Menjadi ibu berusia empat puluh tahun


Seperti yang kita baca dalam artikel yang menarik oleh Dr Alessandra Cornale empat puluh tahun adalah satu aliran air dalam kewujudan seorang wanita, saat di mana separuh kedua kehidupan bermula. Kedatangan anak pertama dapat menjadikannya lebih istimewa dan halus fasa ini

Dalam Artikel Ini:

Tentera orang Yunani semakin berkembang ibu lebih 40 tahun dan kronik sering memberitahu kita tentang wanita yang menjadi ibu walaupun selepas 50 tahun. Menurut data Eurostat, nampaknya naluri ibu menjadi lebih kuat pada wanita selepas usia ini. Memimpin ranking untuk jumlah ibu yang paling ramai adalah lebih daripada 40 tahun Itali dan Switzerland. Malah dalam 4 tahun kebelakangan ibu yang telah melampaui ambang "pintu" telah meningkat lebih dari 5.3 peratus di Itali dan 5.2 di Switzerland, dengan itu menjadikan purata usia bersalin pada 2010 hingga 31, 2 tahun, antara yang tertinggi di Eropah bersama Ireland dan Sepanyol.
BACA JUGA: Ibu lebih daripada 40, Itali di tempat pertama
Seperti yang kita baca dalam artikel yang menarik mengenai Dr. Alessandra Cornaldan Empat puluh tahun adalah aliran air dalam kehidupan seorang wanita, saat ketika separuh kedua kehidupan dimulai. Dan seberapa banyak yang kita cuba untuk selalu merasa muda, jiwa itu memulakan fasa peralihan ke arah kematangan yang lebih luas, yang merangkumi perubahan dalam visi kehidupan, dalam menghadapi masa dan hubungan. Ketibaan anak pertama dapat membuat lebih banyak bagaimana keistimewaan dan kehalusan fasa kewujudan ini.

be-ibu-to-empat puluh tahun


Pertama sekali, kes kehamilan pertama harus dibezakan daripada wanita yang sudah mempunyai anak: dalam hipotesis pertama, sebenarnya, risiko janin dan wanita hamil boleh meningkat dan mengandung boleh secara semula jadi lebih sukar. Antara komplikasi utama muncul pertama sekali yang luar biasa penurunan dalam kesuburan: dari sudut pandangan biologi adalah lebih mudah untuk hamil dalam tempoh 25 tahun. Tambahan pula, risiko pengguguran spontan untuk wanita yang sihat lebih dari 40 ia adalah kira-kira dua kali ganda daripada wanita hamil muda.
Selain itu, dengan kemajuan usia ibu masa depan, perlu diingat bahawa kemungkinan lebih besar Keabnormalan kromosom seperti Down Syndrome: peratusan bagi wanita yang melahirkan selepas usia 45 adalah satu daripada 35 kanak-kanak. Akhirnya, kemungkinan kelahiran pramatang, dengan semua komplikasi yang berlaku.
BACA JUGA: Kesuburan dan jam biologi: berapa banyak yang anda tahu?
Memberi diri kepada kanak-kanak itu indah, tetapi pada empat puluh lebih sukar kerana wanita itu merasakan keperluan yang berbeza dikaitkan dengan dua peristiwa semula jadi: keibuan dan permulaan kematangan individu. Dan tidak mudah untuk menjadikan mereka hidup bersama: seseorang mesti sedar, tetapi juga mempunyai bantuan yang tepat dari pasangan, keluarga dan rangkaian sosial. Apakah kebaikan dan keburukan pilihan ini?
Sesungguhnya terdapat kebaikan dan keburukan pada tahap psikologi dalam bersalin hidup selama empat puluh tahun.
Pro:
Secara umumnya kanak-kanak yang dilahirkan selepas 40 tahun adalah hasil keputusan yang disengajakan dan sedar. Seorang wanita matang boleh menawarkan bukan sahaja ekonomi tetapi juga kestabilan emosi. Jelas sekali, setiap kes adalah unik, tetapi ketenangan dan kematangan ini pasti mempunyai kesan positif dalam kehamilan dan pertumbuhan anak masa depan.
Sekiranya anda menyediakan dan mengatur masa, dengan bantuan yang betul, Menjadi ibu pada umur 40 tahun bukan sahaja dapat menjadi pengalaman yang indah, tetapi juga trampolin untuk memperbaharui dirinya memandangkan fasa kedua kehidupan.
Cons:
40 tahun adalah masa kematangan penuh: jiwa sekarang berstruktur dengan cara yang kukuh. Perubahan radikal dalam tabiat seperti itu, jika dilaksanakan "secara bertugas", boleh dialami sebagai penolakan, bukan sebagai pengayaan. Ini adalah kes di mana wanita mencari anak itu bukan kerana dia benar-benar merasakannya, tetapi kerana jam biologi mendekati menopaus. Pada hakikatnya masih ada anak perempuan yang merasa bersalah jika dia tidak memenuhi hasrat ibu bapanya untuk menjalankan laluan wajib ini dalam hidupnya; ada wanita yang telah mendedikasikan dirinya untuk kerjayanya dan kini merasakan dia juga mesti memperoleh peranan ibu; ada wanita yang, setelah menjalani kehidupan yang sukar, kini ingin memperoleh kembali kepemilikannya dan mencari kestabilan.
BACA JUJU: 10 cara untuk memberitahu pasangan anda bahawa anda mengandung
Apa yang perlu dilakukan ibu baru untuk hidup tanpa risiko masa yang indah ini? Berikut adalah enam tip berguna:
Jangan buat terlalu banyak perbandingan dengan ibu muda.
Jangan dikondisikan oleh keraguan dan kebimbangan orang lain.
Jangan dipengaruhi oleh pandangan penuh dengan harapan ibu bapa dan keluarga.
Beri perhatian lebih kepada kesihatan fizikal.
Memupuk rangkaian persahabatan anda: ia adalah injap pelepasan yang penting dan sumber sokongan.
Jauhkan seksualiti dan ikatan pasangan: menjadi seorang ibu tidak bermaksud berhenti menjadi seorang wanita.
Oleh itu Dr. Alessandra Cornale dan Dr. Davide Algeri, psikologi dan psychotherapist. KLIK DI SINI UNTUK MAKLUMAT LANJUT

Perkara yang ibu tidak akan pernah mengakui

Perkara yang ibu tidak akan akui (15 imej) Adakah kita kadang-kadang merasa ibu bapa yang tidak baik? Kita tidak boleh. Berikut adalah senarai perkara yang agak meluas yang ibu tidak akui melakukan

Video: Usia sudah 40 tahun tapi kulit masih mulus, ternyata dia melakukan cara ini tiap hari