Mendengar aktif untuk mengatasi kesulitan pertama dengan kanak-kanak


Mendengar aktif dan keupayaan untuk belajar tentang emosi, dan mendengar mereka tanpa menilai mereka, adalah satu strategi yang menarik untuk menghadapi kesulitan pertama yang dihadapi oleh kanak-kanak

Dalam Artikel Ini: diedit oleh Jessica Cancila, Bercakap dengan anak-anak
Alice sentiasa sering berkunjung sarang. Beberapa pagi berkata dia tidak mahu pergi, tetapi kemudian, setelah tiba di sana, dia segera berlari untuk bermain dengan sahabatnya. Pada masa lain, ibu bapa membenarkannya melepaskan dan tinggal di rumah. Tetapi selama beberapa minggu perkara menjadi rumit. Terdapat tangisan setiap pagi dan panjang pada masa salam. yang tate mereka mengatakan bahawa pagi berlalu dengan cepat, tetapi sebenarnya Alice kelihatan lebih takut dan kurang tenang.
Bagaimana menangani sarang. Video pedagogis itu
Kakek nenek mendorongnya: "Su Alice, apa yang kamu buat? Sekarang anda hebat! "Seseorang juga berfikir yang boleh membantu anda meminimumkan perkara itu:" Apa yang penting! Tidakkah anda melihat bahawa walaupun anak-anak kecil tidak menangis? "Bapa bertanya kepadanya:" Apa yang salah dengan awak? "Dan Mum cuba membuatnya:" Apa pendapat anda? Adakah ada yang salah? "
Hakikatnya ialah dua atau tiga tahun, walaupun ada sesuatu yang salah, sukar untuk mengatakan. Mereka bukan kesunyian yang hebat, mereka adalah kebisuan yang berbeza, tetapi ada. Terdapat strategi untuk menangani masalah tersebut? Pada hakikatnya, strategi boleh menjadi banyak, masing-masing untuk setiap pendekatan pendidikan atau gaya keibubapaan. Dan mereka boleh mempunyai pelbagai tujuan: apabila anda bertanya jika kaedah berfungsi, anda juga harus bertanya pada diri sendiri 'tujuan apa'. Jika apa yang menarik minat kita adalah bahawa kanak-kanak itu tidak nyata ketidakselesaanKami juga boleh meyakinkannya supaya tidak menunjukkan kepada kami. Ini tidak bermakna bahawa dia benar-benar mengatasinya, dia hanya boleh melakukan sendiri untuk tidak memperlihatkannya, bukan untuk menyakiti kita atau tidak terluka.
Strategi yang lebih menarik boleh menjadi yang anda cuba menyelesaikan masalah di akar: benar-benar memahami apa yang menyebabkan ketidakselesaan kepada Alice, apa yang telah berubah dalam sikapnya terhadap suaka. Pertama sekali, dalam kes ini, kita mengubah perspektif dari permulaan: apa yang kita mahu, adalah untuk memahami apa yang mengganggu Alice dan tidak membisu air mata. Sebagai contoh, memanggil mereka 'keinginan' tidak akan membantu kami.
Bagaimana mengajar kanak-kanak untuk membina dialog
Kita boleh cuba bercakap dengannya dengan bayi: dalam persekitaran yang tenang, bagaimana mungkin pada waktu petang, ketika kita bersama untuk berkongsi sesuatu yang bermakna. Kami tidak memikirkan sesi psikoanalisis keluarga, atau soal siasat, tetapi kami menunjukkan minat ikhlas dalam satu suasana ketenangan dan kepercayaan bersama. Pada ketika ini, kita membuka semua kita mendengar saluran. Telinga melayani, tetapi mereka juga menipu. Terutama dengan orang-orang kecil, bahawa kata-kata masih tidak tahu bagaimana menggunakannya dengan baik. Tetapi juga dengan orang-orang yang lebih tua, yang mungkin tahu bagaimana menggunakan kata-kata dengan baik untuk tidak memberitahu kami kebenaran.
Mendengar aktif
ia tidak boleh dikatakan, tidak mencadangkan, tetapi untuk mengehadkan diri kita untuk memihak kepada orang-orang yang bercakap dengan kita, yang tinggal di sana, bersama-sama, dalam perasaan yang menunjukkan kepada kita:
- Anda begitu patah pagi ketika kami pergi ke sekolah...
- Ya, saya sedih.
Saya tahu, kini godaan adalah untuk bergerak ke hadapan, cuba mencadangkan perasaan yang betul: "Tetapi anda tidak perlu !!" atau bertanya, Tidak boleh meminta seorang gadis kecil: "Tetapi mengapa?" Ia juga datang secara semulajadi untuk membantu menjawab: "Mungkin ada seseorang yang..."

