Manfaat urutan Tuina untuk kanak-kanak


Pentingnya urut untuk kanak-kanak, manfaat untuk pertumbuhan dan pembangunan. Ceramah pakar pediatrik mengenai ciri-ciri urutan Tuina dan Shantala

Dalam Artikel Ini:

Tuina urut untuk kanak-kanak

Memberi makan kanak-kanak dengan sentuhan,
memberi makanan kepada kulit mereka
ia penting bagaimana untuk mengisi perut mereka...
(Leboyer 1977)

The "urut bayi"Ia adalah tradisi kuno yang hadir dalam budaya banyak negara Timur. Urutan kanak-kanak adalah Vimala Mc Clure (Colorado - USA) Pada tahun 1981, IAIM (Persatuan Antarabangsa Urutan Bayi) dilahirkan. Benedetta Costa, Genoa, Jurulatih pertama Itali, dilahirkan pada tahun 1989 Persatuan Urut Bayi Itali "Objektif Persatuan itu adalah untuk menggalakkan perhubungan hubungan dan manusia dalam tempoh pertumbuhan kanak-kanak, mempromosikan kursus penyelidikan dan persiapan dan pendidikan dalam supaya orang tua, pekerja awal kanak-kanak dan anak-anak disayangi, dihargai dan dihormati oleh Masyarakat Dunia ".

Pelbagai jenis urut untuk bayi baru lahir

Kepentingan urutan untuk kanak-kanak

Urut adalah seni purba yang diamalkan dalam banyak tradisi kebudayaan, terutamanya di Asia dan Afrika, sebagai bahagian semula jadi dan istimewa penjagaan bayi, untuk diserahkan kepada setiap generasi ibu selepas generasi, manakala di dunia barat, semakin banyak teknologi dan lebih dan lebih terlibat dalam komunikasi verbal, hubungan itu terabaikan jika tidak diabaikan dan terkadang dilupakan.

Di dalam rahim ibu, bayi itu dikerjakan secara berterusan di seluruh badan, hidup di dunia yang kecil tetapi hangat, dalam jumlah keselamatan fizikal sehingga pergolakan yang dilahirkan ketika ia mendapati dirinya di dunia yang baru dan besar. Ini adalah saat panik! Ia mula menyesuaikan diri dan untuk ini ia memerlukan masa dan hubungan yang rapat untuk melakukannya!

Di kebanyakan negara urut selalu ditawarkan kepada anak-anak mereka selepas kelahiran, biasanya menjadi peraturan setiap hari untuk menjadi permintaan, sekitar 6 bulan, ketika anak bangga kekuatan barunya dapat menyerahkan perutnya dan kembali merangsang dirinya sendiri, dengan pergerakannya sendiri. Inilah momen apabila ibu menerima detasmen dan penemuan sebenar bayinya.

Keupayaan kulit bayi yang baru lahir untuk melihat semua nuansa, rangsangan dan semua makna emosi adalah benar-benar hebat. Cintailah yang mengikat anak kepada ibunya, untuk menghubungi kulit, adalah keghairahan simbiotik sebenar. Setiap pelukan tidak hanya diperbuat daripada hubungan, tetapi juga masa, ketepatan masa, masa yang tepat, tempoh yang tepat, cukup untuk membuat kanak-kanak memahami lebih banyak perkara daripada yang dapat membuat kata-kata atau yang difahami oleh orang lain. Sentuhan kulit, pelukan itu dalam tempoh ini seperti yang diperlukan sebagai makanan.

Urut untuk berehat bayi baru lahir, VIDEO

Kulit adalah "lapar" untuk pelukan, kasih sayang dan keselamatan. Pada kenyataannya daripada "hubungan kulit" kita memerlukan kita semua orang dewasa juga, terutamanya dalam masyarakat ini di mana perhubungan dan hubungan antara rakan sebaya mereka sentiasa "cepat dan dangkal". Terdapat beberapa jenis urut, semua adalah penting dan berkesan jika dilakukan dengan cinta dan penjagaan, mendedikasikan masa yang diperlukan untuk anak anda, tetapi tanpa keraguan yang paling banyak digunakan dan dicadangkan oleh profesion perubatan adalah TUINA dan SHANTALA, urut yang hilang pada waktu malam...

