Berkomunikasi cuti pilihan adalah kewajipan: anda berisiko dipecat


Ia adalah wajib untuk menyampaikan niat untuk menggunakan cuti orang tua pilihan, di bawah penalti pemberhentian disebabkan ketidakhadiran yang tidak wajar

Dalam Artikel Ini:

yang Mahkamah Agung secara rasminya mengesahkan apa yang sudah ada undang-undang.
Sekiranya ibu baru mahu menggunakannya cuti pilihan mesti memberi komunikasi tepat pada masanya (READ) dalam syarikat itu, jika tidak, ia tidak akan menjadi tidak wajar dan pemecatan risiko (READ).
BACA JUGA: Kerja dan kehamilan, semua yang perlu diketahui
Urusan kehakiman melibatkan seorang pekerja wanita yang dibebaskan kerana kesalahan yang serius. Dia telah menjauhkan diri dari kerja tanpa menyampaikan kesanggupannya untuk mengambil cuti pilihan (BACA) - yang ibu bapa baru boleh mengambil kesempatan dalam lapan tahun pertama kehidupan kanak-kanak - dan untuk ini majikan telah melepaskannya.
Rayuan pertama dimenangi oleh wanita itu, tetapi kedua-dua rayuan itu dan Mahkamah Agung mengesahkan pemecatan sebab sebab: pekerja itu terbukti tidak boleh dipercayai dari sudut pandang kerja dan acuh tak acuh terhadap masalah organisasi syarikat, terpaksa dari sudut pandang untuk mengubah tugas dan tugas.
BACA JUGA: Kanak-kanak yang bekerja dengan ibu dan ayah
Tetapi apa yang dikatakan undang-undang?
Siapa yang mahu menggunakan cuti pilihan mesti memberi sekurang-kurangnya komunikasi 15 hari sebelum ini pada permulaan tempoh pantang larangan, kerana dengan cara ini majikan akan dapat mengatur dirinya dengan cara yang terbaik.
Selain itu, komunikasi juga perlu dibuatINPS atau kepada mana-mana institusi insurans lain kerana elaun abstensi akan diiktiraf hanya untuk tempoh selepas tarikh komunikasi.

Video: