Kanak-kanak, rumah, kerja: Saya tidak boleh mengambilnya lagi!


Beberapa petua kecil untuk digunakan apabila kami merasa terlalu letih atau kurang selesa dan tidak tahu apa yang perlu dilakukan untuk berasa lebih baik

Dalam Artikel Ini:

daripada Chiara ZambelliBerapa kali kita mengulangi ayat ini? Mungkin dalam tempoh keletihan, pada akhir hari yang sangat sibuk, atau apabila anak-anak kita tidak meninggalkan kita seminit untuk bernafas. Berapa kali orang di sekeliling kita tidak faham kita, sesungguhnya, mereka memahami kecaman kami (READ) sebagai penghinaan terhadap apa yang kita ada. Sebaliknya kita hanya memerlukan kata yang baik dan tepukan di belakang. Kita wanita, ibu, isteri, kita harus belajar untuk melebihkan apa yang kita rasakan, emosi kita, sensasi, ketakutan, kerana kita manusia dan tidak ada yang salah dalam menyampaikan kemanusiaan kita kepada dunia.
di sini beberapa petua kecil untuk membantu kami berasa lebih baik.
yang ibu yang sempurna ia tidak wujud, letakkan di kepala anda, orang lain yang cuba mencipta imej kami dalam "ibu 10 dan pujian", dan kami berusaha untuk semua dan untuk semua menjadi, tetapi kami jujur: siapa dari kita tidak pernah melakukan sesuatu yang salah?
Kami percaya kita perlu melakukan segala-galanya, perlu menghabiskan hari-hari yang sentiasa berjalan dan menguruskan untuk bersama-sama kerja-rumah pengurusan aramereka (READ) dalam teka-teki yang sempurna, tetapi ingat bahawa kita bukan wanita super, walaupun kita melakukan sesuatu yang tidak kena berlaku, kesilapan, pengawasan, pengawasan boleh berlaku kepada sesiapa pun. Adakah anda terlupa untuk membeli yogurt yang sangat disukai oleh anak anda? Ia tidak melakukan apa-apa, ia akan makan sesuatu yang lain. Suami anda tidak dapat mencari baju kegemarannya? Dengan yakin, anda tidak akan kurang "baik" hanya kerana anda terlupa mencuci dan memasukkannya ke dalam almari.
BACA JUGA: Ibu kembali ke tempat kerja, siapa yang hendak menyerahkan anak itu?
Terima diri anda, berfikir bahawa anda adalah unik seperti anda, dengan merit anda, tetapi juga dengan kecacatan yang anda bawa dengan anda, anda istimewa untuk ini. Belajarlah untuk menghargai diri sendiri, membuat orang di sekeliling anda memahami bahawa anda mempunyai budaya, minat, bahawa anda adalah orang yang berpengalaman dan pintar, biarkan yang lain mengenali anda, jika mereka menghargai anda dengan baik, anda akan mempunyai kawan baru, jika tidak, anda akan dapat hidup tanpa mereka. Anda tidak sepatutnya cuba untuk menggembirakan semua orang, mungkin mengubah keperibadian anda mengikut keadaan, bersabar untuk tidak mengatakan sesuatu yang tidak disukai orang lain, mustahil untuk tidak menerima kritikan, mereka juga merupakan sebahagian daripada kehidupan, walaupun mereka menyakiti, walaupun mereka menghantar kami kekeliruan. Belajarlah menjadi lebih baik dan bangga dengan apa yang anda lakukan, apa yang anda lakukan.
Suka badan awakKerana itu, lihatlah diri anda di cermin dan katakan kuat bahawa anda cantik, tanpa mengira saiz anda, anda cantik untuk cahaya yang bersinar dari mata anda, kerana senyuman yang menyala wajah anda apabila anda melihat sayang anda, untuk lengan penyayang yang boleh menghiburkan mereka yang memerlukan. Suka diri sendiri dengan apa yang ada pada diri anda, cintakan dirimu dengan kerutan anda, yang lain adalah tanda-tanda kehidupan sengit yang berlalu, cintai diri anda dengan bacon anda, dengan sisi bengkak, selulit, stretch mark, kerana payudara anda memberi makan kanak-kanak, badan anda telah berubah dari masa ke masa, dengan kehamilan, ia telah diuji: malam-malam tanpa tidur, keinginan, keperluan kanak-kanak yang tidak pernah berakhir. Mengamalkan diet, bermain sukan, urut atau tinggal seperti anda, tetapi ambil segala-galanya dengan tenang dan falsafah, saling mencintai dan yang lain akan menemui keindahan sebenar dalam diri anda.
