4 Perkara yang pelayan ingin memberitahu restoran kepada kami ibu


Pendidikan di restoran dengan kanak-kanak: berikut adalah beberapa petua praktikal untuk menikmati makan tengah hari tanpa tekanan

Dalam Artikel Ini:

Pendidikan di restoran dengan kanak-kanak

Adakah anda takut pergi ke restoran dengan kanak-kanak? Pernahkah anda fikir, sebaliknya, bahawa ia boleh menjadi adat yang indah dari keluarga anda? Hanya tentukan beberapa peraturan dan juga cuba bermain terlebih dahulu, mencegah sebarang bencana. Kita tidak boleh membuat kesilapan meremehkan anak-anakyang mungkin dapat bertahan dengan sempurna berpendidikan, jika dimasukkan ke dalam keadaan yang betul. Lebih-lebih lagi, hari ini ada restoran di mana mereka lebih banyak diterima. Dan masa makan malam ia boleh menjadi tidak hanya rehat untuk bersantai bagi kita ibu, tetapi juga peluang yang baik untuk mengajar anak-anak sopan santun dan menghormati pekerjaan orang lain. Kami bercakap, tentu saja, dari kakitangan perkhidmatan: Sesiapa yang telah menjadi pelayan untuk seketika, pastinya boleh menceritakan lebih daripada satu episod di mana anak-anak tukang makan membuatnya gila. Berikut adalah perkara-perkara yang para pelayan ingin memberitahu kami... dan bahawa kita ibu perlu belajar untuk benar-benar menikmati makan malam dengan keluarga!

  • Tidak semua restoran sesuai untuk kanak-kanak

Terutama para pelayan yang merupakan ibu bapa, mereka ingin memberitahu anda itu tidak semua restoran sesuai untuk kanak-kanak. Sebagai contoh, terdapat beberapa tempat di mana mereka menunggu jam sebelum menerima makanan, yang mengenakan sepiring pasta dengan sos dengan harga penuh; tempat-tempat super bergaya di mana orang bercakap dengan lembut dan di mana anda mungkin tidak akan pernah melihat seorang kanak-kanak di bawah umur 6 tahun. Ya, terdapat restoran di mana kanak-kanak tidak dialu-alukan: betul atau salah, inilah realiti fakta.

Sebaliknya, ada tempat yang khusus khusus untuk kanak-kanak: Pizzeria yang mempunyai satu perpustakaan permainan di dalamnya kanak-kanak boleh dilepaskan sambil menunggu makanan dan segera selepas makan, sementara orang dewasa berehat di hadapan segelas wain. Singkatnya, walaupun anda mempunyai anak yang agak meriah dan gila, ini tidak bermakna bahawa untuk setiap makan malam di restoran, anda juga perlu anggaran pengasuh bayi. Pilih sahaja tempat yang betul, dan dalam hal ini dapat berguna untuk pergi ke restoran yang kita tahu, dan di mana kita tahu bahawa anak-anak dialu-alukan.

  • Pendidikan bermula di rumah

Pergi ke restoran tidak wajib: ia mesti menjadi masa lapang dan masa istirahat. Dalam beberapa fasa kehidupan sebagai ibu, idea "letakkan kaki anda di bawah meja dan makan"Adakah hadiah terbaik. Dan mungkin juga satu-satunya peluang untuk membuat makanan layak nama itu. Oleh itu, ia tidak masuk akal, jika ia berubah menjadi yang besar tekanan bagi kami bahawa kami menghabiskan sepanjang masa memarahi dan mengancam anak-anak, mengumpul penampilan kotor dari pelanggan dan kakitangan lain, cemas kerana makanan itu tidak tiba, dan sebagainya. Jaminan terbaik bahawa makan tengah hari atau makan malam di restoran adalah cuti kecil untuk semua adalah untuk mengajar anak-anak mengenai persekolahan rumah. Sekiranya di rumah kami membenarkan kanak-kanak bangun dari meja setiap minit, membuang makanan untuk bersenang-senang, untuk mengaduk di atas kerusi, membalikkan sesuatu pada setiap masa, tidak mungkin restoran itu akan berubah menjadi tuan-tuan kecil.

