Kebimbangan pada kehamilan: bagaimana hendak keluar daripadanya


Kehamilan mempunyai kuasa untuk membentuk badan, tetapi juga minda dan emosi. Psikologi bercakap mengenai kebimbangan semasa kehamilan, bagaimana menguruskannya dan apa yang perlu dilakukan dalam kes-kes yang paling membimbangkan

Dalam Artikel Ini:

Kebimbangan pada kehamilan

Apabila seorang wanita mendapati dia hamil, segala-galanya berubah dan berubah. Kehamilan mempunyai kuasa besar pemodelan bukan sahaja badan kita tetapi juga fikiran kita, pemikiran dan emosi kita. Dan kita sering berjumpa kebimbangan yang mendalam, kepada ketakutan yang sangat kuat untuk tidak dapat hidup secara damai satu peristiwa yang begitu kuat dan kebimbangan ini sering terjadi ia boleh mengakibatkan kemurungan dan dalam makhluk psikofisik yang penting dan kadang-kadang merosakkan.

Mengapa kebimbangan meningkat pada kehamilan?

Kehamilan membawa kepada kehidupan wanita yang tidak dapat diselesaikan dan pengalaman tidak aktif yang memberi kesan kepada kewanitaan mereka, hubungan dengan ibu mereka, cara hidup dan hidup kita. Segala-galanya datang ke permukaan: diselesaikan dan tidak dapat diselesaikan dan ini menyebabkan remixing tenaga dan emosi yang hebat yang membawa kita menjadi bingung, berfikir terlalu banyak, hidup dalam kekacauan. Juga aspek hormon memainkan peranan besar dalam permulaan kecemasan. Belum lagi tugas ibubapa yang hebat yang menanti kita dengan kekuatan yang besar tetapi juga tanggungjawab!

Meditasi semasa kehamilan

Adalah penting untuk mengalu-alukan semua pengalaman yang dilahirkan di dalam diri kita, untuk dapat proses dan mengatasi: Ini adalah satu peluang yang baik untuk akhirnya menyelesaikan persoalan terbuka mengenai kehidupan kita dan dengan itu dapat berkembang dalam perjalanan hidup kita dan memperbaiki diri kita sendiri. Hanya dengan cara ini kita boleh menghadapi kehamilan dan melahirkan anak dengan cara yang paling tenang.

Bagaimana untuk menguruskan kebimbangan?

Untuk dapat menjaga kebimbangan dan pelbagai ketakutan yang berkaitan dengan fasa penting dalam kehidupan kita adalah penting jalankan kepada beberapa sikap bahawa ia adalah baik untuk diandaikan sepanjang perjalanan kewujudan kita tetapi terutamanya dalam saat-saat penting seperti masa kehamilan:

