Pembersihan telinga pada kanak-kanak


Kebersihan diri adalah aktiviti yang sangat penting yang perlu dilakukan setiap hari bukan sahaja untuk sentiasa kelihatan segar dan harum, tetapi juga untuk mengelakkan beberapa masalah seperti jangkitan, kemerahan kulit dan banyak...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

Kebersihan diri adalah aktiviti yang sangat penting yang perlu dilakukan setiap hari bukan sahaja untuk sentiasa kelihatan segar dan harum, tetapi juga untuk mengelakkan beberapa masalah seperti misalnya jangkitan, kemerahan kulit dan banyak lagi. Sebenarnya, mencuci diri sendiri setiap hari berfungsi untuk menghilangkan semuanya kotor dan toksin yang kita kumpulkan di tubuh kita setiap hari disebabkan oleh pencemaran udara dan debu atau jenis kotoran lain yang terkumpul di pelbagai persekitaran yang kita kerap. Sekiranya kebersihan peribadi dewasa adalah sangat penting, untuk bayi baru lahir dan terutama untuk bayi bayi Ia adalah penting, kerana orang-orang kecil cenderung untuk menyentuh setiap objek, meletakkan tangan kotor mereka di mulut mereka atau menggosok mata mereka, melemparkan diri mereka dengan mudah di atas tanah, mengumpul kotoran lebih mudah. Selain itu, sistem imun kanak-kanak adalah lebih rapuh daripada orang dewasa, lebih terdedah kepada jangkitan atau masalah lain. Di internet kita dapat mencari banyak panduan yang akan mengajar kita untuk membersihkan bayi kita dengan sempurna, untuk mengelakkan sebarang masalah yang mungkin berlaku. Dalam langkah-langkah berikut, khususnya, kita akan melihat bagaimana berjaya dalam melaksanakan pembersihan telinga dalam kanak-kanak salah satu yang paling halus dan sukar untuk membersihkan bahagian.

diperlukan

  • Penyelesaian fisiologi
  • semburan
  • Batang berbentuk untuk kanak-kanak

Pembersihan kanak-kanak kecil

Telinga adalah organ yang sangat halus dan memerlukan perhatian khusus, terutama pada anak-anak yang sangat kecil, hingga dua tahun hidup, yang dapat dengan mudah mengalami infeksi dan sakit telinga, seperti otitis. Mengekalkan kanal telinga yang bersih dan membebaskannya dari akumulasi lilin telinga adalah sangat penting untuk mencegah jangkitan ini. Untuk tujuan ini kita harus berhati-hati untuk melakukan pembersihan yang lembut setiap dua hari, dengan menggunakan semburan untuk saluran dan penyelesaian fisiologi untuk pavilion, agen pembersihan otologi yang sesuai juga untuk anak-anak yang lebih muda atau hanya air di mana ia direbus sebuah beg chamomile. Sekali kasa basah dengan persediaan yang dipilih pada suhu bilik, kita perlu perlahan-lahan lulus di telinga bayi kita, meneruskan operasi apabila masih dan tenang, mungkin semasa tidur.
Penggunaan tongkat kapas klasik sebenarnya tidak disyorkan, terutamanya dalam kumpulan umur ini kerana pergerakan tiba-tiba atau pergerakan tiba-tiba bayi boleh merosakkan organ dalaman dengan penekanan gendang telinga dan luka yang boleh sangat menyakitkan walaupun sangat serius. Bukan itu sahaja, penggunaan tongkat untuk membersihkan telinga telinga, walaupun ia tidak menimbulkan peristiwa ekstrem seperti yang disebutkan tadi, melibatkan hakikat menolak cerumen akhirnya menurunkan saluran ke arah saluran yang akan dihasilkan palam lilin sebenar sukar untuk dialih keluar dan juga menjengkelkan. Jika pengumpulan earwax besar, anda harus menghubungi pakar pediatrik anda yang akan menyediakan titisan yang tuangkan ke telinga, memegang beberapa saat kepala yang masih dan sedikit bengkok, akan membantu menghilangkan pembubaran yang sama.

Pembersihan kanak-kanak yang lebih tua

Untuk pembersihan telinga pada kanak-kanak yang lebih tua, dari dua tahun dan seterusnya, terdapat tongkat kapas yang lebih besar daripada yang biasa digunakan oleh orang dewasa, mereka, sebenarnya, dibentuk dengan cara tertentu untuk mengelakkan trauma pada telinga: mereka sebenarnya bengkak di tepi untuk mengelakkan penembusan yang mendalam dan membahayakan telinga telinga kanak-kanak. Juga dalam kes ini kita perlu membersihkan telinga secara peribadi, tidak mempercayakannya kepada kanak-kanak, dalam persekitaran yang tenang, untuk mengelakkan pergerakan berbahaya semasa pembersihan itu sendiri.

Pembersihan kanak-kanak lebih dari enam tahun

Pembersihan telinga pada kanak-kanak yang lebih tua, bagaimanapun, dari 5-6 tahun dan seterusnya, juga boleh terjadi dengan penggunaan semburan pembersih khas, mudah didapati walaupun dalam parapharmacies, yang tidak mengganggu telinga telinga dan yang berfungsi untuk pesat dan pengusiran yang lebih mudah dari cerumen yang ada di telinga kanak-kanak, sentiasa melarutkannya.

Tips

Beberapa pautan yang mungkin berguna kepada anda:

  • Pembersihan telinga kanak-kanak
  • Bayi: bagaimana membersihkan bahagian persendirian
  • Bagaimana untuk membersihkan muka bayi yang baru lahir
  • Bagaimana untuk membersihkan bayi pada hari-hari pertama kehidupan

Video: Membersihkan kotoran telinga bayi / anak