Kerana anak sulung lebih beruntung


Dengan ketibaan anak kelahiran kedua, kecenderungan Mammoth yang semula jadi terhadap rasa bersalah dipergiatkan: tetapi adakah kita yakin bahawa ia benar-benar nasib yang tidak berterima kasih?

Dalam Artikel Ini:

Anak kedua yang paling beruntung

Itu kita kedua kelahiran kedua-duanya sekali dan untuk semua "Anak siri B"Kami mempunyai perasaan sudah dari hospital: sementara yang pertama datang ramai pengunjung yang penuh dengan hadiah dan kasih sayang, kali ini kita tidak dapat melihat jiwa. Di manakah semua orang? Ah, sudah, untuk menjaga anak sulung yang cuba meringankan trauma yang dahsyat yang sedang dialami.

Dari sini, perasaan bahawa pendatang baru diperlakukan seperti "anak lelaki penghuni" memberi makan pada pengesahan berterusan dan menyakitkan: tetapi sebenarnya, yang paling beruntung ialah dia. Walaupun dengan penghantaran pertama, pelepasan dari hospital itu telah disumbangkan dengan bunyi sangkakala dan orang ramai yang meriah, kerana semua kanak-kanak yang kedua berlaku dengan senyap.

Bersedia untuk anak kedua?

Walaupun semasa lawatan (sangat jarang) ke rumah, rakan dan saudara mara menunjukkan sikap tidak peduli agar tidak menyakiti perasaan anak lelaki alfa, yang diliputi perhatian dan hadiah: sudah, kerana begitu banyak pendatang baru sudah mempunyai segala-galanya, kan? Anda boleh bergantung pada kereta dorong tangan yang indah dengan kesan cecair tubuh semua jenis, pakaian kuning dan rontok dan mainan yang patah.

Semua ini, digabungkan dengan keletihan melahirkan dan tekanan untuk menjaga "besar" yang masih sangat kecil, ia hanya mengecewakan penyesalan kita. Tetapi jika kita melihat keadaan dari sudut pandangan yang lain, senario boleh menjadi berbeza.

Hari-hari pertama kehidupan di hospital untuk anak kedua menghabiskan dengan tenang, dalam keintiman dengan ibunya. Ketibaan di rumah hanya tinggal bersama keluarganya tidak ada penghinaan saudara mara. Banyak barang berguna yang disediakan untuk hadiah baru - kerana sedikit pemikiran, bagaimanapun, lakukan kepadanya, walaupun nilainya jelas lebih rendah daripada anak sulung. Dan juga...

Perkara yang tidak kita lakukan dengan anak kedua
  • Ibunya sempurna berjalan kaki

Anak kedua tidak ada hubungannya dengan ibu yang tidak berpengalaman, dapat pergi sepenuhnya dari fikirannya kerana regurgitasi atau beberapa baris demam. Memang benar, kami lebih berhati-hati, tetapi tidak sesuai - apatah lagi mania untuk mengikat popok terlalu luas, dengan akibatnya, kemalangan tragis.

  • Ibunya pasti kurang berat

Mari kita hadapi, kita semua melakukannya: Saya bercakap tentang menjilat bayi yang tidur jauh untuk memastikan ia masih hidup ("Dia tidur begitu mendalam... Saya tidak nampak lagi bernafas..." Ini selalunya hujah-hujah yang lemah yang diberikan kepada konselor yang memantau adegan yang terkejut.) Sesetengah gangguan biasanya dibebaskan kepada anak sulung.

  • Kami menikmatinya lebih banyak

Sekarang kita tahu betapa benarnya bahawa mereka tumbuh dalam keadaan kilat: kita nampaknya telah melahirkan hanya hari ini kepada yang pertama, dan sekarang dia sudah dapat memberitahu kita seperti: "Apa keldai besar yang kamu miliki." (No comment). Dengan yang kedua, apabila tempoh panas bulan-bulan pertama telah berlalu dan kuasa-kuasa pulih, kita dapat menikmati perkara-perkara kecil: bawanya tidur di perut kami dan berehat. Kepala kecilnya tidak akan mempunyai bau itu lagi.

  • Anda sudah tahu siapa anda sebagai ibu bapa

Dengan yang pertama ia mengambil masa untuk memahami apa jenis ibu kita, dan secara umum, sejauh fikiran kita diproyeksikan 100% dalam peranan baru kita, kita selalu kelihatan salah. Kini kita saling mengenali satu sama lain jauh lebih baik dari sudut pandangan ini, yang juga mempunyai kelebihan jangan memberi perhatian lebih kepada pembekal "pemborong" nasihat berguna seperti peti sejuk di Kutub Utara.

  • Anda tidak terbiasa tidur

Apabila kami tidak tidur selama beberapa bulan, kami merasa hancur. Sekarang kita tidak menghabiskan malam yang baik selama bertahun-tahun, kita dalam beberapa cara juga terbiasa dengan kesan sampingan seperti tidur secara tiba-tiba, amnesia, beg di bawah mata seperti caciotte.

Datang anak kedua, kebahagiaan atau kecewa?
  • Dia sudah mempunyai teman lelaki

Sungguh luar biasa apabila anda menciptanya keterlibatan dua kanak-kanak terhadap ibu tua yang sakit di pantat. Kanak-kanak itu hanya beberapa bulan dan mereka sudah bertukar-tukar pandangan tentang pemahaman - tidak, itu bukan hanya perasaan. Anda boleh mendapatkan kotor seberapa banyak yang anda inginkan Keghairahan untuk kotoran, tipikal kanak-kanak, adalah menghalang pada anak sulung sejak kita menukar semua pakaian mereka ke titik kecil mikro. Dengan yang terakhir, satu-satunya perubahan adalah pada penghujung hari; Untuk sepanjang masa, satu-satunya bentuk pembersihan adalah mengikis mungkin dengan lakaran kecil.

  • Pengasuh luar biasa

"Lihatlah saudaramu" adalah frasa politik yang tidak tepat bahawa, untuk terus hidup, kita mendapati diri kita bercakap hampir setiap hari; dan untuk bayi yang baru lahir tidak ada yang lebih baik daripada pengasuh tiga atau empat tahun, yang mencampakkan jemak di rambutnya untuk membuatnya bermain.

  • Tiada permainan wajib bermain peranan

Rakan bermain sudah berada di dalam rumah: lebih besar dan lebih bertekad untuk menuangkan dia semua pengetahuan berharganya (pelajaran pertama: bagaimana menyembunyikan booger dengan melekat mereka di bawah meja makan). Tidak ada lagi playdate kerana "mesti dengan anak-anak lain" walaupun anak-anak lain yang bersangkutan tidak dapat menahannya. Dan ketika kedua saudari kecil mula bermain bersama, bahkan ibu mula melihat cahaya keluar dari terowongan.

Video: Judika - Lebih Dari Cinta (Video Clip)