  • Lengkapkan diri anda dengan orang-orang yang boleh membuat kami berasa baik dan sebaliknya mengeluarkan orang-orang yang meletakkan kita di bawah tekanan dan meningkatkan keadaan kita yang cemas;
  • Memandu pemikiran negatif. Sebaik sahaja mereka bangkit, kita mesti menghentikannya. Kami adalah pencipta pemikiran kami dan dengan sedikit 'latihan harian kami boleh melakukan operasi hebat ini. Adalah cukup untuk menyedari bahawa pemikiran negatif telah dilahirkan dalam diri kita yang membawa emosi yang sama negatif. Kami hanya melakukan ini melaksanakan tingkah laku yang membuat kita berasa baik dapat menghapuskan perasaan buruk kami: ia boleh menjadi jalan pintas atau hobi kegemaran kami atau berbual dengan sahabat kami. Dengan dapat membungkam bahagian paling cemas kita setiap hari, kita akan melupakannya, tidak lagi memerlukan bahagian kita untuk menghadapi hari-hari kita. Dan ia akan menjadi lebih ringan dan lebih aman!
  • Ia datang secara semula jadi kepada kami fikirkan masa depan dan bimbang tentang pengurusannya, yang tidak diketahui menakutkan kita. Dalam masa yang halus seperti kehamilan, kita harus berusaha keras berkonsentrasi sebanyak mungkin pada masa sekarang. Oleh itu, cuba untuk tidak menghabiskan masa anda berfikir tentang bagaimana menguruskan bayi anda dahulu, bagaimana untuk membantu abang untuk menerima abang kecil yang baru dan sebagainya. Segala-galanya akan menjadi lebih semula jadi jika anda memberi tumpuan pada saat ini dan anda menjalaninya bukannya kehilangannya dengan seribu kebimbangan dan ketakutan. Teruskan ke aktiviti yang memberikan anda kegembiraan dan membolehkan anda menumpukan perhatian kepada yang berikut: memanjakan diri sebanyak mungkin dan bersenang-senang!
  • Semasa momen, jangan biarkan emosi anda keluar, melepaskan mereka, menangis. Berkongsi perasaan anda dengan mereka yang dapat memahami anda dan dapat meyakinkan anda dan memberi anda keselesaan. Jangan berpegang dendam, kesedihan atau kemarahan dalam diri anda, tetapi biarkan ia keluar emosi digunakan untuk dijelaskan dan difahami. Hanya dengan cara ini anda boleh memahami apa yang sedang berlaku kepada anda. Sebaliknya, mereka akan terkumpul dalam diri anda dan akan melahirkan kebimbangan, kemurungan dan kemarahan ditindas yang sukar dikawal dan difahami.
  • Cuba untuk menghabiskan masa mengandung anda di jaga diri anda, rumah anda dan sarang untuk bayi anda yang akan tiba. Penjagaan pesakit ini, mendalam dan penuh perhatian, akan membawa anda kesedaran yang sihat tentang tugas hebat yang akan anda lakukan, tetapi ia akan menolak pelbagai kebimbangan kerana anda akan memberi tumpuan kepada kecantikan: buat sendiri dengan tangan anda sendiri yang boleh menjadikan rumah anda selesa dan cerah, memakai pakaian yang sesuai dengan perut suci anda, memanjakan pasangan anda dan ikatan anda dengan kejutan, idea baru, ciptaan yang memberi inspirasi kepada anda.

Jika kebimbangan dalam kehamilan menjadi tidak terurus: apa yang perlu dilakukan?

Walau bagaimanapun, ia mungkin berlaku walaupun semua niat baik kami dan seribu percubaan untuk merasa baik, kecemasan dan keganasan menyerang setiap hari. Dalam kes ini, ia berguna mempercayakan kami kepada profesional yang boleh membantu kami: dia boleh menjadi ahli psikologi tetapi juga bidan yang dipercayai. Kita tidak boleh berasa malu atau merasa muflis jika kita berasa buruk: kehamilan meletakkan ketegangan pada fikiran yang paling kuat. Apa yang perlu kita lakukan bukanlah untuk merasa tertekan dan menyedari bahawa bayi kita ini telah datang kepada kita untuk mengajar kita sesuatu, bahkan melalui kesakitan dan penderitaan. Akibatnya, kita mesti menjalani masa yang sukar ini, marilah kita dipandu oleh mereka yang memiliki alat untuk melakukannya dan memahami apa yang dapat datang dari penyakit ini.

Satu lagi jalan yang berdaya maju ialah berkongsi pengalaman anda dengan ibu yang lain, terutamanya mengandung: untuk mengetahui bahawa anda tidak bersendirian dan seseorang telah berlalu dari penderitaan yang besar itu atau sedang mengalaminya, membolehkan kita menguatkan, berkongsi beban, difahami dan mencari strategi untuk keluar. Kehamilan sebagai masa penghantaran adalah dua keadaan yang sangat baik untuk untuk dilahirkan semula sebagai seorang wanita, membolehkan kita membangkitkan luka lama yang tidak pernah sembuh, untuk menangani masa lampau, untuk memahami dengan lebih baik diri kita dan orang yang kita ada seterusnya. Jangan terlepas peluang-peluang berharga ini, tenggelamkan diri anda dengan apa yang anda rasa dan dipandu oleh keadaan pikiran anda tanpa pembaziran atau penggera, tetapi dengan kesedaran bahawa segala-galanya berlaku kepada kita untuk memperbaiki dan menjadikan kita berkembang.

Video: SCP-1322 Glory Hole | Keter class | Hostile / Extradimensional / portal SCP