Kanak-kanak menemui rama-rama


Adakah anda tahu bahawa di Itali terdapat banyak Rumah Rama-rama? Tempat yang unik di mana kanak-kanak dapat menemui serangga yang indah ini

Dalam Artikel Ini:

Walaupun musim bunga dan musim panas telah lama berlalu, bagi mereka yang suka alam semula jadi dan gembira dengan memerhati mereka rama-rama terbang, ada peluang untuk menikmati pertunjukan yang indah ini walaupun pada musim sejuk. Kami bercakap mengenai pelbagai "rumah Rama-rama" yang tersebar di seluruh Itali di mana ia mungkin untuk mengagumi spesies asli, tetapi juga spesimen tertentu, dari warna terang dan dari seluruh dunia. Satu pengalaman istimewa yang boleh anda alami dengan anak-anak anda, memberikan mereka hari di desa rama-rama.
Siapakah rama-rama itu?
Rama-rama adalah serangga milik perintah tuhan Lepidoptera, mereka bergerak terutamanya pada siang hari dan mempunyai kehidupan yang sangat singkat: selepas laluan dari ulat ke pupa dan akhirnya ke rama-rama kehidupan serangga yang indah tidak lebih daripada 15 hari.
BACA JUGA: Pokok rama-rama
Di manakah Rumah Rama-rama?
Mereka bertaburan sedikit 'di seluruh Itali, dengan pusat lebih kurang besar. A Bordano di Friuli, hanya 35 km dari Udine yang terletak di antara kawasan pergunungan yang indah, ada struktur dengan lebih dari 1000 meter persegi rumah hijau berhawa dingin, di mana mereka telah mencipta semula habitat semula jadi yang berlainan bagi makhluk-makhluk kecil dan berkecil hati ini. Adalah mungkin untuk menyaksikan rama-rama datang dari seluruh dunia, tetapi juga reptilia, ikan, pameran tematik pada subjek. Untuk anak-anak kecil mereka telah dibuat bengkel pendidikan dan laluan interaktif di mana melalui permainan kita akan cuba mencari siapa yang rama-rama itu, bagaimana ia berkembang dan bagaimana mereka berkelakuan.
BACA JUGA: Perjalanan musim gugur awal, Sigurtà Park dan Valeggio sul Mincio
Bergerak ke Montegrotto Terme di wilayah Padua anda mempunyai peluang untuk melawat Rumah Rama-Rama Itali Pertama, dirasmikan pada 1988 hari ini destinasi beratus-ratus pelawat setiap tahun, dari keluarga, ke sekolah, kepada peminat etimologi individu. Di dalam rumah rama-rama, anda boleh mengagumi semua peringkat pembangunan rama-rama: telur, ulat, chrysalis dan rama-rama dan melawat tiga taman besar - Amazon, Afro-tropika dan Indo-Australia - dengan 400 dan rama-rama mereka, antara bunga-bunga cerah dan tumbuhan yang subur. Mereka juga terbuka kepada semua keluarga, termasuk kanak-kanak, i bengkel pendidikan etimologi di mana untuk mengenali beberapa serangga tertentu: ulat rama-rama, lipas prasejarah, centipedes, labah-labah gergasi dan banyak lagi.



Juga a Milan bagi peminat sektor ada sesuatu untuk dikunjungi: L 'Oasis rama-rama, di mana di sudut hutan hujan kecil, di antara tumbuh-tumbuhan dan haiwan yang aneh, beratus-ratus kupu-kupu dari ladang rama-rama berkeliaran bebas: pembiakan kupu-kupu yang tersebar di berbagai negara tropika yang diaktifkan untuk memastikan pembangunan mampan alam sekitar dengan membataskan pemusnahan hutan, semulajadi bukan sahaja dari rama-rama tetapi banyak spesies lain.
DEEPENING: Halloween dan All Saints 2011, acara dan pelantikan
Pameran itu adalah dalam 200 meter persegi sepenuhnya dilindungi, dibahagikan kepada dua bidang: yang pertama yang didedikasikan untuk Mimicry dan seni penipuan, di mana kita akan cuba untuk melihat haiwan penyamaran antara tumbuh-tumbuhan; bahagian kedua didedikasikan untuk hutan hujan, di mana terdapat hama dan serangga tertentu seperti daun mantis dan scarab Melayu.
Bergerak ke selatan Itali berhampiran lereng Etna, adalah Taman Monte Serra Di dalamnya adalah Casa delle Farfalle Monteserra, di mana anda dapat melihat pada jarak dekat beratus-ratus rama-rama tropika yang tersebar di atas subur tumbuh-tumbuhan rumah hijau. Sebagai tambahan kepada siput, lipan lipan, serangga penyamaran dan burung dengan bulu berwarna-warni dari seluruh dunia.
BACA JUGA: bagaimana untuk mendedikasikan masa untuk anak-anak kita walaupun kita tidak mempunyai masa
Diiringi oleh yang pendek pertunjukan pengenalan dan dari kawasan yang dikhususkan untuk ulat sutera, rumah kupu-kupu Monte Serra menyedari lawatan berpandu dibezakan mengikut umur peserta, jadi jangan bimbang, walaupun untuk anak-anak anda, mungkin dapat belajar dengan cara yang menyenangkan semua rahsia serangga menjadi ahli etimologi yang sedikit.
Saya hanya boleh mengharapkan perjalanan yang baik!
Chiara Zambelli

Video: Lagu Kanak Kanak | Semut Berkawad | Didi & Friends