Bimbo suffocates dengan biskut: ibunya menyelamatkannya


DJ Radio Italia menceritakan tentang blognya bagaimana dia menyelamatkan nyawa anaknya dan merayu kepada ibu

Dalam Artikel Ini:

Kisah itu Paola, DJ Radio Italia, membuat penggambaran di blognya.

Dia berkata dia mendapati dirinya di dalam kereta dengan anak lelakinya, bahawa dia meletakkan biskut kecil di mulutnya dan menelannya tanpa mengunyahnya. Dan seketika itu telah berhenti di tekak memadamkan.

Terdapat seorang pahlawan dalam setiap kita, tempat pada manuver menyelamatkan nyawa

Bayi itu terbatuk tetapi tidak mampu mengeluarkan makanan itu, dia tidak dapat lagi bernafas. Dia menjadi biru (READ) dan mukanya adalah topeng keganasan.

Paola berhenti kereta dan mengamalkan pelajaran yang baru-baru ini semasa kursus yang diadakan oleh sukarelawan Palang Merah: inilah yang dia tulis: "Saya mengangkatnya, saya mengambilnya dari rahang dengan tangan kiri saya, sementara itu saya berlutut dan memukulnya lima kali dengan tangan kanan saya. Apa-apa. Dia tidak bernafas. Saya meletakkannya di atas kaki saya, saya berpaling dari kepalanya yang sedang bergelut dengan mencari keputusasaan. Lima kali saya telah melakukan gerakan yang kelihatan seperti pukulan di perut. Apa-apa. Dia tidak bernafas. Semua itu. Lutut anda. Saya mengira 5 kali lebih kuat. Namun, berdiri tegak satu, dua, tiga... sekeping biskut telah muncul"

BACA JUGA: Apa yang perlu dilakukan jika kanak-kanak itu melakukan sesuatu yang salah

Kisah Paola dan anaknya menunjukkan betapa pentingnya bagi sesiapa yang terlibat dalam kanak-kanak untuk mengetahui tentang manuver yang paling sesuai penolakan pediatrik.
Kerana sering, dalam keadaan panik seperti ini, kita berisiko membuat kesilapan. Sebagai contoh, kita mungkin mempunyai idea untuk membuang diri kepada kanak-kanak itu dan meletakkan jari-jarinya di dalam tekaknya dengan usaha terdesak untuk merampas sebentar dari kerongkongannya, tetapi lebih mudah bahawa dengan berbuat demikian kita menolak badan asing lebih jauh ke bawah.
Sama seperti salah untuk mengambil bayi dengan kaki.

manuver-antisuffocation

Palang Merah telah bekerja selama bertahun-tahun untuk mengadakan pertemuan bebas di seluruh Itali untuk menyediakan ibu bapa, guru dan sesiapa sahaja yang ingin bersedia menghadapi situasi kecemasan dengan kemahiran yang betul.
Dan ingat bahawa menurut data ISTAT, 27% daripada kematian yang diklasifikasikan sebagai "tidak sengaja" pada kanak-kanak berumur 0 hingga 4 tahun disebabkan oleh lemas akibat penyedutan "badan asing" dan / atau makanan.

Di laman web Red Cross semua maklumat berguna

Video Palang Merah untuk belajar bagaimana melakukan gerakan itu

Video: