Bayi yang baru lahir penuh dengan jerawat... adakah dia sakit?


Beberapa minggu selepas kelahiran, ia mungkin berlaku bahawa bayi dipenuhi dengan jerawat, seperti seorang remaja pada masa perkembangan: apa yang berlaku kepadanya?

Dalam Artikel Ini:

Jerawat bayi baru lahir

Bayi itu dilahirkan beberapa minggu yang lalu dan tiba-tiba ia mengisi dengan jerawat. Begitu banyak untuk kelihatan hampir remaja pada masa pembangunan. Dan ibu, terutamanya jika anak pertama, kerana bayi aneh. Apa boleh jadi? Seribu keraguan dan seribu idea melepasi kepala ibu-ibu baru yang melihat anaknya penuh jerawat dan tidak tahu apa yang sedang berlaku kepadanya.

Terdapat orang-orang yang memikirkan sesetengah orang penyakit kulit dan yang segera pergi ke ahli pediatrik. Tetapi tidak perlu bimbang. Ini adalah apa yang dipanggil "jerawat neonatal" dan merupakan peristiwa yang benar-benar normal yang boleh berlaku kepada semua bayi yang baru lahir beberapa minggu selepas lahir.

Mengapa ia berlaku? Semasa mengandung, bayi juga telah mengambil hormon ibu melalui tali pusat. Dalam sembilan bulan hormon masih dilupuskan oleh ibu, tetapi pada masa lahir, i hormon yang masih tersisa dalam peredaran pada kanak-kanak, selepas beberapa minggu, mereka keluar dalam bentuk jerawat kecil.

9 bulan bayi baru lahir

Terdapat pakar pediatrik yang mengendalikan salap atau ubat ringan lain untuk menghilangkan jerawat dan yang lain yang menasihati ibu-ibu untuk menunggu, tanpa memberi apa-apa kepada bayi, mereka akan melewati diri mereka sebaik sahaja tubuhnya telah melupuskan semua hormon yang tersisa dalam peredaran.

Dalam mana-mana ia adalah a peristiwa fisiologi dan tidak ada yang perlu dibimbangkan. Pada bulan-bulan pertama, bayi baru lahir juga dapat memanifestasikannya dermatitis seborrheic dan apa yang dikenali sebagai kerak susu. Atau dermatitis atopik. Dalam sesetengah kes adalah dinasihatkan untuk mendapatkan nasihat dari pakar pediatrik untuk menggunakan krim atau sabun yang sesuai untuk jenis masalah ini.

Secara amnya Dermatitis seborrheic hilang sendiri selepas masa yang singkat. Jika sebaliknya dermatitis berterusan, maka lebih baik untuk mendapatkan nasihat dari pakar pediatrik kerana mungkin ekzema, yang bertahan lebih lama dan agak sukar untuk membuatnya hilang. Nasihat itu sentiasa digunakan produk neutral untuk kebersihan bayi. Dan produk tertentu yang tidak mengandungi lanolin, kerana ia sangat alergenik.

Video: 3 Zikir Penyembuh Segala Penyakit - Amalkan selalu