Buli: bagaimana mengenali dan bagaimana untuk bertindak


Cara mengenali pembuli: bagaimana ia memperlihatkan dirinya dan apa yang boleh dilakukan guru dan orang tua untuk mencegah dan campur tangan

Dalam Artikel Ini:

Cara mengenali pembuli

Gadis di kalangan sebelas dan tiga belas yang menghadiri sekolah tinggi di Itali utara. Menurut ISTAT ini adalah profil khas mereka yang dibuli. Melalui nasihat Telefono Azzurro dan dua orang buku kami cuba membina menara kecil untuk guru, ibu bapa dan anak-anak.
Satu kanak-kanak atau dua dalam dua adalah (atau telah) menjadi mangsa buli. Ia berlaku di Itali (sumber Istat). Usia di mana peristiwa-peristiwa ini terjadi paling banyak adalah antara usia 11 dan 17, walaupun periode yang paling sensitif adalah yang terjadi sebelas hingga tiga belas.

Buli diwujudkan menerusipencerobohan lisan dengan kata-kata sumpah dan penghinaan. Kebanyakan masa dikhianati untuk penampilan fizikal dan satu kes setiap empat juga menyebabkan keganasan fizikal.

Hanya lebih daripada 50% daripada kanak-kanak lelaki mengalami sekurang-kurangnya satu episod ofensif, tidak hormat atau ganas. Dalam 9% kes, perbuatan keangkuhan diulangi secara kitaran sekurang-kurangnya sekali seminggu. Penyelidikan juga memaparkan bagaimana mereka kanak-kanak perempuan mangsa utama, sementara dari sudut geografi, episod buli berlaku terutamanya di utara Itali (hampir 60% daripada jumlah keseluruhan). Penalaran berdasarkan jenis institusi, adalah sekolah-sekolah tinggi sekolah-sekolah yang paling berisiko.

Buli kanak-kanak

Mencegah, mengenali dan campur tangan. Berikut adalah cara kita menentang buli

Menurut a buku panduan boleh didapati dalam talian di azzurro.it (tapak yang dimiliki oleh Telefono Azzurro) tindakan yang diambil dibahagikan kepada tiga segmen asas.

  1. Sesungguhnya perlu untuk bekerja pencegahan. Inilah strategi terbaik yang ada promosi iklim budaya, sosial dan emosi mampu mengawal tingkah laku penyalahgunaan dan keangkuhan. Di sekolah - sebagai tempat pertama hubungan sosial - adalah tanggungjawab menjadi jurucakap nilai-nilai tertentu, seperti promosi pengetahuan bersama, peningkatan harga diri, keterbukaan terhadap kepelbagaian dan saling menghormati.
  2. Sukar, tetapi penting, adalah pengiktirafan buli. Operasi ini tidak selalunya sukar kerana ia memerlukan guru dan ibu bapa yang mempunyai keupayaan untuk mendengar, dialog dan pemerhatian. Titik terakhir ini tidak begitu jelas terutamanya dalam kumpulan umur di mana anak-anak mula menikmati sedikit kemerdekaan.
  3. Akhirnya, fenomena yang diakui, adalah perlu campur tangan dengan segera. Lebih banyak masa berlalu, lebih banyak peranan ditakrifkan dan selepas mereka menjadi berbahaya. Adalah penting agar ibu bapa dan guru berkomunikasi antara satu sama lain dan campur tangan bersama dan koheren disediakan. Jika seorang ibu bapa mengesyaki bahawa anak mereka adalah mangsa atau pengarang pembuli, mereka mesti berbincang dan berbincang dengan guru dan sebaliknya.

Dua buku untuk mendidik

  • Saya dengan Vanessa (Kerascoet, DeAgostini).

Saya bersama Vanessa

Saya bersama Vanessa Saya dengan Vanessa oleh Kerascoet yang diterbitkan oleh De Agostini (sumber: Photo Courtesy | Mondadori Store)

Dalam ini buku senyap (sebuah buku yang hanya terdiri daripada imej dan tanpa kata-kata ed) Kerascoet menceritakan tentang Vanessa, seorang pelajar baru, malu dan terpelihara yang menjadi mangsa pembuli. Dan dia bercakap tentang bagaimana kekuatan dan campur tangan rakan-rakan dapat mengambil Vanessa dengan tangan dan memindahkannya dari jurang ke arah mana dia akan ditangani. Buku ini direka untuk dibaca bersama oleh orang dewasa dan kanak-kanak dan mencadangkan (kepada orang dewasa) satu siri perkataan yang akan digunakan bersama kanak-kanak semasa membaca. Antaranya: "penyerang", "berani" dan "sasaran".

  • Apa yang akan kita lakukan sekarang (Luisa Mattia dan Luigi Ballerini, Lapis).

    Apa yang kita akan buat Luisa Mattia, Luigi Ballerini

    Apa yang kita akan buat Luisa Mattia, Luigi Ballerini Apa yang Akan Kita Kemudian oleh Luisa Mattia, Luigi Ballerini (sumber: Foto Courtesy | Mondadori Store)
    Tajuk ini baru-baru ini menerima satu sebutan khas di Hadiah Zanibelli - Undang-undang kesihatan yang dipromosikan oleh syarikat farmaseutikal Sanofi. Lavinia, empat belas tahun, setelah mengalami penghinaan sosial selama berbulan-bulan, cuba membunuh diri. Kisah itu diberitahu dengan kuat, tetapi pada masa yang sama halus oleh kedua penulis bermula di sini. Dari seterusnya. Dari pembinaan semula diri dan kepercayaan. Proses yang panjang dan menderita yang kita tidak perlu takut kerana keluar selalu ada. Ini adalah tepat apa yang anak-anak lelaki yang menjadi mangsa buli harus belajar. Tiada hujung mati. Jangan sekali-kali.

Video: INI YANG TERJADI JIKA SESEORANG MELECEHKAN UMAT MUSLIM