10 Tips untuk mengatasi rasa takut melahirkan anak


Grading adalah keadaan rahmat bagi setiap wanita. Sembilan bulan kehamilan adalah tempoh yang penuh dengan emosi di mana tubuh wanita berubah, mengubah dan menyatakan keindahannya dengan sebaik-baiknya. Walau bagaimanapun, walaupun bulan ini...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

Pengijazahan adalah satu keadaan rahmat untuk setiap wanita. Sembilan bulan kehamilan adalah a tempoh penuh daripada emosi di mana perubahan badan wanita, berubah dan mengekspresikan keindahannya dengan sebaik-baiknya. Walaupun demikian, walau bagaimanapun, bulan-bulan ini mungkin mewakili beberapa malah fasa rumit, terutamanya dari sudut pandangan psikiatri. Semasa kehamilanSebenarnya, selalunya rasa tidak pasti, keraguan, timbul pertanyaan untuk pengalaman, bahawa ibu, yang kadang-kadang mendapati wanita tidak bersedia, teragak-agak dan tidak selamat. yang takut akan melahirkan anak ia hanya salah satu daripada banyak kebimbangan untuk menghadapi dan mengawal, terima kasih kepada konfrontasi langsung dengan pasangan seseorang yang mesti menjadi satu kehadiran penting dan perlu. Senarai ini ingin memberikan 10 petua tentang cara untuk mengatasi kebimbangan dan ketidakpastian untuk hidup masa penghantaran sebagai pengalaman yang unik dan tidak dapat ditiru.

Yoga

Salah satu petua pertama yang saya dapat berikan ialah mengamalkan yoga selama tempoh kehamilan. Ramai wanita yakin bahawa apa-apa aktiviti fizikal tidak mencukupi dalam sembilan bulan. Tidak ada yang lebih salah. Latihan badan anda, menjadikannya lebih elastik dan kuat adalah penting untuk mengatasi penghantaran dengan cara yang terbaik. Di samping itu, yoga mengajar untuk bernafas dengan baik, dengan irama yang berterusan dan harmoni yang membolehkan minda kita menuju ke arah meditasi yang dapat membuat kita lebih kuat dan lebih baik menghadapi semua ketakutan kita. Pada bulan-bulan terakhir kehamilan, dengan jelas, jawatan atau senaman tertentu perlu dielakkan, tetapi guru sendiri akan mengarahkan wanita hamil dalam amalan yang betul dan mencukupi. Walau bagaimanapun, diketahui bahawa yoga membantu mengendalikan emosi kita, jadi disiplin kuno ini sempurna sebagai persediaan untuk salah satu saat yang paling emosional dalam kehidupan seorang wanita.

Hubungan dengan rakan kongsi

Satu lagi perkara penting yang perlu dilakukan adalah berkongsi kebimbangan dan ketakutan anda dengan pasangan anda. Sembilan bulan kehamilan, untuk semua wanita, adalah tempoh ajaib, tetapi juga sangat rumit. Bawa makhluk yang tumbuh dengan kita ke dalam rahim kita dan dalam diri kita adalah pengalaman yang sengit dan mendalam, tetapi ini juga berlaku untuk lelaki. Begitu juga ketakutan dan emosi kita akan menjadi milik mereka, hidup, mungkin, dengan cara yang berbeza, selalunya lebih praktikal dan rasional. Visi para sahabat kita, oleh itu, adalah bantuan yang sah untuk mengurangkan ketakutan yang, jika disimpan di dalam, mungkin kelihatan lebih besar dari yang sebenarnya. Bicaralah, dengan ayah masa depan anak-anak anda, terangkan kepada beliau semua perasaan yang diberikan oleh kehamilan anda untuk menjalani masa ini bersama dalam semua aspek.

Mengelakkan cerita orang lain

Nasihat yang mungkin menentang pemikiran popular, tetapi yang saya dapat memberi anda, bukan untuk mendengar pengalaman orang lain. Saya tahu ini seolah-olah menentang arus perdana, tetapi sering mengetahui kisah-kisah kawan atau kenalan hanya berfungsi untuk meningkatkan kebimbangan dan ketakutan. Setiap wanita mempunyai ambang kesakitan yang berbeza dan masing-masing hidup masa penghantaran secara berbeza. Oleh itu, pendengaran, pengalaman wanita yang menderita 10/12 jam untuk tenaga kerja yang panjang dan rumit, atau mendengar butiran fizikal yang berlaku kepada sebahagian daripada mereka pada masa penghantaran tidak pernah positif. Dalam kes ini kesedaran adalah perkara terbaik. Kita semua, selepas semua, hari ini kita mempunyai idea tentang apa yang dimaksudkan untuk melahirkan seorang anak, jadi lebih baik untuk tinggal dengan idea-idea asas yang tidak tercemar oleh cerita, selalunya secara tidak wajar.

