Candelora: asal usul, puisi dan resipi untuk 2 Februari


La Candelora adalah festival perayaan antara agama dan paganisme dan meraikan kelahiran semula selepas musim sejuk yang panjang dan gelap. Inilah cara untuk meraikan keluarga anda

Dalam Artikel Ini:

Candlemas

Hari Candlemas, atau Pembersihan Perawan adalah hari "titik perubahan"musim lunar, La Candelora, mengingati ritual pemurnian yang diikuti oleh Perawan Maria setelah melahirkan Yesus Kristus. Di Leviticus sebenarnya ia menetapkan bahawa setiap ibu yang melahirkan anak laki-laki akan dianggap najis selama tujuh hari, dan untuk yang lain 33 ia tidak sepatutnya berpartisipasi dalam sebarang bentuk ibadah (jika kita berfikir mengenainya, sesuai dengan 40 hari selepas kelahiran di mana hari ini adalah dinasihatkan untuk tidak melakukan hubungan seks, sebelum pemeriksaan ginekologi post-partum)

Candlemas bermakna

Sudah dari abad VIII AD, hari perayaan Calendora dia sangat dirasai. Di Rom, pada Zaman Pertengahan, terdapat perarakan yang panjang yang bermula dari Sant'Adriano dan melintasi lubang Nerva dan Traiano, melalui bukit Esquilino, untuk sampai ke Basilika Santa Maria Maggiore. Dalam masa yang lebih baru, perarakan telah dipendekkan, berlaku di sekeliling Basilika St. Peter. Pada majlis itu, di dalam Basilika, lilin diletakkan di atas mezbah, dengan busur sutera merah dan perak, dan dengan kepingan kepausan

Tiga daripada ini dipilih dan yang terkecil diserahkan kepada Paus, manakala dua yang lain pergi ke diakon dan subdeacon rasmi. Setelah lilin diberkati, Paus menyerahkan lilinnya kepada pelayan rahasia, bersama pengawal sutera putih, yang telah melindungi tangannya dari lilin panas, dan diluluskan berkat lilin.

Di banyak kawasan Itali, Candelora masih dikuatkuasakan melalui massa dan perarakan. hari ini, Tanda-tanda candlemas kebanyakannya, akhir musim sejuk.

Dari sudut kehidupan mereka membayar Candlemas ia mempunyai kaitan dengan pemurnian dan dengan upacara pemujaan untuk kesuburan bumi dan memasuki semula sepenuhnya di kalangan lapan hari Sabat (Shamain, Yule, Imbolc, Oestara, Beltane, Litha, Lammas dan Mabon) yang merupakan perayaan utama kalendar kita di mana solstis, ekuinoks dan kambuhan lain yang dikaitkan dengan Alam disambut (di mana cuti "agama" bertindih)

yang Candlemas Oleh itu, ia adalah momen peralihan, antara musim sejuk / gelap / "mati" dan musim bunga / cahaya / kebangkitan. Candelora adalah nama popular (ia akan berasal dari bahasa Latin lewat "candelorum", untuk "candelaram", berkat lilin). Kembali pada waktunya, di Itali, di Rom, kita kembali ke Lupercalia yang disambut pada Ides Februari, untuk bulan Rom pada bulan terakhir tahun ini, yang berfungsi untuk membersihkan sebelum kedatangan tahun baru dan untuk memulihkan kesuburan. Dalam perayaan ini, didedikasikan untuk Faun Lupercus, dua orang anak lelaki dari keluarga patrician itu dibawa ke dalam sebuah gua di palatine, yang disucikan kepada Tuhan, di dalam pedalamannya para imam, setelah mengorbankan kambing, menandai dahi mereka dengan pisau yang dicelup dengan darah binatang itu. Darah itu kemudian dikeringkan dengan bulu putih direndam dalam susu, dan segera kedua-dua lelaki muda terpaksa tersenyum.

Pada masa itu kedua-dua lelaki terpaksa memakai kulit binatang yang dikorbankan; dengan kulit yang sama kemudian dibuat jalur (dipanggil februa atau bahkan amunulum Iunonis) untuk digunakan sebagai 'cambuk. Oleh itu, kedua-dua lelaki muda terpaksa berjalan di sekitar pangkalan Palatine, menewaskan sesiapa yang mereka temui, terutama wanita yang secara sukarela dibuang untuk membersihkan diri mereka dan mendapatkan kesuburan. Satu lagi momen khas perayaan ialah 'februatio', pemurnian bandar, di mana wanita mengembara jalan-jalan dengan menyalakan lilin dan obor, simbol cahaya.