Apakah urutan Tuina

Ia adalah a urut pediatrik yang bermula dari masa dinasti Ming, 1368-1644, apabila amalannya diperkenalkan sebagai subjek pengajaran dan amalan di Royal School of Medicine. Dalam tempoh ini ZHOU YUFAN menulis buku Xiaorer tuina mizhi, "Mesej rahsia urut untuk kanak-kanak". Penulis membahagikan badan kanak-kanak itu kepada 12 bahagian atau kawasan yang dapat dirangsang dengan jelas dalam perjalanan penyakit akutuntuk mencapai dan mengoptimumkan proses penyembuhan. Kajiannya berevolusi selama bertahun-tahun, berkat komitmen dan kajian yang berterusan untuk penyelidikan kesihatan dan kesejahteraan manusia. Pada tahun 1605, kawasan atau titik lain dikenalpasti, seperti yang terdapat di tangan yang digambarkan sebagai berkesan dalam merawat pelbagai penyakit akut. Dalam buku "Xiaorer Tuina mijue, Rawatan rahsia urut tuina pada kanak-kanak", kaedah dan tanda-tanda titik individu dan rawatan individu diterangkan secara terperinci.

Bagi kami Barat, untuk menggunakan amalan urut ini terbaik dan dengan prestasi terbaik adalah penting untuk mengetahui konsep perubatan Cina: yang Yin dan Yang, undang-undang 5 Elemen dan hubungan Man dengan mereka. Menurut Zhu Xi, ahli falsafah Cina, 1130-1200 AD, yin dan yang muncul buat kali pertama pada abad ke-5 SM dalam Kitab Lagu, di mana ia menjelaskan dan mengesahkan bahawa semua yang ada di bumi terdiri daripada yin dan yang. Yang adalah cahaya, warna, jelas, kehangatan, tindakan, pergerakan, dinamisme, semua yang berada di atas langit, Yin gelap, gelap, statis, dingin, kesunyian, ketiadaan pergerakan, semua yang ada di bumi. Tetapi Yin dan Yang hanya kerana bertentangan dan kontrari telah siap dan kedua-duanya perlu mempunyai keseimbangan dalam kehidupan, dalam jiwa manusia, di dunia dan di bidang perubatan analisis individu Yin dan Yang adalah penting untuk membuat diagnosis dan terapi yang betul.

5 elemen secara langsung berkaitan dengan perubahan dan sejak alam semesta dan manusia terdiri daripada unsur-unsur yang sama: kayu, api, logam, udara, air, ketidakseimbangan mereka menghasilkan gangguan yang menampakkan diri sebagai penyakit. Unsur-unsur ini dikawal oleh fenomena pemusnahan dan penghasilan, dan kerana unsur-unsur ini membentuk setiap makhluk hidup di alam semesta, ia berkelakuan dengan cara yang sama.

Berdasarkan konsep ini Perubatan Cina memperkenalkan dan menerangkan konsep tenaga dan korelasi yang bertenaga yang wujud dalam badan manusia individu. Oleh itu kita bercakap tentang lima elemen, lima organ, lima visera. Bagi ubat Cina terdapat dua jenis organ yang dipanggil betul viscera dan diklasifikasikan mengikut undang-undang Yin dan Yang dan oleh itu apa-apa pengubahsuaian, setiap fenomena tenaga, setiap fungsi biologi yang berkaitan dengan Yin dan Yang dievaluasi dan, jika diperlukan, diperlakukan menghormati prinsip Yin dan Yang.

Pada ketika ini kita memasukkan bagangs, yang lapan, atau kriteria panduan untuk membuat diagnosis. Dengan cara ini seseorang menilai sama ada gangguan itu adalah cetek atau mendalam, sama ada ia penuh atau kosong, sama ada patologi itu panas atau sejuk dan berdasarkan ini mudah untuk mengenal pasti titik akupunktur yang berkesan dalam menggerakkan qi, tenaga vital, nafas. Dalam perubatan Cina terdapat beberapa qi: salah satu yang paling penting adalah weiqi: ia sepadan dengan tenaga imun, ia adalah tenaga yang mempertahankan tubuh manusia dari pengaruh luaran, itu adalah tenaga yang membela permukaan tubuh.

Bagi ubat Cina, kanak-kanak tidak seperti orang dewasa dan oleh itu mata tenaga dan saluran tidak sepadan dengan satu sama lain. Kanak-kanak mempunyai tenaga yang dalam transformasi penuh dan berterusan dan Zang Fu, titik-titik viskera dan organ-organ kanak-kanak, diedarkan bersama-sama tangan dan kaki. Fungsi dalaman badan dicerminkan pada permukaan luaran tubuh anak dan oleh itu mudah untuk merangsang kawasan juga sangat dalam, hanya dengan merangsang kawasan permukaan tertentu. Semua ini adalah mungkin kerana anak-anak adalah Yang tulen, tenaga tulen dan meriah, tenaga yang membolehkan kanak-kanak bukan sahaja berkembang pesat, tetapi juga bertindak balas terhadap terapi individu lebih cepat daripada orang dewasa. Oleh itu, sebab itu dijelaskan mengapa urut yang dilakukan dalam usia kanak-kanak bertindak positif, kerana ia membawa faedah, kerana ia adalah terapeutik.

