Kanak-kanak itu mempunyai mimpi buruk: bagaimana untuk membantunya?


Bagaimana untuk membantu kanak-kanak jika dia sering mengalami mimpi buruk? Berikut adalah petua dari pakar

Dalam Artikel Ini: BAGAIMANA MEMBANTU ANAK DENGAN INCUBES - yang mimpi buruk adakah anda menganiaya anak anda?
Adakah anda bangun dengan kerap di tengah malam dengan air mata, putus asa dan jeritan? Berikut adalah nasihat pakar psikologi Harry Ifergan untuk membantu anda mengatasi masa ini bersama-sama.
yang mimpi buruk Saya cantik bersama-sama pada kanak-kanak antara 1 dan 8 tahun dan berlaku larut malam semasa fasa tidur REM. Tiba-tiba kanak-kanak itu bangun dan dapat mengingati dengan sempurna imej-imej yang menyakitkan yang menakutkannya dan dia takut bahawa jika dia kembali tidur, imej yang sama akan kembali untuk menyeksa dia.
DISCOVER JUGA: Kanak-kanak yang cuba menahan tidur, video

Kanak-kanak sehingga 4 tahun tidak dapat membezakannya impian dari realiti dan oleh itu ia boleh memanjat kehadiran anda semasa fasa tidur tertidur dan memerlukan jaminan. Walaupun ia boleh memenatkan, ia perlu untuk membantu beliau pada peringkat ini. Demi perkembangan psikologinya.
Tetapi kerana kanak-kanak itu mempunyai mimpi buruk?
L 'mimpi ngeri, seperti impian, membolehkan kanak-kanak memproses kekecewaan, keinginan, ketakutan. Pada siang hari pekerjaannya melelahkan, dia mesti mematuhi peraturan keluarga dan masyarakat, dia mesti menyesuaikan diri dengan kumpulan dan dia hidup banyak konflik.

Semua konflik ini kemudian diproses secara tidak sedar pada waktu malam, melalui mimpi buruk, yang merupakan manifestasi sebenar perjuangan batin yang hidup di dalam dirinya sendiri: antara ketakutan untuk berkembang dan keinginan untuk melakukannya.

BACA JUGA: Dia tidur, akhirnya! Bagaimana untuk menyelesaikan masalah tidur kanak-kanak
Ini bukan kehendak atau regresi: kanak-kanak itu hanya dibanjiri oleh rasa besar ketiadaan yang sering menyerangnya apabila dia mahu sesuatu dan berasa kecewa. Dan dia sedar dia tidak mempunyai kuasa atas segala-galanya.

Mimpi ngeri itu menjadi injap pelega yang sangat berguna yang membolehkan kanak-kanak untuk menyatakan penderitaannya dan ini akan membantu dia menjinakkan dunia luar dan orang dewasa.

seperti bayi-pertempuran-mimpi buruk


Tetapi bagaimana kita boleh membantunya?

Sehingga 3 tahun kanak itu mengharapkan, dan meminta dengan kuat, satu meyakinkan kehadiran. Adalah penting untuk menghiburkannya, untuk memberitahunya bahawa anda juga hidup ketakutan sendiri. Mungkin menawarkan dia segelas air, biarkan dia tidur sebentar dengan cahaya, biarkan dia tidur dengan abangnya atau "semburkan serbuk ajaib"yang menghalau raksasanya.

BACA JUGA: Keselamatan kanak-kanak: bagaimana untuk melindungi mereka semasa tidur

Yang penting tidak undervalue atau merendahkan ketakutannya, yang sebenarnya, atau bahkan membiarkan dia tidur dengan anda, kerana ia hanya akan menguatkan ketakutannya dan akhirnya mengambil tabiat buruk kerana tidak dapat tidur tanpa kehadiran anda.

A empat tahun dia sangat mampu membezakan realiti dari impian dan tidak ada hantu atau raksasa di bawah katil.

kepada meyakinkan membawanya ke rumah, memberikan perlindungan dan keselamatan, menunjukkan bahawa semua pintu ditutup dan tidak ada bahaya. Jangan memarahinya dan jangan marah.

Dan keesokan harinya menjemputnya untuk bercakap dengan anda tentang monsternya dan mungkin untuk menarik mereka, dan kemudian membakar lembaran yang menggambarkan orang jahat ini!

Sebelum tidur, pastikan untuk mengarahkan pemikiran anda ke arah perkara-perkara bahagia dan detik-detik.


ANAK-ANAK LELAKI (PHOTOS)

Video: Hayat Bazen Tatlidir / Cinta Cantik Episode Terakhir (CC) Bahasa Indonesia