Kebimbangan pada bulan kesembilan: takut tidak tahu bagaimana menjadi seorang ibu


Saya takut tidak dapat menjadi seorang ibu! Ia adalah kebimbangan umum terhadap banyak ibu hamil yang semakin meningkat apabila tarikh kelahiran sedang menghampiri. Nasihat ahli psikologi

Dalam Artikel Ini:

Saya takut tidak dapat menjadi seorang ibu

Ramai wanita berhampiran kelahiran anak pertama mereka mungkin merasa sangat cemas dan tidak selamat tentang kebolehan ibu mereka. Ketakutan ini boleh menjadi lebih teruk pada hari-hari selepas kelahiran anak itu, apabila peralihan dari dunia khayalan kepada realiti berlaku, yang juga boleh mengambil ciri-ciri yang sangat berbeza dari apa yang telah didengar atau apa yang dibayangkan. Apa yang perlu dilakukan jika ada takut tidak tahu bagaimana menjadi seorang ibu?

Saya seorang wira

10 pengakuan yang jujur ​​terhadap kehamilan (11 gambar) Beberapa wanita hamil mendedahkan 10 kebenaran tentang kehamilan

Sebelum anda panik dan mengembangkan pemikiran negatif mengenai kebolehan anda atau kesesuaian anda untuk peranan ibu anda, ingat bahawa menjadi seorang ibu adalah sesuatu yang anda pelajari sedikit demi sedikit, melalui interaksi harian dan berterusan dengan anak anda. Tidak ada manual yang boleh mengajar semua tingkah laku dan jawapan yang diberikan oleh ibu yang ideal kepada anaknya, kerana ia hanya nasihat yang agak berguna dari doktor atau tokoh profesional lain.

Setiap dyad ibu-anak merupakan satu yang unik dan sangat khusus yang mesti mencari keseimbangan sendiri dan penalaan timbal balik, yang tidak dapat dipelajari di meja, tetapi hanya berasal dari pertemuan bersama yang berlaku setiap kali untuk pertama kalinya pasangan itu melakukan apa-apa aktiviti. Dalam hal ini, nampaknya sesuai untuk disebutkan Winnicott, seorang ahli psikiatri dan ahli pediatrik yang hebat, yang menyatakannya setiap kali seorang anak dilahirkan, seorang ibu dilahirkan juga.

Iaitu, tidak ada ibu prototaip, dengan ciri-ciri yang ideal, tetapi seorang ibu menurut anak itu: tiada siapa yang lebih memahami keperluan dan keperluannya daripada dia.

Pendek kata, apa yang profil dalam hubungan ibu-anak adalah sejenis "Pembelajaran dengan melakukan", pembelajaran menjadi seorang ibu yang melakukan, sejenis pembelajaran yang diperoleh semata-mata dari amalan.

Ini semestinya melibatkan kemungkinan kesilapan, tetapi bukan untuk ini adalah perlu untuk merasa tidak mencukupi dan keyakinan tidak boleh gagal untuk belajar dari masa ke masa gaya tindak balas yang paling sesuai dengan permintaan khusus kanak-kanak.

Kebimbangan yang paling biasa terhadap ibu-ibu baru

Untuk petikan Lackmann, dalam setiap interaksi antara ibu dan anak terdapat kemungkinan kesukaran penalaan yang timbal balik: perkara penting bukan kesalahan, tetapi strategi pembaikan kesalahan. Mari kita ambil contoh interaksi antara ibu dan bayi semasa penyusuan: apabila bayi itu penuh, ia akan memberi isyarat komunikasi kepada ibu, seperti mengubah wajah ketika payudara ditawarkan, atau menangis, atau isyarat ketidak-sabaran. Jika ibu terus menawarkan payudara secara bersungguh-sungguh, bayi akan bertindak balas dengan menangis lebih keras dan sukar untuk menghiburnya.

Walaupun jika ibu, sekali memahami mesej kanak-kanak itu akan memulakan turutan komunikatif, tetapi tidak berkhasiat, cara bermain dengannya, bercakap dengannya atau tersenyum, dia akan melihat bahawa dia akan menenangkan diri tidak lama lagi. Dalam pengertian ini, pada tahap hubungan, momen awal salah faham telah dibaiki dengan berkesan. Seterusnya ibu akan tahu bagaimana untuk bertindak pada masa ini apabila kanak-kanak akan menunjukkan isyarat kenyang, tanpa mengganggu urutan interaktif yang menyenangkan untuk kedua-dua ahli pasangan.

Menjadi ibu yang baik atau satu "Ibu yang cukup baik" untuk mengatakannya dengan Winnicott adalah sesuatu sangat semulajadi, yang anda pelajari setiap hari, berinteraksi dengan anak anda.

Oleh itu, adalah cukup untuk mempercayai diri sendiri dan tidak mendengarkan mereka yang ingin mencetuskan keraguan tentang kecukupan atau kecekapan mereka dengan mengenakan peraturan mereka sendiri.

Video: Via Vallen - Secawan Madu (Official Lyric Video)