Dalam tempoh tiga tahun pertama kehidupan kanak-kanak, boleh digunakan, sebagai kaedah diagnostik, pemeriksaan tangan, Hu kou san guan zhimai, atau Vena dari tiga halangan mulut harimau. Melalui peperiksaan ini adalah mungkin untuk memeriksa dan membezakan lokasi, sifat, evolusi penyakit. Peperiksaan ini dilakukan dengan menggosok jari telunjuk di sebelah palmar di sebelah kiri, jika lelaki, tangan kanan, jika wanita. Jari dibahagikan kepada tiga falang atau halangan yang sesuai dengan halangan angin, fengguan, hingga halangan qi, qiguan, hingga halangan kehidupan, mingguan. Ia diteruskan dengan menggosok dengan ibu jari dari bawah ke bawah dan menilai kehadiran venule subkutan: panjangnya, lokasinya dinilai. Halangan pertama menunjukkan patologi superficial akut yang menyelesaikan dengan beberapa sesi, manakala bahagian pertengahan memerlukan lebih banyak rawatan kerana ia melibatkan qi, yang ketiga, yang sepadan dengan phalanx terakhir, memerlukan mendalam kerana patologi lebih kompleks dan memerlukan rawatan yang berbeza.

Dalam usia kanak-kanak, terutamanya enam tahun, penyakit terbesar ialah penyakit peralatan oropharyngeal, gastroenteritis yang, menurut perubatan tradisional Cina, dikaitkan dengan panas dan sejuk, maka akupunktur dan tuina adalah terapi yang mengimbangi badan.

"Pelukan yang peduli, Tuina urut untuk kanak-kanak"

Untuk memperdalam pengetahuan anda mengenai urut Tuina, kami mengesyorkan sebuah buku yang indah, dengan 360 ilustrasi: "Penyembuhan La penyembuhan, Tuina Massage for children" oleh Germana Mamone, edisi Mediterranean. Manual untuk ibu, bapa dan semua orang yang mengambil berat tentang perkembangan kesihatan dan harmonik kanak-kanak.

Fragile, halus dan berkuasa, kanak-kanak itu seperti berkembang pesat dan berubah bercambah, baik dalam keadaan kesihatan - atau keseimbangan fungsi penting organ - dan dalam keadaan ketidakseimbangan atau penyakit. Melalui pemerhatian yang sedar dan berhati-hati terhadap realiti semula jadi kesihatan dan penyakit kanak-kanak, urut Cina untuk kanak-kanak - tuina - dicadangkan sebagai sokongan yang luar biasa.

Pelukan yang peduli

Pelukan yang peduli Pelukan yang peduli | Urutan Tuina untuk kanak-kanak (sumber: Pejabat Akhbar)

Manuver Tuina urut

Titik urut tuina sesuai dengan akupunktur Cina klasik, sekurang-kurangnya sekitar delapan puluh dan berjaya merawat patologi umum yang utama. Kulit perlu diperiksa dengan teliti dan jika anda berhadapan dengan pengujaan kulit, dermatitis penting atau penghinaan kulit, ini adalah kontraindikasi untuk rawatan. Clutch, thrust, kneading, tekanan adalah teknik yang digunakan. Sapukan dengan ibu jari dan indeks dan ulangi sekurang-kurangnya antara 50 dan 100 kali setiap rawatan, dan jika anda berurusan dengan kes akut diulang setiap hari. Saya masih ingat adalah sangat penting bahawa manuver ini dijalankan oleh kakitangan khusus.

Pengendalian boleh menyebabkan kemerahan kulit yang menjengkelkan dan menyakitkan, untuk mengelakkan ini, mungkin untuk menggunakan peranti yang menghalang kemerahan dan kesakitan yang menyakitkan.

  • Tui: ia adalah gerakan tolak, ia boleh dilakukan dalam pelbagai cara dan bergantung kepada kawasan yang akan dirawat.
  • Pingui: ia adalah push linear, dilakukan dengan hujung jari indeks dan ibu jari atau dengan potongan tangan. Ia digunakan dari pinggir ke pusat, sepanjang satu arah.
  • Fentui: ia dilakukan dengan hujung jari dua inci dan mendekati mereka dan bergerak mereka dari titik untuk dirawat. Biasanya ia digunakan di dahi, di dada, di kawasan besar.
  • Xantui: ia adalah manuver pusingan bulat yang digunakan dengan menggambarkan bulatan di sekeliling titik atau di kawasan besar badan.
  • Rou: ia adalah manuver kneading yang dilakukan dengan membuat pergerakan pekeliling kecil dengan jari-jari ibu jari atau telunjuk pada titik tertentu.
  • yang: menggunakan tekanan tegak lurus ke ibu jari atau telapak tangan pada titik-titik tertentu atau di kawasan yang berlainan badan.
  • Mo: menggosok berlaku dengan ibu jari jari atau telapak tangan untuk dirawat. Ia berguna untuk berurusan dengan kawasan yang sangat besar.
  • Na: ibu jari dan indeks mencubit kulit atau tisu titik untuk dirawat. Ia digunakan untuk merawat bahu dan leher.
  • Qia: istilah ini bermaksud "untuk menekan dengan paku", oleh itu ia sangat mirip dengan tindakan yang dikenakan oleh jarum yang digunakan oleh akupunktur. Ia diamalkan dengan menekan masa yang singkat dan bertenaga pada titik-titik tertentu dan ciri-ciri akupunktur. Ia adalah gerakan yang sangat bertenaga, oleh itu digunakan dalam patologi akut dan apabila perlu untuk menghidupkan semula.