Kursus pra-penghantaran

Merujuk kepada lembaga sebelumnya, adalah perkara yang baik untuk mendaftar kursus pra-kelahiran. Di sini, kita biasanya bertemu dengan orang-orang di pengalaman mengasuh pertama mereka, yang mana mempunyai ketakutan kita sendiri. Berkongsi mereka pasti senjata untuk mengawal mereka, ditambah semasa mesyuarat akan ada peluang untuk mendedahkan ketakutan mereka kepada seorang pakar dan orang yang bersedia yang akan meyakinkan minda kami menggunakan kata-kata yang sesuai dan memberikan nasihat yang tepat untuk diikuti. Pengalaman kursus pra-kelahiran juga sangat baik untuk membantu selepas kelahiran anak. Mempunyai rakan-rakan dengan pergi ke taman dengan bayi atau dengan siapa untuk berkongsi bulan pertama keibuan juga penting untuk mengelakkan terjatuh pada masa yang sangat halus bagi semua wanita.

Pilihan pakar ginekologi

Satu lagi perkara yang saya cadangkan adalah memilih pakar ginekologi / kepercayaan anda. Sepanjang sembilan bulan adalah sangat penting untuk mempunyai seorang profesional yang dipercayai dan kompeten yang tidak hanya akan memainkan peranan untuk membuat ujian atau lawatan, tetapi juga menjadi sokongan yang sah untuk semua keperluan dan ketakutan anda. Dihayati oleh doktor yang berwibawa pastinya mempunyai berat badan yang berbeza daripada menerima sokongan daripada rakan dan saudara mara. Pakar ginekologi dapat menjelaskan semua keraguan yang sesuai untuk kehamilan, serta subjek terbaik untuk memberikan nasihat, mungkin mencadangkan hospital di mana melahirkan atau bidan untuk bergantung. Persekitaran dan bantuan adalah, sebenarnya, dua elemen asas untuk menjalani buruh dan bersifat tenang dan tanpa trauma.

Pilihan bidan

Merujuk kepada nasihat yang dicadangkan, perkara utama adalah bergantung kepada bidan yang baik. Angka ini, sebenarnya, asas sepanjang tempoh kelahiran. Mempunyai hubungan langsung dan ikhlas dengan pakar obstetrik anda akan membantu banyak pesona yang, oleh karenanya, boleh bergantung sepenuhnya pada dirinya semasa kesukaran. Oleh itu, memilih dan mengetahui pakar obstetrik pertama adalah langkah tegas untuk dapat meletakkan ketakutan sendiri semasa kelahiran seorang anak.

Pilihan struktur hospital

Satu lagi perkara penting dan tidak boleh dipandang remeh adalah untuk memilih terlebih dahulu hospital yang akan menjadi tuan rumah kami semasa kelahiran. Memutuskan hospital yang terbaik, dari sudut pandang logistik dan dari perkhidmatan yang ditawarkan, akan meyakinkan ibu masa depan dalam menghadapi masa penghantaran.

Membaca buku bermaklumat

Bantuan untuk mengatasi dan menyelesaikan kekhuatiran yang berkaitan dengan kelahiran adalah untuk membaca buku tentang subjek. Dalam kes ini maklumat akan menjadi nyata, objektif dan betul untuk semua ibu masa depan. Bergantung kepada pilihan, sama ada kelahiran di rumah, di dalam air, atau di pasaran tradisional, terdapat banyak bacaan yang menarik yang akan memberi jaminan kepada wanita dan mengarahkan mereka ke pilihan terbaik untuk membuatnya.

muzik

Malah muzik dalam kes ini boleh memainkan peranan utama. Sebenarnya, diketahui bahawa sesetengah jenis muzik bertujuan untuk menenangkan semua jenis mood, memberikan rasa kedamaian dan ketenangan kepada pendengar. Semasa bulan-bulan terakhir kehamilan, oleh itu penting untuk mengukir beberapa waktu untuk diri sendiri, mendengar muzik yang memberikan ketenangan, membuat kita lupa ketakutan dan ketakutan pada melahirkan anak.

Tempoh bersalin

Nasihat terakhir yang saya ingin berikan kepada anda adalah mengenai tempoh cuti dari kerja. Di Itali undang-undang memperuntukkan bahawa pekerja wanita mungkin tidak bekerja tiga bulan sebelum penghantaran. Ramai, bagaimanapun, untuk meningkatkan tempoh bersalin selepas kelahiran memutuskan untuk memanjangkan kehadiran di tempat kerja hingga ke bulan kelapan kehamilan. Saya tidak mengesyorkannya dan alasannya sangat mudah. Wanita itu mempunyai keperluan mutlak untuk bersiap sedia untuk melahirkan anak dan melakukannya pada masa yang tepat. Tiga bulan sebelum kelahiran bayi yang baru lahir, pada pendapat saya, perlu tiba pada masa penghantaran dengan kekuatan yang betul dan persiapan psikologi yang betul. Hanya sekali di rumah, mungkin, untuk memahami antara satu sama lain dan mendengar satu sama lain sepenuhnya, dalam semua emosi dan ketakutan, yang terpaksa bekerja di latar belakang.

Video: Takut Menghadapi Persalinan? Ini Trik Mengatasinya!