BACA JUGA: Rutin wajah dan badan untuk ibu yang sibuk
Jangan salahkan diri sendiri, kita sering melakukan yang terbaik, kita merancang semuanya dalam butiran terkecil dan perkara-perkara tidak pernah berubah dengan cara yang betul. Anda tidak perlu membuat kesilapan, yang tidak dijangka berlaku, di rumah, di tempat kerja, dengan kanak-kanak (READ). Adakah anak anda sering sakit? Anda bukan orang yang membuat kesilapan, anda tidak perlu membuat keraguan yang tidak perlu "mungkin terlalu berpeluh" "mungkin saya harus menukar selimut" "mungkin saya tidak memakai baju yang saya letakkan". Saya tahu, setiap ibu sentiasa mahu semuanya menjadi baik, bahawa kanak-kanak sentiasa bahagia, tetapi hidup, kadang-kadang kita marah, kita jatuh sakit, kita bertarung, tapi itu baik-baik saja, belajar menghadapi masalah satu demi satu dan menyelesaikannya dengan tenang, tanpa berfikir tentang penyebab segala-galanya.
Ambil ruang untuk diri sendirijika anda merasakan keperluan anda perlu melakukannya sebelum anda jatuh sebelum kehabisan tenaga. Sama ada ia menaiki pusat bandar dengan rakan-rakan atau sesi di pendandan rambut itu tidak penting, anda mempunyai hak untuk memiliki ruang sendiri, beberapa saat di mana anda sendiri adalah protagonis. Sentiasa meluangkan masa untuk diri sendiri, walaupun tanpa kos: mandi santai dengan muzik dan lilin, satu jam untuk membaca buku yang bagus, sebuah filem di TV. Sebelum sampai ke titik mengatakan "Saya tidak boleh mengambilnya lagi" berhenti, minta suami anda menyokong anda, untuk membantu anda kembali berkuatkuasa (READ), seorang wanita yang bahagia dan berpuas hati akan membawa suasana hati yang baik kepada keluarga.
Belajar untuk mewakilkan kepada orang lain. Ibu mertua anda pergi ke tukang daging? Minta mereka membeli beberapa stik. Adakah rakan anda menganjurkan kursus berenang untuk kanak-kanak? Sertai dia dan bawa kanak-kanak ke kolam sambil menjimatkan masa. Mintalah suami anda untuk berkongsi tugas dengan anda, melibatkan anak-anak yang lebih tua dalam pengurusan rumah, memang benar, mereka pergi ke sekolah, tetapi mengosongkan atau membuang sampah tidak pernah membunuh sesiapa pun, sebenarnya, adalah cara untuk marilah mereka faham betapa usaha yang diperlukan untuk memindahkan keluarga ke hadapan.
BACA JUGA: Hari Wanita, bukan mimosa, tetapi kerja dan keluarga
Jangan terintimidasi, selalunya orang-orang di sekeliling kita mencuba segala cara untuk membawa kita ke bawah: kritikan, anak panah, nasihat yang tidak diminta. Bagaimana untuk menghadapi mereka? Mula-mula anda mesti belajar untuk bertindak balas, walaupun anda perlu nada, tidak bermaksud bersikap kasar atau menggunakan istilah yang menakutkan, hanya satu kalimat yang dikatakan dengan kuasa yang tepat untuk menutup mulut kepada beberapa iri. Jika saudara-saudara anda, saudara-saudara anda membenarkan anda untuk mengkritik cara anda menguruskan rumah, anak-anak anda, hubungan anda, membuat mereka sedar bahawa anda tidak lagi menjadi anak, bahawa anda mempunyai suami dengan siapa anda membuat keputusan dan hanya Terpulang kepada anda berdua untuk memutuskan bagaimana untuk menguruskan keluarga. Jangan malu, sering pengkritik melakukannya dengan niat jahat, kerana mereka tidak berpuas hati dengan kehidupan mereka dan cuba melepaskan rasa kecewa mereka terhadap orang lain. Ingatlah apa yang dikatakan oleh Eleonor Roosevelt "Tidak ada yang dapat membuat kamu merasa rendah diri tanpa persetujuanmu".

Video: Aliff Syukri Kesal Ibu Kandung Tuntut Semula Anak Angkat