Nasihat yang kami berikan kepada anak-anak, juga sah untuk kami ibu-ibu


Mari cuba bayangkan bagaimana seorang kanak-kanak akan mengulas aduan-aduan kita menggunakan hanya ungkapan-ungkapan yang selalu kita berikan kepadanya. Inilah nasihat yang kita berikan kepada anak-anak kita, juga sah untuk kita ibu-ibu

Dalam Artikel Ini:

Nasihat untuk ibu yang letih

Berapa kali anda berfikir bahawa membuat ibu kedua-dua berat dan tekanan? Pastinya menarik untuk melihat kanak-kanak membesar, membina keluarga mereka sendiri dan berasa dikelilingi oleh kasih sayang, tetapi juga mencabar. Dalam beberapa ketika keletihan, kita mendapati diri kita tidak digalakkan untuk bertanya bagaimana kita dapat memperbaiki keadaan. Lagipun, ibu tahu dengan baik bagaimana anda bahagia?, mereka tahu dengan baik bahawa mereka mengajarnya kepada anak-anak mereka setiap hari.

Mari cuba bayangkan seperti seorang kanak-kanak akan mengulas mengenai aduan kami menggunakan hanya frasa yang kita selalu katakan kepadanya dan nasihat yang kita berikan kepada mereka.

  • "Tidak ada apa-apa, anda akan melihatnya!"

Adakah anda merasakan pemandu rumah, umum dalam pertempuran yang mengkaji strategi baru setiap hari, cuba untuk sampai ke petang melakukan semua tugas? Pergi ke kerja, membersihkan rumah, menjaga makan malam, membawa kanak-kanak ke sekolah dan menemani mereka untuk melakukan aktiviti petang. Adakah anda letih dan patah pada waktu petang? Ia agak seperti jatuh ke dalam taman dan mengupas satu lutut manakala orang lain bermain. Seperti yang anda katakan kepada anak anda: "Tidak ada apa-apa, anda akan melihat bahawa ia berlalu!" Apabila tempoh aktiviti yang hebat untuk mengikuti anak-anak benar-benar berlalu, kami akan menyesali masa yang baik ketika mereka kecil dan masalah terbesar tidak dapat pergi ke taman untuk hujan.

Kanak-kanak, rumah, kerja: Saya tidak boleh mengambilnya lagi!
  • "Main dengan anak-anak lain!"

Apabila kita bercakap domba hitam ibu-ibu, kami seolah-olah bersaing dengan kesukaran yang tidak dapat dielakkan bahawa anda mendapat mood yang tidak baik, sama seperti yang berlaku kepada kanak-kanak yang bosan dengan bermain dengan kami sentiasa besar. Apa yang kita lakukan dengan mereka? Kami menggalakkan mereka untuk mengambil bola dan menjemput anak-anak lain bermain bersama. Kenapa nasihat ini tidak baik untuk kita juga? Sekiranya kita bosan dengan rutin, kita berehat dan keluar dengan kawan-kawan. Ia boleh menjadi peluang untuk berurusan dengan ibu-ibu lain atau bahkan dengan rakan-rakan yang bukan ibu dan akan mendorong kita untuk membincangkan topik-topik yang tidak melibatkan kanak-kanak.

Bandingkan dengan ibu-ibu lain

10 tips untuk ibu yang ditekankan (10 gambar) Adakah ibu, bekerja dan menjaga rumah yang anda tegaskan? Berikut adalah beberapa petua untuk anda

  • "Dengan semua ciuman ibu pergi"

Bagi kanak-kanak, ibu adalah titik rujukan, sokongan dan bimbingan. Itu ikatan cinta, agak seperti yang mengikat ibu dan ayah. Sekiranya sedikit 'diam di dalam tangan ibu untuk memanjakan diri adalah ubat untuk setiap masalah, adakah ia baik untuk ibu-ibu tinggal sedikit dengan nenek-nenek mereka? Mengambil masa untuk bercakap tanpa melibatkan kanak-kanak boleh menjadi ubat sebenar. Waktu sentiasa langka, tetapi anda boleh tinggal di waktu petang selepas anak-anak tidur, atau memilih untuk keluar untuk makan malam sekurang-kurangnya satu malam setiap sekarang dan kemudian.

Cuti tanpa anak: bagaimana untuk meninggalkan rasa bersalah di rumah?
  • "Sekarang berhenti dan tenang sedikit!"

Seorang ibu yang beroperasi dari pagi hingga tengah malam, yang cuba melakukan dua perkara pada masa yang sama, mempunyai persamaan dengan anak yang bermain dengan lancar tanpa berhenti seketika. Apa yang akan kita katakan kepada anak kami yang bergegas di depan matanya dengan lebih terengah-engah untuk komitmen yang dimainkannya? "Sekarang berhenti dan tenang sedikit!" Masa rehat adalah penting. Kerana kita tidak mahu anak-anak terlalu letih dan tidak mahu mempunyai jadual yang sibuk pada waktu petang, kita juga perlu mencuba dan memotong beberapa rehat. Alasannya sama seperti yang dikenakan kepada anak-anak kita: kita perlu menangkap nafas kita, untuk memilih keutamaan dengan tenang dan mendedikasikan diri kepada masa lapang yang dapat menyegarkan diri kita dalam mood dan dalam fikiran. Seperti yang kita katakan kepada kanak-kanak, usaha boleh banyak tetapi di bahagian bawah "Anda akan melihat bahawa pada suatu hari anda akan gembira".

Video: Bagaimana Menyikapi Suami yang Tidak Memberikan Nafkah? - Ustadz Dr. Syafiq Riza Basalamah, MA