Bagaimana untuk meningkatkan kanak-kanak yang berpelajaran? Nasihat pedagogi itu

Restoran bukanlah taman permainan

Walau apa pun, kita mesti menjelaskan kepada kanak-kanak bahawa restoran itu ia bukan taman hiburan di mana anda boleh berkeliaran secara bebas dan bermain-main. Anda boleh membawa beberapa dengan anda bermaintetapi anda tidak boleh mengharapkan para pelayan untuk memeriksa anak-anak untuk anda. Adegan terburuk tetapi malangnya lebih tipikal adalah melihat malang yang bertugas melakukan slalom di kalangan kanak-kanak yang memegang dulang penuh makanan: ini tidak dapat diterima. Juga kerana...

  • .... Para pelayan bukan hamba kamu

L 'pendidikan anak-anak kitaSaya dengan contoh tidak berhenti ketika kami berada di restoran. Pelayan harus selalu dirawat berkenaan, walaupun anda marah kerana hidangan tidak tiba atau kerana perintah itu salah: untuk menyatakan kekecewaan anda adalah lebih daripada undang-undang, tetapi selalu dengan pendidikan. Marilah kita ingat bahawa kanak-kanak seperti spongk dan kamicontoh juga mengenai interaksi dengan manusia lain.

yang menghormati kerja orang lain ia juga mengekspresikan dirinya dalam cara kami meninggalkan meja kami. Cermin mata terbalik, spaghetti di mana-mana, berpuluh-puluh tuala kusut... adalah semua kemalangan yang boleh berlaku terutamanya dengan kanak-kanak kecil. Tetapi jika bencana itu melampaui batas kesopanan, kami cuba memperbaiki dengan menyusun semula sedikit. Kami mengambil kesempatan ini untuk mengajar anak-anak tentang kebaikan: bagaimana anda bertindak apabila anda makan di khalayak ramai dan dengan pelayan, mengucapkan terima kasih, meminta maaf jika perlu dan mungkin meninggalkan tip kecil.

Kanak-kanak di restoran: nasihat ibu

Akhirnya, beberapa cadangan "dari ibu kepada ibu"Untuk memastikan restoran menjadi acara parti untuk keluarga.

  • Kami cuba untuk sentiasa pergi tidak lama lagi: pada tahun 1930 atau pada pukul 7 malam. Apabila kita memanggil buku, mari kita periksa jam pembukaan dapur. Tidak hanya ada awal yang tiba di sana biasanya ada beberapa orang (dan oleh itu masa menunggu adalah lebih pendek) tetapi anak-anak kita tidak akan letih, gugup atau lapar.
  • Sebelum pergi ke restoran, kami sentiasa bersedia buku dan bahan lukisan, untuk menipu harapan.
  • Kami menjelaskan dengan jelas kepada kanak-kanak apakah harapan kami?: menghormati para pelayan dan adab yang baik, ingat bahawa restoran bukanlah taman permainan dan jika mereka mula berjalan di antara meja, soiling dll. kami akan pergi dengan segera. Sebaliknya jika mereka berkelakuan dengan baik ia akan menjadi petang yang indah untuk semua orang. Setelah kami menjelaskan harapan kami, kami tidak takut mengekalkan disiplin.

Walau apa pun, kita harus ingat bahawa saya kanak-kanak... mereka adalah anak-anak. Mungkin mereka akan membuat bunyi bising, mereka akan ketawa dengan kuat, kaca boleh terbalik dan tidak ada yang salah! Tetapi lebih baik untuk bertanya meja sudut untuk mengelakkan mengganggu pengunjung lain.

Video: