadap abangnya
  • Bagaimana menguruskan konflik antara saudara-saudara
  • 7 kelebihan mempunyai saudara besar

Video: 11 Jurusan Kuliah yang Cocok untuk Anak IPA