Makanan campuran, mengapa memilih dan bagaimana untuk memulakannya


Bagaimana campuran kerja penyusuan susu ibu dan mengapa sesetengah ibu membuat pilihan ini: semua teknik untuk menggantikan susu ibu dan buatan

Dalam Artikel Ini:

Makanan campuran

kepada makanan campuran Ini bermakna modaliti penyusuan yang terdiri daripada seli dada dan botol dalam pemakanan bayi yang baru lahir. Ia mungkin berlaku bahawa ibu baru terpaksa mempertimbangkan pemakan campuran dalam kes berikut:

  • apabila pusaran susu perlahan tiba
  • apabila penambahan diperlukan kerana susu ibu nampaknya tidak mencukupi untuk menyuburkan bayi dengan sempurna;
  • apabila bayi yang baru lahir tidak berkembang sebagaimana mestinya;
  • jika ibu sakit dan mungkin menyebarkan penyakit itu kepada kanak-kanak itu;
  • jika ibu terpaksa kembali bekerja;
  • apabila mereka mempunyai kembar.

Walau bagaimanapun, untuk memahami dos dan cara untuk mengambil makanan campuran adalah sentiasa baik untuk menghubungi pakar kanak-kanak yang akan memberikan maklumat berguna mengenai cara untuk meneruskan.

Adakah payudara akan hancur selepas penyusuan?

13 soalan dan jawapan mengenai penyusuan susu (13 gambar) Terdapat banyak keraguan semasa penyusuan. Berikut adalah 13 soalan dan jawapan yang paling umum di kalangan ibu menyusu

Pemakanan campuran tambahan

L 'makanan campuran yang saling melengkapi ia terdiri daripada memberikan bayi kedua-dua ibu dan susu buatan, dalam menghisap sama. Dengan cara ini payudara dan kelenjar susu akan dirangsang oleh sedutan dan akan terus menghasilkan susu. Tambahan penyusuan susu ibu disyorkan oleh kebanyakan pakar kanak-kanak, di mana tidak ada keperluan atau kesanggupan pada ibu untuk memulakan secara beransur-ansur menghalang bayi dari payudara untuk memperkenalkannya untuk menyapih.

Nasihat untuk makanan campuran yang saling melengkapi

Bagaimana untuk meneruskan pemanis campuran yang saling melengkapi? Berikut adalah petua untuk menyusu dan botol bayi anda:

  • Serang pertama di payudara kanak-kanak pada setiap pemberian makanan dan biarkan ia diserang selama seperempat jam, supaya dapat terus merangsang pengeluaran susu ibu, yang, seperti yang kita ketahui, disukai tepat oleh anak menyusu dan oleh lampiran;
  • kemudian beri botol dengan susu dirumus, mengekalkannya dengan cenderung untuk mengisi susu susu penuh dan menghalang kemasukan udara ke dalam mulut bayi dan kemudian ke perut, ini akan mengurangkan risiko gas usus dan kolik;
  • walaupun anda memberi botol itu hubungi mata dengan kanak-kanak itu, pastikan ia ketat, selesa kerana momen makanan sentiasa menjadi masa terbaik untuk mewujudkan hubungan rapat dan intim antara ibu dan bayi, dan tidak kira sama ada susu itu ibu atau dirumuskan.

Pemakanan campuran alternatif

kepada makanan campuran alternatif bermaksud teknik yang melibatkan seli dan botol dalam pelbagai makanan. Ini adalah pilihan yang biasanya membuat ibu-ibu yang terpaksa kembali bekerja pada akhir cuti bersalin dan oleh itu akan jauh dari rumah untuk beberapa jam, atau apabila anak itu mula bergerak ke arah enam bulan dan kemudian menyapih.

Jangan pasangkan bayi ke payudara pada setiap pemberian makanan, seperti yang kita ketahui, akan menyebabkan kelenjar susu ibu menghasilkan susu kurang.

Pemakanan campuran, masalah

Untuk meminimumkan risiko masalah dengan makanan campuran, adalah dinasihatkan untuk memulakan secara beransur-ansur dan memperkenalkan perubahan dengan ketenangan:

  • Tanya pakar pediatrik jenis susu yang dirumuskan untuk digunakan;
  • beli susu tepung dan bukan apa yang sudah ada dalam bentuk cecair kerana ia mesti dimakan dalam masa 24 jam dan anda berisiko membesar dengan dos supaya tidak membuang susu maju;
  • mulakan dengan hanya satu botol makan sehari, kanak-kanak tidak selalu suka rasa susu baru dan tidak selalu suka melekatinya teat dari botol yang, walaupun dibuat dengan cara yang tepat dan supaya menyerupai sebanyak mungkin ke payudara ibu, masih tetap sejuk, tidak enak dan tidak berbau;
  • jika anda lebih suka, anda boleh memberi suapan dengan susu yang dirumuskan malam sebelum tidur, pada umumnya formula susu mengisi dan memenuhi lebih banyak dan memberinya botol kami yakin bahawa bayi akan mengambil jumlah susu yang tepat, dia mungkin akan tidur lebih lama;
  • Sebagai alternatif, anda boleh mulakan dengan memberi botol untuk makan tengah hari, sebagai makanan ringan, dan meninggalkan payudara untuk pagi dan petang.

Botol makan bercampur

Memandangkan penyesuai memainkan peranan penting dalam memastikan kanak-kanak suka melekat pada botol, ia adalah baik untuk membuat beberapa percubaan sebelum memilih yang muktamad. Terdapat beberapa jenis: silikon, dalam susu getah, lebih lembut atau lebih kaku. Adalah dinasihatkan untuk mencuba untuk mengetahui yang mana bayi paling meyakinkan bayi kita.

Botol mesti anti-katolik, untuk mengurangkan sebanyak mungkin pengenalan udara semasa sedutan dan oleh itu elakkan colicettes.

Ada dalam perdagangan botol direka khas untukmakanan campuran: anak ayam mereka mempunyai bentuk anatomi yang menyerupai puting dan dilengkapi dengan satu injap, yang bukan sahaja bertindak sebagai anti-Katolik, tetapi juga memaksa bayi menghisap dengan lebih banyak kekuatan dan tenaga, seperti yang harus dilakukan ketika ia melekat pada payudara. Ini menghalang kanak-kanak daripada terbiasa dengan hakikat bahawa dengan botol susu itu keluar segera, mudah dan tanpa sebarang usaha dan mungkin anda enggan berpegang pada payudara.

Bagaimana untuk memahami jika bayi baru lahir tidak mencerna susu

Makanan campuran dan kotoran

Chomogenisasi najis Bayi bayi sangat berbeza jika diberi susu ibu atau susu formula. Secara amnya najis bayi yang menyusu pada payudara semata-mata lembut, tidak mempunyai bau yang tidak menyenangkan dan berwarna kuning kekuningan. Dan bayi yang diberi susu ibu juga boleh makan makanan pada setiap makan, itu biasa.

Sebaliknya susu tepung mengubah konsistensi kotoran kanak-kanak: gula-gula semua dibusuk dan najis menjadi kurang lembut, pengungsian menjadi kurang kerap dalam beberapa kes bayi boleh menjadi sembelit.

Makanan campuran dan sembelit

Seperti yang kita katakan, susu buatan mengubah fesik kanak-kanak yang boleh menjadi lebih konsisten dan ini boleh menyebabkan beberapa sembelit dalam beberapa kes. Secara umum, jika bayi itu tumbuh dengan baik, tidak ada sakit perut dan pembunuhan sekali sehari, tidak ada yang perlu dikhuatiri, tetapi jika dia mengeluh tentang koliket dan mengalami kesukaran mengosongkannya, ia baik untuk berbincang dengan pakar pediatrik yang boleh meresepkan susu yang berbeza, lebih mudah dicerna, atau boleh mencadangkan memberikan tuhan-tuhan bayi penapaian laktik atau menggunakan microclisms berasaskan madu dan bahan semulajadi lain untuk memudahkan pemindahan.

Pengalaman makan campuran campuran ibu

Selalunya apabila kita bercakap mengenai penyusuan susu ibu, terdapat banyak kekakuan. Dan ibu yang merasakan mereka harus berhenti menyusu atau payudara alternatif dengan botol yang merasa bersalah. Pada hakikatnya perkara yang benar-benar penting adalah bahawa kanak-kanak tumbuh dengan betul dan sihat. Ia tidak menyusu yang telah berjaya membuat ibu yang baik dan tidak membuatnya ikatan dengan kanak-kanak itu. Ibu dan bayinya mempunyai kesatuan unik yang timbul dari sembilan bulan kehamilan dan disempurnakan dari masa ke masa dan dicirikan oleh beberapa faktor, hanya satu daripadanya adalah lampiran pada payudara.
Sekiranya anda tidak dapat menyusu atau tidak dapat berbuat demikian, maka anda mesti mengharamkan saya perasaan bersalah dan teruskan mencari cara terbaik untuk memberi makan kepada bayi anda.

Di laman internet, banyak forum menceritakan pengalaman ibu bergelut dengan makanan campuran dan juga di forum behappyfamily terdapat banyak perbincangan tentang subjek dan peluang untuk perbandingan, berguna untuk menerima nasihat dan mencari penyelesaian.

Video: Tan Taşçı - Emre Yücelen İle Stüdyo Sohbetleri #11