Urutan Shantala

Amalan urut India Shantala mempunyai asal-usul jauh, di rantau Kerala. Ia adalah salah satu seni India paling kuno dan tradisional yang berdasarkan prinsip Perubatan Ayurveda dan yang masih hari ini diturunkan dari ibu kepada anak perempuan. Ia adalah salah satu kaedah yang paling semula jadi, lembut, meyakinkan, benar-benar murah yang diamalkan melalui penggunaan eksklusif tangan, untuk berkomunikasi dengan perasaan selamat, kesejahteraan dan kelonggaran yang baru lahir. Urut ini untuk bayi baru lahir, seperti yang dapat kita lihat dari teks-teks kuno, timbul daripada keperluan untuk memberikan bayi baru lahir dengan pengalaman di mana seseorang dapat memperpanjang hubungan intim bayi dengan ibu, dalam kontinum antara kehidupan rahim dan kehidupan luaran. Urut dilakukan pada waktu pagi atau pada waktu matahari terbenam, sebagai saat-saat kedamaian dan kedamaian hebat, jauh dari bunyi bising, cahaya kuat, angin, dengan bayi pada perut kosong. Bayi yang baru lahir 10 minit yang meningkat dengan pertumbuhan bayi supaya pada 6 bulan ia mengambil masa 30 minit dan 1 jam sejam. Salah satu syarat terbesar dari Rasa adalah irama tidur yang mengantuk bayi, maka jika anda melakukannya sebelum atau selepas mandi dan apabila ia selesai sebelum mandi, air akan mengambil tempat tangan ibu untuk menyebarkan bayi. Adalah penting untuk mempunyai tangan yang hangat, bebas dari cincin, kuku panjang, gelang dan pendants, dipakaian lengan panjang yang boleh mengganggu dan mengganggu urutan. Adalah penting untuk menyewa satu kedudukan selesa, supaya urutan bermula tidak terganggu. Minyak urut adalah tipikal tradisi Ayurveda serta Minyak Valgelata Alchemical tradisi alchemik Itali. Bekas menawarkan minyak kelapa, menyegarkan dan halus untuk musim panas, pemanis minyak mustard pada musim sejuk, minyak bijan sebagai optimum untuk urutan terbaik, minyak badam manis untuk menyuburkan dan melembutkan kulit bayi. Minyak itu perlahan-lahan dipanaskan dan mesti juga memanaskan tangan ibu. Yang terakhir adalah Zeabel, Zecalm, Zeol dan mengambil kira bahagian bayi paling mulia dan intim.

Manfaat urut pada bayi baru lahir

Terdapat 4 manfaat urut neonatal:

  1. rangsangan
  2. bersantai
  3. saguhati
  4. interaksi

Kajian yang dijalankan oleh Field pada tahun 1996 menunjukkan bagaimana urut pada bayi yang baru dilahirkan disertai oleh lengkungan kortisol tinggi, akibatnya bayi:

  • mereka menangis kurang
  • mereka mempunyai penjagaan yang lebih baik
  • mereka tidur dengan baik
  • selepas 1 bulan urut mereka meningkatkan mood dan sociability mereka.

Tujuan dan kesan urut:

  • Pengimbangan semula tenaga-emosi
  • Peningkatan darah dan peredaran limfa
  • Penghidratan kulit dan saliran otot
  • Sembelit atau cirit-birit
  • Kolik gas
  • Insomnia dan gementar
  • Mengatasi trauma emosi
  • Peningkatan dalam irama tidur
  • Normalisasi nada otot dan peningkatan fleksibiliti
  • Peningkatan mekanisme penyesuaian dan keadaan tingkah laku
  • Kapasiti kendiri
  • Pengurangan hormon tekanan. Peningkatan tahap hormon rangsangan, meningkatkan tahap dopamin
  • Kurang hiperaktif dan Kurang hipersensitiviti
  • Pelepasan daripada masalah gigi
  • Lebihan lendir
  • Hypersensitivity to touch
  • Ketegangan fizikal dan psikologi
  • Kerengsaan kulit

.

Video: Tehnik Pijat Cara untuk mengeluarkan gas pada perut bayi