"Seorang lebam dalam jiwa", buku baru oleh Persatuan Pollicino mengenai tema keganasan psikologi


The Associazione Pollicino telah menerbitkan teks "A lebam dalam jiwa" oleh Dr Pamela Pace diterbitkan oleh teks Mimesis.A yang mengumpulkan sumbangan beberapa penulis mengenai tema keganasan psikologi

Dalam Artikel Ini:

Seorang lebam dalam jiwa

Ia tidak mudah untuk menentukan keganasan psikologi, sama seperti ia tidak mudah untuk melihat tindakan dan kesannya. Tidak walaupun seseorang itu dekat dengan mereka, siapa kawan atau saudara. Seringkali, malangnya, subjek yang terlibat, mangsa penyalahgunaan itu, dapat merealisasikan secara tepat masa apa yang sedang terjadi.

Ini kerana keganasan psikologi adalah satu manipulasi kesan dan hubungan yang tidak diamalkan dalam cahaya matahari, di bawah mata semua, menghasilkan kesan yang nyata dan ketara. Sebaliknya ia memperlihatkan dirinya dalam bayang-bayang, antara yang tidak terkata: ia seolah-olah tidak kelihatan, tetapi meninggalkan tanda yang mendalam dalam jiwa orang itu. Untuk menggunakan kata-kata Pamela Pace, ia adalah

perangkap yang mula-mula muncul keemasan dan perlahan-lahan kehilangan kecerahannya, merendahkan ke dalam labirin gelap dan berbahaya.

Keganasan dibantu oleh kanak-kanak

Pada mulanya, penyalahguna merayu kepada mangsa tentang sifat eksklusif hubungan mereka: ia boleh menunjukkan keprihatinan, pengabdian dan penjagaan tetapi ini sebenarnya alat dalam keganasan psikologi. Malah manipulator itu bertujuan untuk menjadi pusat dunia hubungan orang lain: hanya dia memahami dan benar-benar mengenalnya, hanya dia tahu apa yang terbaik untuknya. Bekerja untuk mengasingkan subjek, untuk melucutkan ikatannya: dia boleh mula mengelirukan mangsa, membuatnya merasa tidak mencukupi, untuk bertindak atas perasaan bersalahnya. Semua ini melalui tindakan berulang dari masa ke masa, terlalu kecil mungkin jika dianggap secara individu, tetapi menghancurkan jika dinilai dalam gambaran keseluruhan.

Mereka yang menderita kekerasan psikologi sering berasa bingung, tidak semestinya perasaan dan persepsi mereka. Di satu pihak, pautan yang ditubuhkan mempunyai keamatan yang besar, dalam kuasa juga fakta bahawa ia boleh menjadi satu-satunya yang tersisa: oleh itu boleh jadi takut kehilangannya. Di sisi lain, manipulasi senyap menjadikannya sangat sukar untuk mengakses perkataan: bagaimana saya boleh katakan? Dan dari siapa hendak didengarkan, jika tidak ada bukti, jika semua yang tersedia untuk menyaksikan penyalahgunaan adalah kegelisahan yang mendalam tetapi tanpa suara?

Maklumat lanjut mengenai buku ini

"Seorang lebam dalam jiwa. Kesan keganasan psikologi yang tidak dapat dilihat "(Edizioni Mimesis, 2018) adalah buku terbaru dari Associazione Pollicino dan Centro Crisi Genitori Onlus dan merupakan teks yang mencadangkan dirinya dapat bercakap, untuk membuat" kelihatan "dan mengatakan sesuatu yang terus beroperasi dalam hal yang tidak dapat dilihatnya. Lahir berikutan Konvensyen Nasional Pollicino Konvensyen 2017, jumlah itu mewakili hasil karya yang mampu menggabungkan rujukan teoritis dengan kerja klinikal ahli terapi Persatuan.

Di dalam buku itu, tema penyalahgunaan psikologi terutama berkaitan dengan definisi dan statusnya dari segi undang-undang, untuk kemudian diartikulasikan dalam perspektif psikoanalisis. Bermula dari persembahan keadaan klinikal, kemungkinan kesan simtomatik pada orang itu, yang dikaitkan dengan urutan tak terbatas dan senyap manipulasi psikologi dan relasi. Sumbangan pelbagai penulis (ahli psikologi, psikoterapi, psikoanalisis, ahli falsafah, peguam, ahli kriminologi) juga dapat menyerlahkan ciri asas keganasan jenis ini: penyalahgunaan psikologi adalah transversal ke umur, jantina, tempat.

Ia dapat hadir sendiri dan berlaku di mana-mana: dalam keluarga, di tempat kerja (buli), di dunia sekolah (buli dan cyberbullying). Oleh itu, "lebam dalam jiwa" adalah selaras dengan prinsip yang membimbing semua aktiviti Persatuan: pemekaan boleh menjadi bentuk pencegahan yang berkesan dan pencegahan adalah lebih baik daripada mengubati.

Teks ini bertujuan untuk mempromosikan kesedaran mengenai fenomena, agar kita dapat menyadarinya, dan untuk alasan ini ia menjadi tuan rumah kisah-kisah subjek yang telah memenuhi syarat bon asphyxiating dan perangkap, tetapi dari mana ia mungkin keluar. Di dalam hubungan itu, selalu ada momen di mana mangsa menyadari sesuatu yang salah dan merasakan rasa tidak senang, perasaan yang perlu diambil serius. Seperti yang disebutkan, bagaimanapun, mendengar diri anda tidak pernah mudah dalam keadaan sedemikian. Di sini, di sini, keluarga, terutamanya dalam hal anak-anak di bawah umur, dan pusat yang menawarkan perlindungan undang-undang boleh menjadi sekutu penting di jalan yang bermasalah yang membawa kepada kemunculan perkataan. Sama seperti angka-angka profesional dalam bidang psikoterapi: menawarkan subjek di mana ia boleh dikatakan dan bekerja bukan sahaja pada hubungan penyalahgunaan, tetapi juga pada diri sendiri, boleh membuat web manipulasi dan ketidakadilan yang tidak kelihatan meninggalkan diletakkan pada keinginan subjek yang, sebagai Marta Bottiani menggariskan, «jika diiktiraf dan didengar, dapat dilihat

Video: