Takut mengulangi kesilapan ibu bapa kita dengan anak-anak kita


Tugas ibu bapa adalah yang paling rumit yang ada. Ia bukan klise, tetapi ia bukanlah motivasi yang mencukupi untuk menarik balik dan terperangkap dalam ketakutan membuat kesilapan. Di atas semua, kesilapan yang kita buat pada ibu bapa kita

Dalam Artikel Ini:

Dr. Isabella Ricci
Psychologist

Tugas ibu bapa adalah yang paling rumit yang ada. Ia bukan klise, tetapi ia bukanlah motivasi yang mencukupi untuk menarik balik dan terperangkap dalam ketakutan membuat kesilapan. Di atas semua, kesilapan yang kita buat pada ibu bapa kita.
Sesungguhnya kadang-kadang hanya berdasarkan fakta bahawa kita mendapati diri kita dalam kasut mereka, kita memahami pilihan mereka dan kesukaran yang telah mendahului mereka. Satu diterima pakai sudut pandangan yang berbeza mengenai bagaimana mereka sepatutnya merasakan, kami membangunkan pemahaman yang lebih besar juga terhadap mereka yang kami anggap sebagai kesilapan di pihak mereka. Dan dalam pemahaman ini seseorang dapat memilih untuk menjadi berbeza, untuk bersikap dengan anak-anak kita dengan cara yang kita anggap sebagai yang paling sesuai.

BACA JUGA: Jenis-jenis ibu yang kita ingin mengelakkan diri

Kita boleh mencela ibu bapa kita kerana terlalu banyak mengganggu dalam kehidupan kita, untuk mengesahkan ketulenan pilihan kita, atau telah menjadi tidak hadir, pada masa-masa apabila kita memerlukan mereka yang paling, untuk membuat kita tidak selamat, untuk mengalami pemisahan (READ), kerana tidak menyokong kami dalam keputusan kami, dengan terlalu banyak bertanya atau terlalu sedikit.
Sesetengah orang percaya bahawa kesukaran semasa mereka dalam pelbagai bidang kehidupan mereka secara langsung dikaitkan dengan tingkah laku ibu bapa mereka. Memang benar, tiada siapa yang boleh pilih ibu bapa mereka, tetapi sebagai tambahan kepada ini, yang sememangnya mempunyai berat dalam pembangunan keperibadian individu, segala-galanya boleh diputuskan secara autonomi, sebaliknya, seseorang mesti mempunyai keberanian untuk memutuskan diri sendiri. Kerana kita boleh memilih untuk terus mengaitkan tanggungjawab kehidupan kita kepada ibu bapa kita, walaupun kita orang dewasa, tetapi harga tidak mengambil tanggungjawab untuk hidup kita akan mengurangkan hidup sebagai watak dalam teater yang dicipta oleh orang lain.

BACA JUGA: Berapa banyak ibu di dalam diri kita sebagai ibu?

Menjadi ibu bapa maka boleh menjadi peluang untuk hidup secara mandiri pilihan mereka tanpa berat bayangan yang menjulang masa lalu. Ia tidak ragu-ragu tindakan yang kuat dan keberanian terhadap diri sendiri. Di sesetengah orang, ketidakseimbangan berhubung dengan sistem nilai dan pertimbangan orang tua seseorang boleh menyebabkan penderitaan yang mendalam, yang menyebabkan perasaan tidak bersalah dan bersalah. Dalam panorama kesusasteraan kita dapat menemukan kehadiran perasaan ini dalam karya Franz Kafka.
Untuk penulis ini nampaknya mustahil untuk menjadi Self tanpa melihat melalui mata bapanya, walaupun dia sangat tidak menyukai pendidikan yang diterima olehnya.
Orang lain pada kesempatan itu kematian ibu bapa (READ), walaupun pada masa dewasa, mereka mungkin merasa benar-benar hilang, tanpa rujukan lagi, seolah-olah mereka tidak pernah membebaskan dirinya daripada status mereka sebagai anak-anak, bahkan selepas menjadi ibu bapa sendiri.
Dan kemudian ada anak-anak, anak-anak kita, yang tidak perlu membayar harga menjadi Sebaliknya apa yang kita lakukan kami mahu atau kami tidak mahu mereka menjadi. Jika ibu bapa mula-mula berani untuk tidak melihat mereka dengan ketakutan dan luka mental yang datang dari masa lalu, mereka akan menerima dari saat kelahiran mereka hadiah terbesar: kemungkinan diri mereka sendiri.

Video: Jangan Dianggap Sepele, Inilah Dampak Buruk Berteriak pada Anak!