Adakah dilahirkan pertama atau terakhir mempengaruhi hubungan dengan wang?


Satu kajian mencadangkan hubungan antara perintah kelahiran dan hubungan dengan wang. Inilah yang dikatakan para pakar

Dalam Artikel Ini:

Perintah kelahiran dan hubungan dengan wang

Stereotip mengenai susunan kelahiran semakin biasa. Sekarang ada satu kajian baru yang memberitahu kita bahawaperintah kelahiran dan hubungan dengan wang terikat. Dengan kata lain, urutan kelahiran mempengaruhi hubungan yang ada pada anak-anak dengan wang.

Kajian ini telah diterbitkan di Jurnal Terapi Kewangan dan mencadangkan bahawa dilahirkan dahulu atau terakhir ia mempengaruhi cara di mana orang itu akan membuat keputusan kewangan.

Mengulas mengenai kajian tentang Orangtua Yahoo adalah beberapa pakar dan pengarang esei, seperti Frank J. Sulloway, pengarang Born to Rebel: Orde Kelahiran, Keluarga Dinamik, dan Kehidupan Kreatif dan profesor psikologi di University of Berkeley atau Rachel Cruze, pengarang bersama Smart Kids Smart Money.

Apa yang dikatakan para pakar ini? Adakah mungkin bahawa urutan kelahiran mempengaruhi cara anak-anak berkaitan dengan wang dan idea untuk menyelamatkan dewasa?

Menurut Sulloway no. Perbezaan untuk perintah kelahiran atau ketidakhadiran mereka sering ditentukan oleh perbezaan yang tidak terkawal juga berkaitan dengan kelas sosial dan keluarga.
Pendapat yang bertentangan adalah Rachel Cruze, yang menjelaskan bahawa walaupun urutan kelahiran serta setiap aspek lain dari keperibadian seseorang berperan dalam cara anda membelanjakan atau menyimpan uang, dan anda dapat mulai memahami dari pemeriksaan pertama yang anda diberikan kepadanya.

Adalah mungkin untuk mempengaruhi cara anak menguruskan wang mereka

menerangkan pakar.

Bagaimana untuk melabur wang untuk kanak-kanak

Oleh itu, terdapat beberapa petunjuk untuk memahami bagaimana perintah kelahiran dapat mempengaruhi cara di mana wang diuruskan.

  • Anak sulung boleh menjadi penyimpan hebat

Selalunya anak sulung adalah penabung sangat teratur, dan ini terutama berkaitan dengan cara mereka dibesarkan oleh ibu bapa mereka, yang menumpukan perhatian pertama mereka kepada anak sulung. Tambahan pula, kanak-kanak yang pertama sering merasa tanggungjawab yang lebih besar dalam diri mereka daripada tahun-tahun, yang diterjemahkan ke dalam pendekatan yang bertanggungjawab terhadap wang. Menjadi teratur pasti membantu dalam menguruskan kewangan dan sering mendorong orang untuk hidup di bawah cara mereka. Yang merupakan perkara yang baik kerana ia mengurangkan risiko masuk ke dalam hutang atau membelanjakan terlalu banyak

  • Kanak-kanak tengah lebih realistik

Hantar saya penyelesai sosial mereka adalah kanak-kanak tengah. Ciri-ciri ini sangat baik kerana mereka membuat orang lebih seimbang walaupun dalam pengurusan wang, menjadikan mereka penabung yang baik tetapi juga dapat membuat pelaburan yang berhemat dan menjanjikan. Kanak-kanak pertengahan umur sering semangat bebas, mereka lebih fleksibel dan dapat menyesuaikan diri dengan situasi kewangan yang mungkin menarik.

  • Yang terakhir lebih banyak dibelanjakan

Secara umum, rumah terkecil cenderung menjadi yang paling manja, tetapi juga kurang diikuti oleh ibu bapa yang menjadi sangat permisif. Ini dapat membantu menjadikan anak ini menjadi orang dewasa yang lebih mudah menghabiskannya. Mereka tidak berfikir jangka panjang dan tidak mempunyai masalah memisahkan wang mereka, yang juga menjadikan mereka sangat murah hati.

Video: Massive Tumblr "log off" Protesting Sensitive Content Ban (Remain Calm)