Mengapa kanak-kanak enggan untuk buang air kecil?


Menghadapi sikap penolakan yang berterusan dari masa ke masa, ramai yang tertanya-tanya apakah ia sesuai untuk berunding dengan ahli psikologi atau jika fasa biasa. Berikut adalah psikologi Planet Mamma yang memberitahu kami

Dalam Artikel Ini:

Kerana kanak-kanak menjaga kotoran

Peralihan dari lampin ke tandas adalah antara peringkat yang paling sukar dalam kehidupan kanak-kanak dan ibunya. Terdapat banyak permintaan untuk bantuan yang datang kepada kami di pejabat dan soalan yang ditujukan kepada ahli psikologi kami, Dr. Ameruoso. Antara surat terakhir yang diterima, kami melaporkan satu perkara yang berkaitan dengan tema yang lazim bagi kebanyakan kanak-kanak: " menyimpan kotoran ", kawalan pengangkut, dan kesukaran untuk melakukannya di dalam tandas.

Di hadapan a sikap penolakan yang berlanjutan dari masa ke masa, ramai yang tertanya-tanya jika ia sesuai untuk berunding dengan ahli psikologi atau jika ia adalah fasa biasa. Berikut adalah psikologi Planet Mamma yang memberitahu kami.

Doktor yang dihormati, anak saya berumur 3 dan setengah tahun dan, selama kira-kira satu tahun, telah belajar untuk menggunakan tandas dan, selepas itu, tandas untuk menjilat. Antara lain, ia jarang berlaku yang dilakukannya, bahkan kepada ibu yang bermula pada September tahun lepas. Tetapi kotoran selalu menolak untuk melakukannya jika tidak kepadanya, hanya kadang-kadang dia berjaya dalam tandas atau tandas mungkin lebih mudah... apabila dia berada di sana untuk membuatnya. Keadaan idealnya meringkuk atau berbaring ketika dia bermain; kadang-kadang ia terpencil di sesetengah bilik atau di bilik mandi, tetapi selalu dalam celahan.

bayi di atas tandas

Daripada lampin ke tandas: 13 memenangi gerakan untuk berjaya (14 gambar) Daripada lampin ke tandas: 13 perkara yang anda perlu tahu untuk melakukannya
Kadang-kadang jika kita berada di rumah saya meletakkan lampin dan perkara yang sama berlaku. Suami saya dan saya telah mencuba segala-galanya: mengubahnya dengan bercakap dengannya, tidak mengatakan apa-apa, marah, menjanjikan hadiah... semua sepanjang tahun. Sekarang ia menjadi semakin buruk kerana ia tidak mahu dibersihkan, ia cenderung untuk menahannya dengan membuat jumlah yang kecil berulang kali. Di sekeliling dan di sekolah dia berjaya mengawalnya, dia tidak pernah melakukannya, kadang-kadang sama kepadanya dan sangat sedikit oleh datuk neneknya atau dalam perjalanan dengan kami dia melakukannya di dalam tandas. Apabila dia mempunyai lampin dia biasa, kini dia bergantian sembelit secara tetap. Kami tidak tahu sama ada sesuai untuk membawanya kepada ahli psikologi atau meneruskan seolah-olah semuanya adalah perkara biasa. Kami bertanya kepadanya apa yang terbaik dilakukan.

yang Kawalan Sphincter ia ditandai dengan laluan tingkah laku refleks automatik kepada yang sukarela. Ia diperoleh secara berperingkat dan anda belajar mengurusnya terlebih dahulu sphincter dubur dan kemudian pundi kencing. Oleh itu, anda memerlukan beberapa masa: kemahiran motor pundi kencing perlu matang dari peringkat automatisme kanak-kanak (sehingga usia 1 tahun) pada permulaan perencatan (sehingga 2 tahun), satu penghalang lengkap (sehingga 3 tahun) dan kawalan sfinkter benar yang berlaku selepas 3 tahun.

Pembelajaran ini tidak dipisahkan daripada yang dikaitkan dengan pembersihan dianggap sebagai kedua-dua unsur peralihan dalam hubungan ibu-anak. yang tetulang positif (ungkapan kebahagiaan) kepada tingkah laku anak yang menimbulkan rasa senang dalam pengusiran. yang tetulang negatif (seperti jijik) menghasilkan persepsi yang berbeza supaya menyebabkan perencatan atau kekurangan otot yang terlibat dalam pembuangan air kencing dan buang air besar. Momen perubahan dalam hidupnya adalah asas dalam mempengaruhi kecenderungannya dan, selalunya, ketika dia mula menjadi lebih autonomi (juga dari sudut pandang pengurusan otot sphincter) bertepatan dengan pintu masuk ke tadika.

Peristiwa lain boleh mempengaruhi fasa ini yang berlangsung sehingga tiga tahun, seperti kelahiran saudara lelaki, perubahan alam sekitar, kerja semula oleh ibu, pemisahan. Walau bagaimanapun, masa kritikal dikaitkan dengan tindak balas ibu yang nampaknya menjadi asas untuk mewujudkan tindak balas kanak-kanak terhadap kecenderungan yang meletihkan atau retentif. yang sembelit ia boleh menjadi akibatnya. Agak biasa ia mewakili sebab kebimbangan yang kuat untuk ibu bapa, datuk dan ibu bapa. Tetapi, kerana proses pembelajaran secara beransur-ansur, adalah baik, terutamanya pada peringkat awal ganti lampin dengan tandas terutamanya pada siang hari.

Bilakah untuk menilai sama ada ia sudah siap?

  • apabila lampin itu berubah, dia mendapati jika dia mempunyai peed atau tidak
  • koordinasi motor kaki lebih sesuai untuk umur
  • kanak berusia kira-kira dua tahun,

encopresis, iaitu, buang air besar dalam seluar dalam pada kanak-kanak yang telah melewati usia pembersihan pembersihan, antara dua dan tiga tahun, ia boleh menjadi sekolah rendah atau menengah. Dalam kes pertama, kanak-kanak selalu mengalami kecacatan di lampin dan tidak pernah belajar penggunaan tandas, namun pada kedua, terdapat jenis regresi kepada fasa sebelumnya.

Yang terakhir adalah lebih diurnal dan ia terutamanya membabitkan anak lelaki. Walau bagaimanapun, ia menyentuh usia yang berbeza berbanding dengan yang dinilai setakat ini: lebih daripada 4 tahun (biasanya antara 7 dan 8) (Marcelli, Braconnier, 1996). Oleh itu, terdapat margin toleransi yang menganggap kemungkinan mengembangkan kesukaran awal dalam tingkah laku yang secara semula jadi mengikuti jalannya.

Video: Gara-gara kencing malam, ibu cungkil mata anak