5 Idea untuk menulis cerita untuk kanak-kanak


Fantasi, cara yang paling berkuasa dan abadi untuk perjalanan dan belajar, boleh kembali berguna berguna bukan sahaja untuk menghabiskan masa berharga bersama dengan anak-anak kita, tetapi juga untuk menyampaikan konsep penting yang...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

The fantasy, the cara yang lebih berkuasa dan abadi untuk perjalanan dan belajar, ia boleh kembali berguna bukan sahaja untuk menghabiskan masa masa berharga bersama dengan kami kanak-kanak, tetapi juga untuk mengomunikasikan tanggapan penting yang akan kekal dalam ingatan dengan mudah. Terdapat banyak dongeng sudah ditulis dan fikir penulis yang terkenal, tetapi jika kita mahu mencipta diri kita, kita akan melakukan satu untuk kanak-kanak hadiah unik dan peribadi. Sekiranya kesukaran awal tetapi mereka menakutkan, dalam senarai berikut anda akan dapati 5 idea-idea yang boleh menjadi inspirasi untuk menulis satu cerita yang baik.

Ambil isyarat dari imaginasi mereka

Sekiranya kita mahu menangani dongeng itu kepada sekumpulan kanak-kanak yang kita tahu, kita boleh menjadikan imaginasi mereka sebagai akar idea kita, dari mana kita dapat mengembangkan semua peristiwa yang kita bayangkan dan kemudian membentuk plot sejarah. Kanak-kanak sentiasa membiasakan diri dalam imaginasi setiap kali mereka bermain, menarik atau hanya bercakap. Oleh itu, memberi perhatian kepada apa yang mereka lakukan dan apa yang mereka katakan, ia akan mudah untuk memahami sifat imaginasi mereka dan dari sana mengambil inspirasi untuk membuat cerita dongeng di sekelilingnya: kisah dongeng yang dibina "disesuaikan" untuk mereka! Oleh itu, kami mempunyai kepastian yang hampir pasti, sekurang-kurangnya, dongeng kami akan menjadi menarik.

Berfikir seperti kanak-kanak

Kadang-kadang tidak mudah untuk keluar daripada corak kehidupan orang dewasa telah membiasakan kita, tetapi kita tidak boleh lupa bahawa apabila anda menulis dongeng anda menulis mimpi di mana ada yang mungkin. Kita mesti melibatkan diri dalam realiti baru yang hanya berdasarkan apa yang kita mahu lihat berlaku, tidak dikecualikan antara keinginan dan ketakutan yang melampaui apa-apa kekonduksian, dengan mengambil kira bahawa semua yang kita akan menulis akan menjadi menarik dan difahami untuk minda seorang kanak-kanak. Fikiran yang lebih sederhana tetapi juga lebih murni. Atas sebab ini, banyak aspek kehidupan dan cerita dilihat berbeza jika diperhatikan dengan mata seorang kanak-kanak.

Gunakan kenyataan sebagai dalih

Kita boleh menggunakan realiti harian sebagai alasan terbaik untuk merumuskan impian. Malah di kalangan orang dan kehidupan yang berlainan, realiti adalah sesuatu yang menyatukan semua orang, dan oleh sebab itu dapat dimengerti dan dapat dikenalpasti oleh orang dewasa dan kanak-kanak. Cara yang baik untuk mencari inspirasi sememangnya dapat memerhatikan realiti seperti yang kita inginkan, bukan seperti yang kita ketahui. Kisah yang dibayangkan berdasarkan idea-idea sedemikian boleh membawa pembaca atau pendengar kita jauh dengan imaginasi dan, mengapa tidak, menemani mereka terhadap pemikiran dan idea yang boleh menjadi lebih membina.

Bermula dari akhlak

Jika matlamat kami adalah untuk menyampaikan mesej moral melalui imaginasi, kami harus mengambil kira hakikat bahawa mesej ini tidak sepatutnya diungkapkan sekali dalam halaman kami, tetapi harus disebarkan sama rata sepanjang perjalanan peristiwa, dalam supaya ia diambil sedikit demi sedikit dan bahawa ia selesai hanya pada akhir cerita (apabila, selalunya, "tarik rentetan" semua peristiwa). Oleh itu, titik permulaan untuk menulis dongeng dapat menjadi moral itu sendiri, menciptakan dalam imaginasi kita semua peristiwa yang akan memberikan kehidupan dan kedalaman.

Buat metafora dan alegori

Seperti dalam tenunan tenunan, semua pemikiran dan mesej yang ingin kita sampaikan mestilah dijahit bersama dengan perkataan dan imej yang mereka cadangkan. Sekiranya kita ingin mengatakan sesuatu yang boleh dikaitkan dengan realiti semasa, contohnya, kita dapat membayangkan situasi selari yang ditetapkan dalam dunia yang hebat. Kita perlu membiarkan imaginasi pembaca atau pendengar kita bercakap untuk diri mereka sendiri, secara tidak langsung menunjukkan hubungannya dengan dunia nyata, tanpa ia terlalu tersembunyi atau terlalu jelas. Kanak-kanak sering terbukti sangat mahir secara spontan memahami persamaan antara dongeng dan realiti, sehingga tidaklah sukar bagi mereka untuk memahami persamaan yang ingin kami cadangkan.

Tips

Beberapa pautan yang mungkin berguna kepada anda:

  • Apa yang perlu dibaca kepada bayi baru lahir
  • Kisah dongeng Disney yang paling indah untuk dibaca
  • Bagaimana untuk memberitahu dongeng kepada kanak-kanak
  • Cara menceritakan kisah dengan cara yang asal

Video: Belajar cara menggambar binatang kura kura dengan mudah