Untuk tradisi Celtic, kambuhan ini disebut sebagai sebaliknya Imbolc (dari imbolg - dalam rahim) dan terutamanya dikaitkan dengan triple Dewi Brigit (atau Brigid), dewa kebakaran, tradisi dan penyembuhan; juga parti ini kemudiannya berubah menjadi zaman Kristen dan peranan dewi yang diamanahkan kepada tokoh St. Bridget, kepada siapa yang dikaitkan dengan semua ciri-ciri dewa, khususnya api suci.

yang Candlemas di beberapa tempat ia dipanggil "Bear Day" atau Hari Marmot. Pada hari ini, beruang itu akan bangun dari hibernasi dan keluar dari denanya untuk melihat bagaimana ia dan menilai sama ada atau tidak untuk menutup hidung

Peribahasa dan puisi lilin

Yang terkenal peribahasa, juga dikenang oleh Paus Yohanes Paulus II, berbunyi "Candlemas musim sejuk semo fora", iaitu 2 Februari, musim sejuk boleh dianggap selesai. Walau bagaimanapun, peribahasa ini berterusan "Tetapi jika hujan dan pukulan, musim sejuk semo drento", iaitu, jika cuaca buruk pada 2 Februari, musim sejuk akan berlangsung sekurang-kurangnya satu bulan sekurang-kurangnya. Dalam pengertian ini Candlemas juga dikaitkan dengan beberapa perayaan asal luar bandar, di banyak negara Eropah, sebenarnya, mereka memasak hidangan khusus, yang ditawarkan kepada alam atau peri, seperti di Perancis.

Pepatah Latin kuno pertama di Calendora mengatakan:

Yes Purificatio nivibus - Easter floribus Si Purificatio floribus. Nivibus Paskah

Sekiranya 02 Februari ia sejuk dan salji, Paskah akan menjadi cantik, tetapi jika hari Pembersihan telah jelas, salji akan jatuh pada Paskah.

Candlemas, bagaimana untuk merayakannya dengan kanak-kanak

Nampaknya luar biasa, tetapi idioms ini begitu popular sehingga mereka juga mempunyai versi Bahasa Inggeris:

Jika Hari Candelmas menjadi adil dan terang

Musim sejuk akan bertarung lagi

Jika Hari Candelmas membawa awan dan hujan

Musim sejuk sudah tiada dan tidak akan datang lagi

Candlemas telah menjadi subjek banyak kata-kata lain dan peribahasa popular sifat meteorologi yang berbeza-beza mengikut dialek antara rantau dan rantau ini, tetapi mereka semua boleh diringkaskan dalam makna ini

Madonna of Candlemas

dari musim sejuk kita keluar

Sekiranya hujan atau berangin

di musim sejuk kita berada di dalam

Walau bagaimanapun, di Forlì dan di Romagna, peribahasa ini sebaliknya:

Untuk candlora, atau bahawa hujan atau tidak dari inveren ke semak;

tetapi hujan, empat puluh hari kemudian ia masih sia-sia.

(Untuk Candlemas, jika hujan atau salju, dari musim sejuk kita keluar, tetapi jika ia tidak hujan, kita masih mempunyai empat puluh hari musim sejuk).

Di Tuscany ia berkata:

Sekiranya salju atau musim sejuk musim sejuk, kami digerudi.

Jika ia cerah atau solicello kita masih di tengah musim sejuk.

Jika cuaca cerah atau cerah sepanjang musim sejuk adalah buruk.

Bagaimana untuk mempersiapkan perayaan Imbolc

Tema utama Candlemas ia adalah penyucian. Untuk memulakannya adalah berguna untuk mengamalkan pemakanan yang lebih ringan diikuti oleh pembersihan rumah yang menyeluruh, untuk membersihkan rumah rohani kami (badan) dan fizikal (rumah). Apabila ini dilakukan, kita boleh menggunakan asap dupa untuk menyelesaikan kerja. Malah fikiran kita pasti memerlukan pembersihan, jadi ia akan baik untuk cuba mengusir fikiran buruk, mempromosikan keinginan untuk memperbaiki.

Ritual sederhana adalah untuk mendapatkan beberapa lilin putih untuk menyebarkan rumah. Dengan satu, kita boleh menghidupkan semua bilik, mengikut arah jam, untuk memurnikannya dan menghaluskannya dengan tenaga Dewi Brigid. Sebelum tidur, kita boleh minum susu, meninggalkan sedikit 'tawaran untuk Dewi yang akan melindungi kita.

Apa yang anda lakukan untuk Candlemas?

Mereka disediakan dan disucikan lilin baru yang akan digunakan sepanjang tahun, anda menyapu rumah dan keluar untuk menghantar habuk dan basi, anda menyediakan sabun, anda membersihkan diri anda sebagai persediaan untuk musim baru dan semua yang membawa dan memerlukan.

Resipi untuk Candlemas

Apa jenis gula-gula atau hidangan yang boleh kita sediakan untuk Candlemas? Sesungguhnya terdapat crepes, yang mewakili hidangan tipikal parti ini.

  • Crepes manis dan gurih: crepes adalah resipi tradisional Candlemas. Untuk mempersiapkan prosesnya agak mudah: tepung tempat dan susu dalam mangkuk dan campurkan dengan pukul. Campurkan sisa bahan, kecuali telur. Kacau lagi dan masukkan telur dan kemudian kacau lagi. Biarkan campuran di dalam peti sejuk selama kira-kira sejam dan kemudian gris kuali yang rendah dengan sedikit minyak dan tuangkan campuran. Apabila satu sisi emas, putar retak.
  • Crepe Suzette: ia dicipta oleh kesilapan oleh seorang murid chef Auguste Escoffier, untuk memuaskan langit mulut Pangeran Wales, Edward VII. Versi ini termasuk kehadiran sos oren dan Grand Marnier.

Video: