5 Perkara penting untuk bayi baru lahir


Ketibaan bayi sentiasa melibatkan banyak perubahan dan perubahan dalam keluarga, terutamanya jika anak pertama. Selain perubahan radikal dalam tabiat mereka, ibu bapa baru juga perlu mengambil kira beberapa...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

Kedatangan a bayi Ia selalu melibatkan banyak orang berita dan perubahan dalam keluarga, terutamanya jika ia adalah anak pertama. Selain a perubahan radikal kebiasaan mereka, i ibu bapa baru mereka juga perlu mengambil kira beberapa perbelanjaan, yang perlu untuk mendapatkan apa yang diperlukan baru tiba. Tidak semua yang dicadangkan di kedai-kedai ternyata sangat penting, sebaliknya, kita sering membeli produk yang tidak begitu berguna kerana mereka mungkin dipengaruhi oleh pengiklanan atau kerana kita hanya suka mereka. Dengan panduan ringkas ini kami mencadangkan 5 perkara untuk satu bayi mereka sangat diperlukan, untuk mengelakkan begitu banyak perbelanjaan yang tidak diperlukan.

stroller

Salah satu perkara yang perlu kita dapatkan sebelum kelahiran bayi kita adalah cara pengangkutan untuk membawa kita dengan mudah apabila kita jauh dari rumah. Kebanyakan ibu bapa baru memilih kereta dorong klasik, membeli "trio sistem" yang sangat popular yang juga termasuk kapal angkasa untuk beberapa bulan pertama dan kerusi kereta, dalam model yang sesuai untuk bayi baru lahir. Ini mungkin perbelanjaan terbesar kerana harga bermula pada sekitar 350? untuk mendapatkan lebih daripada 1,000, untuk model yang paling bergaya. Nasihatnya adalah untuk memantau tawaran, baik di kedai dan dalam talian, tidak membelanjakan terlalu banyak. Sebagai alternatif kepada kereta dorong, sesetengah ibu bapa lebih suka menggunakan pembawa bayi atau pembawa bayi, yang jauh lebih murah dan lebih mudah diurus. Kebanyakan pasangan biasanya membeli kedua-dua perkara untuk mempunyai lebih banyak pilihan bergantung pada keadaan, mereka secara semula jadi mengenai pilihan peribadi.

Kerusi kereta

Satu lagi aksesori penting, juga kerana ia wajib oleh undang-undang, adalah kerusi kereta, yang akan kita beli sebelum kelahiran kerana kita akan memerlukannya apabila kita meninggalkan hospital. Di pasaran terdapat banyak jenis dan model, apa yang penting ialah ia sesuai untuk berat anak kita. Oleh itu, kita sepatutnya membeli model yang sesuai untuk bayi baru lahir dan oleh itu mempunyai julat antara 3 dan 12 kg (berat maksimum secara semula jadi boleh berubah dari model ke model). Kebanyakan model ini, biasanya dipanggil "telur", dimasukkan ke dalam sistem kereta bayi trio, yang hampir selalu merupakan penyelesaian yang paling mudah berbanding pembelian barangan individu. Kita mestilah pastikan bahawa kerusi itu mematuhi peraturan Eropah dan oleh itu diluluskan.

Katil bayi atau katil bayi

Kita perlu mendapatkan sebuah katil bayi atau katil bayi, di mana untuk tidur bayi kita. Juga dalam kes ini ia adalah pilihan yang sangat peribadi. Kebanyakan ibu bapa membuat keputusan untuk membeli pada mulanya buaian untuk bayi dan kemudian beralih ke tempat tidur klasik dengan bar di kemudian hari. Bayi lebih kecil dan lebih baik menampung bayi yang baru lahir, tetapi mereka agak mahal dan digunakan untuk masa yang singkat (3-4 bulan paling banyak), oleh sebab itu sesetengah ibu bapa menggunakan katil secara langsung dengan bantuan penurun khas, yang melayani tepat untuk mengurangkan ruang katil dan bungkus bayi lebih. Satu alternatif ketiga ialah menggantikan buaian dengan kapal angkasa yang kereta dorong, juga menggunakannya untuk tidur di rumah. Dalam kes ini, langkah berjaga-jaga yang baik adalah untuk menukar helaian apabila kami lulus dari luar ke dalam dan sebaliknya.

pakaian bayi

Bayi kita juga akan memerlukan pakaian bayi. Nasihat pertama bukan untuk membeli terlalu banyak perkara terlebih dahulu, tetapi untuk mengehadkan diri hanya kepada yang ketat penting untuk hari-hari pertama dan menambah rehat hanya sekali dilahirkan. Ukuran 0 (atau 50 cm) adalah ukuran yang biasanya ditunjukkan untuk bayi baru lahir, tetapi banyak bergantung kepada berapa besar bayi kita pada saat lahir. Sekiranya ia melampau dengan baik 3 kg, sebenarnya ia sudah tentu memerlukan saiz yang lebih besar, yang ditunjukkan selama 1 bulan (atau 52-53 cm panjang). Kami hanya membeli apa yang kami perlukan untuk hospital atau yang paling besar, yang akan digunakan kemudian. Senarai baju penting untuk hari-hari pertama akan disediakan oleh hospital, secara amnya ia adalah 4-5 badan dan sebanyak rompers (yang tahap beratnya akan dinilai mengikut musim), topi, stoking, penutup.

lampin

Akhirnya, sebagai aksesori penting yang terakhir kami mencadangkan lampin kerana bayi kami benar-benar memerlukannya. Kita sepatutnya membeli sekurang-kurangnya beberapa pakej sebelum kelahiran, agar tidak tanpa mereka sebaik sahaja kamu pulang (ditambah tidak semua hospital menyediakannya). Saiz yang kami perlukan adalah 1 (2-5 kg) atau 2 (3-6 kg), kami segera membeli 2 atau 3 pek, memandangkan bayi boleh mengambil hingga 8-10 lampin setiap hari. Semakin besar pakej dan lampin yang kurang akan mahal (dalam talian sering menawarkan pakej besar), tetapi kita menunggu bayi kita dilahirkan sebelum membeli jumlah besar, baik untuk ukuran, dan kerana kita akan memerlukan sedikit 'ujian untuk memahami jenama yang paling sesuai. Alternatif ekologi adalah lampin yang boleh dibasuh, mungkin sedikit kurang praktikal, tetapi sudah tentu lebih murah dan mesra alam.

Tips

Beberapa pautan yang mungkin berguna kepada anda:

  • Bagaimana hendak membuat beg bayi-bayi untuk hospital
  • Bagaimana untuk menyediakan lapet untuk bayi baru lahir

Video: BILA Perlu Cukur Rambut Bayi baru lahir - USTAZ AZHAR