Active-mendengar-as-perjanjian-kesukaran-bambini_1


Walaupun dia lebih kuat daripada kami, kami cuba untuk tinggal di sana, dengan Alice dan wajah sedihnya:
- Anda benar-benar sedih, saya melihatnya dengan baik, kadang-kadang anda menangis banyak.
- Saya menangis, saya menangis. Saya mahu ibu.
- Dan ibu tidak ada di sana.
- Tidak, ibu sedang bekerja.
Kami masih menentang godaan... kami secara spontan meneguhkannya, biarkan dia berfikir: "Hanya beberapa jam, maka hari ini anda akan bersama-sama." Mari kita menentang lagi, mari kita dengar Alice.
- Ibu bekerja pada waktu pagi, bukan? Dan anda berada di tadika.
- Ya. Dan kemudian Ibu berasa teruk dan saya tidak berada di sana.
Berkomunikasi untuk berkembang dan difahami
Alice berkata demikian. Siapa yang boleh memikirkannya. Ibu bapa telah berspekulasi bahawa Alice telah mengalami sesuatu yang tidak menyenangkan di dalam sarang itu dia bimbang tentang ibunya. Dia pasti telah mendengar bahawa ibunya telah merasa sakit pada suatu hari, dan dia telah kembali dari kerja dan kemudian dia sakit beberapa hari dan dia tidak suka Alice sama sekali, bahawa dalam fikirannya terdapat banyak idea dan imej yang tidak disangka mengenai perasaan buruk ibu itu. Kita orang dewasa sangat peduli mengenainya membantu kanak-kanak 'menguruskan emosi', menyalahgunakan metafora yang saya tidak suka sama sekali, seolah-olah emosi adalah akaun bank. Ia akan menjadi lebih penting untuk belajar, dengan kanak-kanak, untuk mengetahui emosi, untuk mendengarkan mereka untuk apa yang mereka dan tidak segera bimbang tentang 'menguruskan mereka'. Dengan mendengar, kita boleh belajar untuk melihatnya, mengenali mereka dengan lebih baik. Pada ketika itu kami akan mempunyai jawapan yang lebih dalam dan lebih tulus untuk ditawarkan kepada kanak-kanak. Jawapan kepada masalah sebenar mereka dan gejala yang menunjukkannya.
Kami akan melarikan diri, untuk mencuba jawapan, untuk melakar penyelesaian. Tidak mudah untuk membisu kebiasaan memberikan jawapan yang cepat dan 'pengurusan': ia akan mencukupi untuk mencuba lagi, anak-anak tidak akan gagal memberi kita peluang ini.
Pautan mendalam
Mendengar aktif: apa itu, bagaimana untuk mempraktikkannya dan mengajarnya kepada kanak-kanak
Kreativiti, bermain, narasi: nilai mendalam pengalaman pertama subjektiviti
Sebuah buku
12 strategi revolusioner untuk mempromosikan perkembangan mental kanak-kanak
BACA SEMUA ARTIKEL BAHASA KAMI

Video: Doa supaya anak dengar Kata ibu bapa! dan dapat harta yang baik