Berenang bayi


Berenang Bayi disyorkan untuk bulan pertama kehidupan bayi. Pediatrik menjelaskan manfaat aktiviti ini

Dalam Artikel Ini:

Berenang Bayi

yang Kesihatan Bayi ia adalah gimnastik bahawa bayi boleh dan mesti lakukan dari bulan-bulan pertama kehidupan barunya. The Baby Fitness juga termasuk dalam Bayi Fitness Berenang Bayi, kaedah yang inovatif, disyorkan oleh ahli neonatologi dan pakar kanak-kanak, memandangkan perkembangan harmonis bayi baru lahir.

Bayi itu tahu persekitaran akuatik, sebenarnya dia tetap selama berbulan-bulan di dalam ibu yang dibungkus dalam beg cair yang telah mengekalkan kelangsungan hidupnya, maka air itu dapat menjadi deja vu untuk anak itu, pengalaman sudah terbukti dan dari mana ia dirasakan untuk memisahkan melalui kejadian kelahiran.

Sekiranya kita menyelam tidak lama lagi bayi baru lahir di dalam air, dia merasakan perasaan baki badan, dan mengenal pasti keadaan ini sebagai sesuatu yang tidak diketahui sepenuhnya dan pada masa yang sama sebagai persekitaran luaran yang mula menjadi biasa. Datang ke kolam renang, walaupun tanpa pergerakan, dia mendedahkan niatnya untuk berkomunikasi berkat kehadiran aaktiviti tonik dan dengan masa yang membolehkan persekitaran akuatik, juga terima kasih kepada ketiadaan graviti, satu siri gerak isyarat dan pergerakan yang melepaskan diri dalam jangka masa atau berturut-turut dan yang memperoleh pelarasan tonik, penambahbaikan tahap ketepatan, keplastikan dan keharmonian.

Ibu hanya? Inilah yang boleh anda lakukan dengan bayi baru lahir anda

Pilihan renang bayi juga diperkuat dengan pertimbangan itu bayi yang baru lahir mempunyai refleks berenang yang membolehkan mereka, sekali disokong di dalam air di kedudukan ventral, untuk menggerakkan tangan dan kaki mereka. Refleksi ini, seperti refleks sedutan, Moro, prensi, dan sebagainya, ia adalah tingkah laku sukarela, ditentukan oleh sambungan neuromuskular yang dikendalikan oleh saraf tunjang dan medulla oblongata, yang hilang atau berubah menjadi tindakan sukarela bersamaan dengan pematangan pusat kortikal.

Secara khusus antara 4 dan 8 bulan kehidupan Kawalan aktif korteks meluas ke saraf tulang belakang yang unggul yang membolehkan kawalan sukarela anggota atas, dan antara 8 dan 14 bulan kawalan korteks memanjangkan kepada anggota badan yang lebih rendah, ini bermakna bahawa bayi tidak perlu belajar untuk berenang sejak, dalam Cara naluriah, sudah dapat melakukannya, sedangkan mereka yang mula berenang ketika pergerakan tangan dan kaki sudah berada di bawah kendali korteks serebral, mesti belajar segalanya dari awal.

Jadi kelihatan jelas bagaimana berenang boleh menjadi sebahagian daripada ingatan motor. Keupayaan untuk mengenali dan mengingati urutan motor, postur badan, persepsi yang berkaitan dengan ketegangan otot, dan sebagainya, adalah aspek asas bagipembelajaran motor, dan memori motor membolehkan subjek mengakses pelbagai maklumat sensori-persepsi, atau untuk memilih siri pergerakan yang paling sesuai untuk tindakan motor yang sudah berpengalaman.

Pertimbangan-pertimbangan ini mempunyai akibat psikopedagogen yang penting, sebenarnya mereka dengan jelas menunjukkan perlunya perkembangan anak dalam lingkungan yang dicirikan oleh rangsangan yang disesuaikan dengan potensinya, yaitu dalam bulan ketiga, selepas lawatan rutin oleh pakar kanak-kanak, kanak-kanak boleh mengambil kursus berenang pertama.

Pelbagai latihan yang dicadangkan oleh para pengajar dalam kursus renang adalah pendidikan gerakan pertama melalui:

  • pembangunan skim motor dan postural asas, sangat diperlukan untuk organisasi pergerakan dan kawalan badan;
  • yang pengukuhan otot dan tulang belakang;
  • yang pembangunan kemahiran motor pertama dan mempelajari kemahiran motor pertama.

Jika pergerakan itu berkembang seperti mana-mana fungsi keperibadian lain dalam hubungan yang berterusan dengan alam sekitar, yang mengaktifkan dan merangsang pernafasan dan peredaran, memurnikan sel-sel, menguatkan otot-otot dan tulang rasa kesejahteraan umum, kanak-kanak memperoleh kemahiran motor baru mengembangkan rasa keselamatan fizikal yang diterjemahkan ke dalamnya keselamatan psikik.

Kecacatan neonatal, pilihan pembangunan

Ibu bapa mempunyai tugas menjadi rujukan utama untuk membolehkan penerokaan yang paling sesuai, dan dengan mempercayai wajah-wajah, bunyi dan bau biasa yang biasa mengenai angka lampiran yang anak mampu untuk mengetahui dan menyusun dirinya sendiri, berkat cara ibu menjawab, berinteraksi dengannya, meyakinkannya dengan memahami keperluannya dan zamannya, bayi itu meneruskan proses pematangannya.

Acquagym semasa kehamilan

Air dalam kehamilan: apa yang boleh dilakukan untuk anda (8 imej) Air adalah komoditi yang berharga semasa mengandung dan menyusu. Inilah sebabnya

Semua bayi suka tenggelam dalam air, jika ini tidak berlaku ketidaknyamanan yang mungkin dapat dirasakan oleh bayi pada saat yang tepat berenang, seperti kelaparan, tidur, sakit kecil, mesti dikeluarkan, kita tidak boleh memaksa untuk menerima air dan berenang, adalah betul untuk menangguhkan aktiviti akuatik pada hari lain jika kanak-kanak menunjukkan sikap tidak bertoleransi tertentu.

Ia penting:

  • membuatnya sedar akan dia kapasiti terapung;
  • menjadikannya bergerak di permukaan air dan membuka jalan untuk gerakan lebih maju;
  • beri dia ketenangan kepadanya dan kepada kami semua orang dewasa akan lebih mudah dan kami semua akan gembira.

Video: Bayi Pandai Berenang