Adakah kanak-kanak memerlukan ubat psikotropik atau cinta?


Penggunaan dadah psikotropik pada kanak-kanak telah menjadi semakin meluas untuk menangani beberapa tingkah laku yang bermasalah, tetapi adakah perkara yang betul untuk dilakukan? Berikut adalah pendapat ahli psikologi

Dalam Artikel Ini:

Dadah psikotropik untuk kanak-kanak

Penggunaan ubat-ubatan psikiatri telah menjadi semakin tegas dalam pilihan doktor dan ibu bapa untuk cuba menguruskan beberapa tingkah laku yang bermasalah dan terutama dalam merawat penyakit-penyakit yang paling luar biasa.

Tetapi adakah anak-anak benar-benar memerlukannya atau cukup cinta untuk menyembuhkan penderitaan mereka?

Pada kenyataannya siat itu masih terbuka dan keperluan untuk mengandungi beberapa patologi terbukti pada banyak bidang: gangguan yang berkaitan dengan hypercinesia atau gangguan pembangkang / provokatif atau dalam beberapa bentuk autisme atau psikosis memerlukan, mengikut logik perubatan, pentadbiran analgesik yang dapat mengawal kecenderungan mereka untuk tindakan, pencerobohan (terutamanya kereta dan lurus) dan gangguan psikiatri yang serius.

Dadah psikiatri untuk kanak-kanak: tidak menyalahgunakan

Walau bagaimanapun, ada yang tertanya-tanya apa fungsi yang boleh diminati dalam merawat patologi zaman kanak-kanak tertentu?

Ia memberi kesan kepada kes yang dilaporkan dalam teks yang diketahui mengenai sastera psikoanalitik Bruno Bettelheim "Benteng kosong". Dikritik secara meluas, penulis selalu menyatakan bahawa autisme kanak-kanak terutama dikaitkan dengan ketidakupayaan atauketiadaan penjagaan untuk kanak-kanak pada bulan pertama Kehidupan: Laurie seorang gadis berumur 7 tahun yang kencang, anorexic, bermotivasi, sembelit perlahan-lahan pulih bahagian-bahagian dirinya yang berjaya dalam penegasan diri dalam persekitarannya melalui evolusi "Cenderung lebih normal" berbanding keadaan di mana dia berada pada masa kemasukannya ke institusi di mana dia dimasukkan ke hospital. Mulailah mengurangkan sembelitnya pada mulanya hadir secara berterusan (dibuang setiap 9 hari) dan kemudian mengecilkan lebih banyak lagi selepas beberapa bulan untuk mengeluarkan kotoran setiap hari. Dalam kira-kira satu tahun di hospital, bersama dengan jururawat dan pentadbirnya, kepada siapa dia menjadi berkat terima kasih kepada pengabdiannya, cintanya dan kesabarannya (seperti seorang ibu yang sebenar), dia berjaya memberi makanan kepada dirinya sendiri dan mengurus semua dia fungsi tubuh.

Tetapi Kisah Laurie ia bermula lama dahulu. Ibu adalah seorang wanita yang mengalami masalah emosi, yang menyebabkannya meninggalkan asal usul remaja untuk melarikan diri seorang bapa autoritarian dan penghukum, berkahwin dengan seorang lelaki yang lebih tua daripada dia yang kemudiannya bercerai dan kemudian bertemu suami kedua dari yang mempunyai dua anak perempuan.

Wanita itu segera diamanahkan (dari minggu keenam) sedikit Laurie kepada pengasuh untuk kembali bekerja. Kanak-kanak tumbuh mainan dan cerah hingga satu hari, pada usia dua setengah tahun, pengasuh bayi daun tiba-tiba dan angkanya digantikan oleh yang lain di mana, bagaimanapun, tidak ada minat. Oleh itu, mulai regresikan dalam ucapan hanya dalam tempoh ketika dia mula mengucapkan kata-kata pertama. Oleh itu, satu-satunya bunyi yang dikeluarkan olehnya adalah siput sederhana, sama seperti bunyi haiwan.

Pada suatu hari, di dalam syarikat ibunya, dia digesa untuk diam tetapi dia, seperti semua kanak-kanak yang umurnya dan mungkin geli, terus. Wanita itu, marah, memukulnya dengan tamparan dalam keadaan penuh. Dari saat itu pada Laurie dia berhenti bercakap. Pengunduran autis beliau menjadi semakin jelas terutama ketika kakaknya dilahirkan ketika berusia 6 tahun. Berhenti bergerak, pandangannya hilang dalam kekosongan, dia makan secara tidak sengaja dan jarang. Keadaannya bertambah buruk dan oleh itu ibu bapanya memutuskan untuk dimasukkan ke hospital.

Bulan panjang dedikasinya dalam Sekolah Orthogenic membawa Laurie untuk memulihkan berat badannya, makan hampir biasa dan bermain menara bangunan dengan kiub. Perlahan-lahan menunjukkan tanda-tanda kemerdekaan dengan menunjukkan kehadirannya di kawasan sekitarnya walaupun dengan isyarat impulsif tetapi perlahan-lahan membawanya kembali ke bahasa itu. Tetapi semua ini ia gagal kerana ibu bapa memutuskan untuk menarik diri dari pusat itu akhirnya membuat anak itu jatuh ke dalam keadaan lemah dengan mundur dengan tegas ke dalam dunia batinnya. Ini adalah contoh yang tragis tetapi tepat tentang berapa banyak cinta, kasih sayang dan dedikasi membantu hampir tidak dapat disembuhkan untuk menyembuhkan (walaupun sebagian) sebarang masalah berkaitan dengan pembangunan.

L 'emosi - aspek emosi dan hubungan badan adalah lebih penting daripada hubungan pemakanan. Kanak-kanak melalui penjagaan ibu atau penjaga, iaitu "orang yang peduli" mengembangkan kemahiran sosialisasi, hubungan, bahasa dan lampiran. Apabila ini gagal dengan serta-merta, satu-satunya rujukan yang munasabah, terutamanya dalam kes-kes yang paling serius, menjadi dirinya sendiri atau, dalam usaha untuk bertindak balas terhadap tuntutan yang ditimbulkan oleh pihak luar, tingkah laku tidak berfungsinya hanya menyatakan percubaan kasar dan tidak berstruktur untuk membuat menghadapi pertumbuhannya.

B. Bettelheim, 1967, The Empty Empress, The Macmillian Company, New York.

Video: NYSTV - Armageddon and the New 5G Network Technology w guest Scott Hensler - Multi Language