Kelahiran: peringkat buruh


Bagaimana proses buruh bermula yang akan membawa kepada kelahiran dan kelahiran sebenar. Berikut adalah peringkat langkah buruh demi langkah

Dalam Artikel Ini:

Peringkat buruh

Buruh bermula dengan pecah air, kehilangan topi mukosa dan berterusan dengan kontraksi yang semakin kerap dan sengit yang melebarkan leher rahim sehingga ia membawa kepada fasa expulsif dan tahap kedua.
Di sini secara terperinci apakah pelbagai peringkat buruh.

Pada zaman kehamilan yang terakhir, persoalan yang semakin sering dijadikan ibu masa depan ialah "adakah saya tahu bagaimana mengenali pengecutan yang betul?". Mana-mana wanita yang telah mengalami pengalaman ini akan menjawab tanpa sebarang keraguan "Ya, apabila tiba masanya, anda menyedari semuanya betul!"Semakin sukar untuk menjelaskan jenis kesakitan yang anda alami, ramai ibu mengatakannya sebagai kesakitan yang sama dengan haid tetapi diperkuatkan, yang lain menerangkannya menggunakan metafora" tali pinggang yang mengetatkan perut bawah dan ginjal ".

Gejala buruh masuk

Fasa awal buruh

Ia adalah anak yang memulakan proses buruh dan penghantaran dengan menghantar mesej kimia ke plasenta supaya ia mula menghasilkan enzim yang seterusnya merangsang pengeluaran estrogen. Tanda-tanda pertama dihasilkan oleh fasa laten yang dipanggil juga "disiapkan" di mana mereka hadir kontraksi yang tidak teratur (dipanggil Braxton Hicks) dan serviks mula nipis. Fasa ini boleh berlangsung selama beberapa hari atau kehabisan dalam beberapa jam.
Secara umum, wanita itu dijemput untuk mengalami fasa pertama ini, di mana plak mukus biasanya hilang, di rumah, mungkin mengambil mandi santai atau urut oleh pasangan.
Sebaik sahaja anda pergi mengenainya 4 cm dilation anda memasuki buruh yang benar dan tepatnya ia dibahagikan kepada tiga fasa

Fasa buruh aktif

Pada fasa pertama leher uterus menarik balik ke dalam dan mengembang, memanjangkan serviks mencetuskan pengeluaran oxytocin dalam hipofisis dan oxytocin pada gilirannya menyebabkan kontraksi menjadi lebih kuat, rapat dan tetap dan oleh itu juga lebih berkesan pada kelahiran bayi. Serviks membesar kira-kira 1 sentimeter setiap jam.

Fasa buruh ekspulsif

Pada fasa kedua kanak-kanak itu ditolak di sepanjang panggul pelvis, pembesarannya kini sekitar 8-10 cm dan kelahirannya adalah dekat, salah satu tanda paling selamat adalah perasaan perlu mengosongkan usus bersama-sama dengan dorongan kuat untuk menolak (seperti apabila anda perlu melakukan popo), tetapi anda tidak boleh pergi bersamanya dengan segera, anda perlu menunggu bidan untuk mendapatkan risiko merobek perineum.

Fasa akhir buruh, menengah

Akhirnya, dalam fasa ketiga, plasenta dan membran dikeluarkan. Jelas sekali, setiap wanita akan mempunyai persepsi yang berbeza mengenai pelbagai peringkat buruh, tidak ada yang akan berfikir dari segi fasa pertama dan ketiga kerana masing-masing secara beransur-ansur akan meninggalkan bilik yang lain sehingga membolehkan ibu masa depan menjalani pengalaman yang unik dan menyeluruh

Video: Kisah Selfi LIDA Indosiar Asal Shoppeng Lahir dari keluarga sederhana