Bayi baru tidak melekat pada payudara, apa yang perlu dilakukan?


Bidan memberitahu kami apa yang perlu dilakukan jika bayi tidak melekat pada payudara dengan betul

Dalam Artikel Ini:

Bayi yang baru lahir tidak melekat pada payudara

Salah satu perkara yang paling penting untuk ibu-ibu baru ialah bagaimana memahami dan berapa banyak anak makan apabila kita menyerangnya di payudara. Apakah tanda-tanda dan bagaimana untuk melakukan sekiranya terdapat kesukaran menyusu? Oleh itu, kita akan bercakap mengenai penyusuan susu ibu, tetapi saya ingin menyatakan bahawa mereka yang tidak boleh atau tidak mahu menyusukan bayi tidak boleh dihakimi sebagai "kurang ibu" atau kurang mampu, sama ada oleh orang lain mahupun pekerja kesihatan seperti saya. Oleh itu, apa yang perlu dilakukan jika bayi baru lahir tidak melekat pada payudara.

Cara menyusukan beberapa hari pertama

Hari-hari pertama, sememangnya saya berani mengatakannya jam pertama selepas kelahiran kanak adalah penting untuk berjaya menyusu. Ini kerana sebelum kanak-kanak itu melekat pada payudara, sebelum ini tindak balas hormon akan berlaku yang akan mencetuskan pengeluaran susu dan oleh itu kurang berkemungkinan terdapat masalah masa depan serangan payudara.

tetapi bagaimana untuk melakukannya secara praktikal? Kita harus terlebih dahulu ingat satu perkara, beberapa hari pertama tidak akan ada jumlah susu yang tidak terhingga yang kita bayangkan, hanya akan ada kolostrum. Beberapa titisan pada masa pemberian makanan cukup untuk kanak-kanak (yang perutnya sama besar dengan kacang), jadi pada hari-hari pertama di hospital nasihat adalah untuk sentiasa dilampirkan ke payudara anda setiap kali anda menangis dan simpannya bersentuhan dengan kulit-kulit sebanyak mungkin. Setelah hari-hari pertama telah berlalu, akan terjadi bahawa anda akan mendengar susu dicambuk, itu adalah produksi susu besar yang akan mengisi payudara anda dan yang harus anda perhatikan untuk mengelakkan kesesakan lalu lintas dan mastitis, payudara dalam kes ini akan pergi dikosongkan, dan siapa yang boleh mengosongkannya lebih baik daripada semua orang? Anak itu, yang akan meminta anda untuk terus melekat lebih lama daripada hari-hari sebelumnya.

Nasihat mengenai cara mengira berapa banyak bayi yang perlu dimakan

Bagaimana menyerang bayi yang baru dilahirkan

Bayi yang baru lahir yang mempunyai kehamilan yang tidak rumit selepas 37 minggu tidak perlu dipaksa untuk melekat pada payudara. Ia juga boleh diperhatikan dalam banyak video dalam talian kerana bayi baru lahir sahaja mampu memanjat badan ibu untuk mendapatkan payudara. Di hospital kami, laluan ini sering dielakkan oleh bayi baru lahir dan disertai dengan payudara ibu.

Bagaimana menyerang bayi yang baru dilahirkan

Bagaimana menyerang bayi yang baru dilahirkan Bagaimana menyerang bayi yang baru dilahirkan. Dari 1 hingga 6: langkah untuk menyusu bayi (sumber: iStock | Jo Pomodoro)

Terdapat tiga perkara yang perlu anda perhatikan untuk membantu kanak-kanak memahami cara menyerang:

  1. pertama sekali kedudukan anak anda. Iaitu, ibu mesti selesa dan kanak-kanak mesti mempunyai hidung di depan puting ibu tanpa mengira kedudukan yang anda ambil untuk menyusu (berbaring, duduk, bola ragbi, dan sebagainya).
  2. Perkara kedua yang perlu diberi perhatian sebelum mendekati payudara adalah kanak-kanak tanda-tanda lapar yang mendesak: kita boleh membezakan mereka melihat pertama sekali jika anda membawa tangan dekat ke mulut anda, jika anda mula mengetuk lidah anda, dan jika misalnya kita melepaskan jari di pipinya, dia menghidupkan mulutnya membuka mulutnya. Kunci kepada segala-galanya, termasuk serangan yang baik adalah pembukaan mulut. Apabila kanak-kanak mempunyai mulut terbuka, dia boleh mendekati payudara dan melakukannya dengan sendirinya, tidak hanya mengambil puting tetapi juga kawasan sekitarnya, atau areola, di mulut dan mengisap dengan betul.
  3. Perkara ketiga dan terakhir untuk diperhatikan untuk memahami sama ada bayi baru dilekatkan dengan payudara bagaimana dia menghisap. Atau jika anda merasa tertelan, jika pipi membengkak dan jika irama antara pemakanan dan pernafasan adalah biasa saya akan mengatakan bahawa kita pergi ke arah yang betul.

Sejak dia dilahirkan, dia telah menyerang beberapa kali dan malas. Apa yang perlu dilakukan?

Terdapat beberapa kanak-kanak yang ditakrifkan malasSaya tidak menyukainya sebagai definisi kerana kanak-kanak pertama tidak tahu apa kemalasan, dan di atas semua ada beberapa faktor yang boleh membuat mereka mengantuk dan perlahan. Pertama sekali kita perlu memahami jenis kelahiran yang mereka tinggalkan, beritahu saya lebih baik, travails sangat panjang, tetapi jugaepidural berpanjangan membuat anak itu "letih".

  • Dalam kes pertama, cuma tinggalkan mereka berehat seketika, atau bersabar selama 5-6 jam kerana kemudian mereka mendapatkan semula kekuatan. Walau bagaimanapun dalam masa 5-6 jam, kita mesti memastikan mereka sentiasa rapat, kulit ke kulit supaya payudara dirangsang oleh kedekatan anak, dan, apabila mereka terjaga benih, cuba menyerang mereka di payudara pula.
  • Dalam kesepidural, seperti dalam kes caesarean, walaupun sedikit dan tidak berbahaya, sedikit kesan anestetik telah dipindahkan kepada kanak-kanak yang perlu melupuskannya. Jadi dalam hal ini, tip adalah untuk menyimpannya dalam sentuhan kulit dan hanya bangun di payudara tanpa menunggu ia menangis.

Faktor lain yang perlu dipertimbangkan ialah pada umur berapa dia dilahirkan Bayi ini, iaitu, bayi yang dilahirkan pada 37 minggu akan menjadi sedikit lebih perlahan dan dengan kitaran tidur yang lebih lama berbanding dengan bayi yang dilahirkan pada 41 minggu. Sama seperti keadaan di mana ia dilahirkan boleh menjejaskan keupayaan untuk melekat pada payudara dengan serta-merta, iaitu kanak-kanak yang menderita paling banyak memerlukan lebih banyak masa. "Peraturan" utama adalah untuk menjaga rapat dan menyerangnya dengan kerap, walaupun hanya 5-10 minit hari pertama. Pada hari-hari berikutnya, apabila anda berada di rumah, anda perlu mencuba untuk merangsangnya dengan lebih banyak lagi, membelainya, bercakap dengannya dan cuba menyimpannya secepat mungkin semasa makan.

Bilakah susu akan diperbaharui?

13 soalan dan jawapan mengenai penyusuan susu (13 gambar) Terdapat banyak keraguan semasa penyusuan. Berikut adalah 13 soalan dan jawapan yang paling umum di kalangan ibu menyusu

Bayi baru gugup pada payudara, apa yang perlu dilakukan?

Apabila bayi itu muncul gugup, kesal, terus mengambil dan meninggalkan payudara dan menangis dengan penuh semangat berlaku bahawa ibu meminta seribu soalan. Satu di atas semua adalah untuk cuba memahami kerana dia terganggu. Adakah anda mahu diubah? Adakah udara dalam perut anda? Susu keluar terlalu kuat dari payudara dan berakhir secara langsung di kerongkong? Bagaimana kita tahu apa yang perlu dilakukan? Tidak dapat berkomunikasi dengan kata-kata yang anda pergi dengan pengecualian, jika ia akan diubah cuba perubahan. Jika sebaliknya dia ada udara di dalam perut anda hanya perlu menunggu dan menyerangnya kerana udara akan dihapuskan dari awal lagi, mungkin ketika anda melekatkannya pada payudara anda, cuba mengurut perut untuk membantu melarikan diri. Apabila saya katakan sebaliknya "Susu keluar terlalu kuat dari payudara" Saya maksudkan keadaan yang sangat biasa, atau a pantulan laras susu sangat kuat, menjadi jelas seolah-olah ia memercikkan dengan jet kuat di tekak kanak-kanak yang jelas kesal. Bagaimana untuk melakukannya? Cuba ubah kedudukan penyusuan susu, supaya susu itu berjalan di langit-langit dan tidak langsung di kerongkong. Terdapat juga sebab lain tetapi ini adalah antara yang paling biasa yang mungkin anda temui sendiri.

Anak yang baru lahir tidak makan dan menangis

Perkara pertama yang mesti kita fahami ialah jika dia menangis kerana dia tidak makan cukup atau atas alasan lain. Sekiranya dia menangis kerana dia tidak berpuas hati dari satu-satunya perkara yang perlu dilakukan adalah untuk meneruskannya, mungkin dengan menukar payudara atau kedudukan. Sekiranya anda menangis daripada makan, mungkin ada beberapa sebab, tidak semestinya fizikal. Katakan saya lebih baik:

  • walaupun bayi baru lahir ketakutanJika, misalnya, ia berlaku apabila mereka disumbat semasa makan, sesetengah kanak-kanak mungkin takut bahawa ia akan berlaku lagi dalam menghisap seterusnya.
  • atau baru dilahirkan mereka merasa "hanya"Kerana mereka tidak lagi merasakan dinding rahim yang mengelilingi mereka;
  • atau mereka masih ada bermimpi perkara-perkara buruk dan mereka teragak-agak.

Kalau sebaliknya kita pertimbangkan sebab fizikal mereka boleh banyak, termasuk susu yang keluar dari puting yang sangat kuat, kehadiran apa yang ditakrifkan "seriawan"(Ia merupakan jangkitan Candida di dada ibu yang diluluskan kepada anak)... benar-benar banyak perkara. Perkara pertama yang perlu dilakukan, walaupun sebelum menyerang payudara adalah cuba menenangkan anak itu. Selagi dia menangis tanpa mengira punca dia tidak akan dapat melekat pada payudaranya, dia tidak akan puas, dia akan gugup dan kemudian memasuki lingkaran setan yang kemudiannya perjuangan ibu untuk keluar.

Bagaimana untuk menenangkannya? Teruskan pada sentuhan kulit, berehat dengan betul di hati, memeluknya, berjalan. Apabila dia telah tenang, dia cuba menyerang payudara. Saya tahu ini mungkin kelihatan sangat melelahkan, ia memerlukan banyak kesabaran yang benar. Saya sedar akan tetapi anda akan melihat bahawa apabila anda telah tenang dan memahami bahawa segala-galanya akan baik, bayi akan kembali menjadi seperti dahulu.

Mengapa bayi yang baru lahir hanya menolak satu payudara?

Terdapat keadaan tertentu yang tidak selalu mempunyai penjelasan fisiologi, iaitu ketika yang baru lahir hanya menolak satu payudara. Sesungguhnya ia agak aneh, namun ia berlaku. Antara sebab-sebab fizikal mungkin terdapat a puting susu lebih keras untuk digenggam berkenaan dengan payudara yang lain, atau mengikuti a jem (apabila susu berubah rasa dan menjadi asin) kanak-kanak itu memutuskan bahawa dia tidak mahu tahu tentangnya lagi, atau hanya lebih selesa dengan payudara. Ya, boleh menyusu walaupun dari satu payudara tanpa masalah, hanya satu perkara yang penting bahawa payudara yang lain masih tetap lembut supaya tidak menyebabkan mastitis (kerana pengeluaran susu tidak bersatu, berdasarkan pantulan tunggal, pengisian atau bukan payudara sebaliknya ditentukan oleh berapa dikosongkan ). Pengurusan kuantiti susu akan sedikit lebih rumit tetapi ia adalah mustahil.

Saya cuba melihat apa yang boleh menjadi masalah dan motivasi di sebalik masalah ini. Sudah tentu mereka tidak semua, sama seperti jawapannya boleh disesuaikan dengan purata keadaan tetapi, dan ini adalah nasihat yang saya mahu meninggalkan anda, jangan hanya bergantung pada apa yang anda baca.

Memahami mengapa kanak-kanak berjuang untuk melekat pada payudara ia tidak selalunya mudah, perkara terbaik untuk dilakukan ialah menghubungi rakan sekerja bidan yang boleh datang ke rumah anda atau mengalu-alukan anda di studio untuk menilai satu suapan bersama-sama dan mengkaji penyelesaian tersuai untuk masalah anda.

Video: 3 Jenis Ciuman Yang Harus Anda Hindari Dengan Pasangan