Co-sleeping: pilihan yang sedar


Pedagogis menjelaskan apa tidur bersama dan apa faedahnya, baik untuk ibu dan bayi, tidur bersama pada bulan pertama selepas kelahiran, tanpa rasa takut memanjakan bayi

Dalam Artikel Ini:

Co tidur

Topik tidur bayi yang baru lahir adalah halus dan kontroversial. Semua orang yang kita ada di sekitar seolah-olah menjadi sia-sia nasihat tentang cara membesarkannya dan bagaimana untuk menjadikannya tidur. Tetapi ingatlah bahawa setiap kanak-kanak berbeza dari yang lain dan bahawa dia mempunyai keperluan khusus dan kesemuanya pada tahun pertama kehidupan di atas semua. Teori pada kaedah untuk melakukan kanak-kanak yang tidur sangat banyak bahawa manual tidak akan mencukupi untuk menyenaraikan mereka semua, anak saya tidak menutup mata selama 10 bulan berturut-turut dan saya fikir saya telah mencuba semua yang anda boleh cuba, dari siram kepada pelbagai kaedah "dia tertidur"Sehingga tanpa sadar mendarat di bersama-tidur.

Teknik untuk menjadikan anak-anak tidur

Apa?

Pada dasarnya ia terdiri daripada dua perkataan: tidur (tidur) dan co (bersama-sama). Terdapat beberapa teori tentangnya tidur di katil yang sama dengan ibu dan ayah, al tidur di tempat tidur yang sama dengan adik-beradik. Mari kita dipandu oleh kita naluri ibu dan kita juga melihat ibu-ibu lain yang berbuat demikian: kebanyakan mereka tidur dengan anak-anak mereka sehingga mereka berdikari (burung, singa, monyet dan sebagainya...).

Mengapa tidur bersama?

Secara substansial, dalam minggu pertama kehidupan bayi yang baru lahir, ibu dan bayi tidur di bilik yang sama kerana makan malam. Kemudian nenek, ibu dan jiran memberi amaran bahawa jika kita tidak membiasakan anak kita tidur di dalam biliknya, dia akan mengambil "naib"Dan dia tidak akan tidur bersendirian lagi. Sebaliknya tidur bersama-sama sering memberi jaminan kepada ibu-ibu yang agak 'cemas kerana mereka tahu mereka mempunyai bayi sebelah dan boleh bergegas ke setiap panggilan dan sering menenangkan kanak-kanak sedikit' cemas kerana jika mereka bangun pada waktu malam mereka tahu ibu bapa mereka berada di sana dan mereka kembali tidur dengan lebih mudah.

Ibu-ibu yang sangat prihatin ai keperluan kanak-kanak, bertindak secara berterusan, konsisten dan responsif terhadap permintaan untuk kedekatan dan jaminan. Maka dari masa ke masa anak itu "meyakinkan"Dan berakhir"tahu"Ibu itu, walaupun dia tidak, bersedia untuk tergesa-gesa untuk keperluan. Ia juga akhirnya "mengetahui" bahawa ia mampu dan berkesan dalam mengingatkannya, dan apabila diperlukan, ia dengan mudah boleh melakukannya.

Di mana untuk tidur bayi yang baru lahir

Secara paradoks, bayi akan diberikan peluang untuk tetap dekat dengan ibunya apabila dia meminta, lebih lagi dia akan dapat tinggal bersendirian. Lebih banyak akan diterima hasratnya untuk bergantung pada masa kecilnya, lebih mudah akan menjadi, kemudian, secara otonom. Secara sistematik mengabaikan permintaan untuk kedekatan anak atau memberi respons kepada mereka dengan cara yang tidak konsisten melambatkan atau menghalang proses pembentukan anak "Keamanan dalaman".

Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa setiap ibu tahu bahawa bayi boleh meminta supaya tetap dekat pada waktu malam terutama ketika kecil, ketika ia takut, ketika sakit, ketika ia cemas atas alasan apa pun dan untuk memberikan "Bersantai atas permintaan" seperti menyusu, mungkin strategi yang betul.

Apa kata sains

Kajian epidemiologi memberitahu kami bahawa pada 9 bulan, 84% kanak-kanak bangun sekurang-kurangnya sekali dengan puncak awakenings pada 2 tahun; sehingga 3 tahun, dan terutamanya sekitar 18 bulan, banyak kanak-kanak tidur di Latvia dengan ibu bapa mereka sepanjang malam atau sebahagian malam, tabiat ini berkurangan selama bertahun-tahun dan antara 5 dan 10 tahun semua orang belajar tidur dengan selamat sendiri.

Satu kajian mengenai Stony Brook University di New York ia juga menunjukkan bahawa tidur dengan ibu dan ayah tidak menghalang perkembangan normal kanak-kanak, bertentangan dengan mereka yang berpendapat bahawa tidur bersama dapat memperlambat pencapaian kemerdekaan dalam pertumbuhan anak.

Pengalaman ibu pedagogis

Selama 10 bulan, setiap malam, Matteo bangun sekitar jam 3 pagi, saya menyusuinya dan kemudian sehingga 5:30 dia telah mengadakan pesta. Pada pukul 7 pagi jam penggera berbunyi dan tidak mudah untuk bangun! Pada bulan Julai, ketika Matteo berusia 10 bulan, kami pergi bercuti sahaja dan dia dan, untuk kemudahan, saya mengeluarkan bar dari sofa dan melekatkannya ke tempat tidur saya. Dari saat itu Matteo mula tidur dan saya mendokumentasikan diri saya pada Kesan bermanfaat bersama tidur. Selepas 15 hari, dia juga berhenti menyusu pada waktu malam dan tidak lagi mahu tahu dia sedang menyusu.

Saya selalu menjadi seorang fanatik privasi Latvia, tempat ibu memanjakan, saya selalu mempertahankan tempat itu "suci", Benteng terakhir pasangan yang sebelum menjadi ibu bapa. Saya sentiasa percaya bahawa memelihara orang Latvia dari "penceroboh"Dia mahu melindungi pasangan itu. Saya salah. Matteo kini berusia 18 bulan dan masih tidur dengan kami, dia di atas katilnya tanpa bar yang melekat pada orang Latvia dan kami di atas katil kami. Saya sering melihat dia duduk, menonton saya dan bapanya, kembali ke bawah dan kembali tidur.

Video: Clash-A-Rama: Clone Alone (Clash of Clans)