Bagaimana kanak-kanak mengembangkan rasa betul dan salah


Bagaimana dan kapan anak-anak membina hati nurani moral? Dan bagaimanakah kita dapat membantu mereka membezakan hak dari yang tidak adil?

Dalam Artikel Ini:

Rasa yang betul dan tidak adil untuk kanak-kanak

Dia adalah seorang anak yang baik, sentiasa bersedia membantu ibunya atau teman sekolah, tetapi laporannya datang dari tadika yang telah memotong apron guru. Dia adalah seorang gadis yang sentiasa penuh perhatian dan tersusun dalam kelas, dia melakukan kerja rumah dengan rasa bersalah, tetapi dia membuat nota kerana melanggar patuh seorang sahabat. Reaksi yang mendadak, hampir tidak dipertikai, tetapi di atas semua yang tidak kita harapkan dan itu membuat kita ragu bagaimana keperibadian anak-anak kita semakin meningkat.
Setiap kali kanak-kanak membuat isyarat "tidak adil"Di mata kita, kita hidup dengan perasaan pengkhianatan dengan bertanya kepada diri kita sendiripendidikan yang kita berikan kepadanya. Nota dan amaran sentiasa ditujukan kepada ibu bapa dan merasa sebahagian daripadanya adalah tugas. yang loceng penggera mereka terdengar apabila reaksi anak-anak kelihatan tidak mencukupi untuk keadaan, apabila kita tidak mengharapkan mereka dari mereka dan membuat kita ragu-ragu mereka rasa hak dan tidak adil.

Bagaimana untuk mendidik kebaikan

Bagaimana nilai-nilai ini dilahirkan pada kanak-kanak?

Kemunculan moral pada kanak-kanak yang telah dipelajari sejak itu Freud yang menegaskan pembentukan berdasarkan hubungan hubungan anak dengan ibu bapa mereka. Ia adalah ibu bapa dengan kehadiran aktifnya yang membentuk dalam minda kanak-kanak semacam "suara hati nurani"Itu akan menolongnya untuk menilai apa yang betul dan apa yang tidak adil, apa yang betul dan apa yang salah. Bagaimana kita boleh bertindak balas apabila mereka salah?
yang moral kanak itu berbeza-beza semasa pertumbuhan. Dalam kanak-kanak 2 tahun ancaman hukuman boleh menjadi penghalang yang menghalangnya sebelum tindakan salah, tetapi pada anak berusia 7 tahun itu adalah mekanisme yang tidak lagi berfungsi. Tingkah laku Crescendo berdasarkan pada model yang dicadangkan, tetapi ia adalah perkembangan yang berlaku dengan alasan dan dialog, hukuman boleh mempunyai kesan yang bertentangan.
Kepentingan rasa keadilan dan ketepatan adalah sedemikian rupa sehingga topik itu masih banyak dikaji. Persekitaran di mana kita membesar dan dinamik kumpulan yang sering dikunjungi mempunyai pengaruh besar dalam pembentukan personaliti. Ia juga berlaku pada kanak-kanak kecil untuk melihat tingkah laku yang berbeza bergantung pada orang-orang yang mereka ada atau persekitaran di mana mereka berada. Di rumah dia baik dan suka bermain di tadika. Ini sentiasa menjadi situasi untuk dianalisis secara individu.

Jadi bagaimana untuk mengajar kanak-kanak untuk bersikap baik walaupun tanpa kehadiran ibu bapa? Ia adalah satu masalah yang semakin penting ketika menghadiri sekolah rendah dan mengamalkan sikap yang salah untuk meniru atau bertahan dalam kumpulan.
Mengambil petunjuk daripada kempen penting yang dipromosikan di banyak sekolah, pencegahan telah dilakukan dialog dengan kanak-kanak, menjelaskan apa yang betul dan apa yang salah, mengulas peristiwa setiap hari dan mengajar untuk bertanya apa akibat dari apa yang dikatakan atau dilakukan.

Video: 4 Kebiasaan Buruk yang Harus Anda Perbaiki Sekarang