Mulakan sekolah lagi: kebimbangan dan persoalan ibu


Pada masa ini, banyak ibu menghadapi kecemasan untuk memulangkan anaknya ke sekolah. Tidak mudah untuk meninggalkan anak-anak anda dan pergi tersenyum. Nasihat pedagogi untuk hidup dengan ketakutan sendiri

Dalam Artikel Ini:

Kebimbangan untuk kembali ke sekolah kanak-kanak

Pada masa ini dengan kembali ke sekolah banyak ibu menghadapi hari pertama sekolah untuk anak-anak mereka atau perubahan dari satu sekolah ke sekolah yang lain. Kebimbangan jenis ini adalah tipikalDan jika dia tidak suka? Dan jika awak tidak berasa sihat? Dia akan makan? Dia akan tidur?". Inilah caranya untuk hidup dengannya.
Saya akan beritahu anda segera: detasmen dari anak kecil anda, terutamanya jika ia adalah detasmen pertama, ia tidak akan mudah. Dalam sarang di mana saya bekerja, semasa pemasukan kanak-kanak itu terdapat juga fasa sisipan untuk ibu. Mari kita hadapi: tidak mudah untuk meninggalkan anak kita (yang mungkin menangis) dan pergi tersenyum!

Apa yang dilakukan oleh kanak-kanak di sarang? Jawapan pedagogis

Oleh itu, terdapat beberapa jawapan kepada soalan-soalan yang paling umum yang ibu-ibu mengajukan kepada guru dan pendidik:

  • Anak saya tidak makan apa-apa: apa yang akan anda lakukan untuk membujuknya? (atau: dia tidak suka makanan x, y, z...)

Saya mempunyai jutaan soalan mengenai makanan, tetapi jawapannya selalu sama: "Di sekolah, kanak-kanak sering makan makanan yang mereka tidak suka di rumah. Mengapa?"
Kerana di sekolah ada anak-anak lain yang makan hal yang sama dan anak-anak kecil merasa yakin apabila mereka melihat sahabat mereka makan dengan rasa. Tiada guru di leher yang meminta seribu soalan "Adakah anda tidak suka? Adakah anda mahu mozzarella? Daging, adakah anda memasak pasta ??? " dan kanak-kanak bebas untuk mencuba dan merasa tanpa masa makan menjadi stres. Dalam sarang di mana saya bekerja, sebagai contoh, saat makan bukan masa yang rutin tetapi ia adalah masa sosialisasi, pengagregatan dan aktiviti berstruktur: kanak-kanak yang ditubuhkan, tuangkan air itu sendiri, letakkan makanan di atas pinggan mereka, dengan menggunakan kemahiran chef, duduk dan makan sahaja.
Ia bukan sihir. Malah orang yang tidak kenyal sedang makan. Dan sebagai hadiah untuk yang paling terdiri di meja ada troli untuk dibawa kembali ke dapur !!!
Dengan tenang dan ketenangan, tanpa tergesa-gesa atau takut mendapat kotor. Adakah anda akan membuat jadual untuk kerdil berusia dua tahun? Nah, cuba...
Biar sekolah memberi anda menu mingguan atau membaca dalam jadual hari apa yang mereka makan, supaya tidak mencadangkan makanan yang sama pada waktu makan malam.

  • Anak saya hanya tidur jika saya menari polka pada satu kaki, dalam kegelapan dan dalam diam: bagaimana anda akan membuat dia tidur?

Tidak ada muslihat dan tidak ada penipuan. Rutin: perubahan, makanan bayi, muka dan cuci gigi dan tempat tidur. Guru duduk di sebelah katil dan mula menyanyikan lagu lullaby yang manis memberikan paket kecil yang murah hati di bahagian bawah anak-anak kecil itu. Dalam masa 30 minit walaupun bangunan-bangunan di sebelahnya tidur !!!

  • Anak saya tidak berdiri seminit: bagaimana anda akan membuatkan dia duduk?

Sudah tentu kita tidak mengikatnya !!! Momen bermain bebas dan "berstruktur" bermain satu sama lain sepanjang hari. Jika 10 sahabat anak anda, pada panggilan guru, lari untuk menarik, dia akan melakukannya juga.
Setiap orang mempunyai keinginan sendiri, ada orang-orang yang memuja manipulasi bangunan, reka bentuk, guru akan memahami dan menyesuaikan dengan sewajarnya.
Dapatkan pelan tawaran pendidikan (POF) dari sekolah (sarang dipanggil kad perkhidmatan) di mana terdapat perancangan didaktik dan aktiviti-aktiviti yang bertujuan untuk guru lakukan

  • Kenapa anak saya menangis di pintu masuk? Dan mengapa kamu menangis di pintu keluar?

Kedengaran di pintu masuk pagi ke sekolah adalah tahap fisiologi yang lebih kurang (terutamanya dalam sarang) yang hampir semua kanak-kanak lulus. Itu menangis bermakna: "Ibu saya baik-baik saja dengan awak dan saya suka tinggal bersama awak" tetapi ia bukan merupakan petunjuk tentang malaise. Fasa ini akan berhenti apabila kanak-kanak dapat menyatakan perasaannya atau, lebih mudah, apabila dia akan memahami bahawa terdapat rutin.
Kedengaran anak di pintu keluar, ketika dia melihat ibunya, adalah jeritan emosi... artinya "Saya sangat gembira melihat anda sekali lagi bahawa saya tidak tahu bagaimana untuk menyatakannya".
Walau bagaimanapun, ada tanda-tanda yang akan membolehkan kita memahami jika anak itu tidak hidup secara senyap di sekolah:

  • kegelisahan yang berulang dalam bentuk pemisahan lain dari rumah;
  • kebimbangan untuk kehilangan orang yang tersayang atau untuk pemisahan yang mungkin dari mereka disebabkan kejadian yang tidak diduga;
  • takut bersendirian;
  • Saya enggan tidur sahaja;
  • mimpi buruk mengenai subjek kehilangan emosi;
  • gejala fizikal dengan pemikiran untuk menjalani pemisahan

Sekiranya anda perasan bahawa kanak-kanak mempunyai gangguan yang disebutkan di atas, rujuk ibu bapa dengan segera dan berbincang dengan guru
Selamat pulang ke sekolah!

Video: Section, Week 4