Membuat papan dirasakan


Papan dirasakan adalah cara yang mudah dan ekonomis untuk membawa kanak-kanak lebih dekat kepada bentuk, orientasi ruang dan reka bentuk. Ini permainan yang sangat mudah, kerana ia terdiri dalam menyediakan alat yang kemudiannya digunakan secara percuma oleh anak

Dalam Artikel Ini:

Ditulis oleh Mammafelice
Papan dirasakan adalah cara yang mudah dan ekonomis untuk membawa kanak-kanak lebih dekat kepada bentuk, orientasi ruang dan reka bentuk. Ia adalah permainan yang sangat mudah, kerana ia terdiri dalam menyediakan alat-alat (atau sebaliknya, kepingan yang dirasakan), yang kemudiannya digunakan secara percuma oleh anak.
Cara untuk membebaskan kreativiti dan imaginasi. Untuk merangka bentuk baru dan landskap baru. Dan juga untuk mengorientasikan diri mereka dalam ruang 'lembaran', memasang kepingan dengan perintah yang masuk akal.
BACA JUGA: Permainan pendidikan: laluan pendidikan dari 12 hingga 24 bulan
Untuk membuat satu papan merasakan menegak, estetika menyenangkan dan juga mudah digantung di dinding, anda boleh menggunakan bingkai kayu ringan, yang panel dalamannya boleh ditutup dengan perekat 'pelekat'.
Untuk membuat satu papan hitam mendatar, anda boleh menggunakan papan kayu yang ditutup dengan helaian atau dengan pannolenci.
Atau, seperti dalam kes saya, meja kadbod yang kaku dibalut dengan sarung bantal. Papan dirasakan sebenar ditaburkan pelekat semburan (seperti Elmers ini) dan diperlakukan supaya, memegangnya secara menegak, angka-angka boleh dilampirkan dan berkembar pada kehendak (seperti ini Tiga bug licik).
Atau ia boleh dibuat dengan menggunakan pelekat yang dirasai atau berbulu, tetapi ini pastinya lebih mahal (seperti dalam contoh oleh Martha Steward) (WATCH).
Dalam kes saya, saya memilih papan dirasakan 'mendatar', kerana ia boleh dengan mudah disimpan di sudut rumah, tanpa mengambil ruang.
BACA JUGA: Makanan mainan dalam pannolenci
Saya mencipta jenis landskap bandar, dengan taman, kanak-kanak, kolam dengan bot kecil, dan kemudian jalan dengan kereta, kereta api... Tetapi persekitaran yang dapat direalisasikan sangat banyak dan bergantung kepada imaginasi mereka sendiri. Terutama bagi yang kecil biasanya lebih baik untuk bermula bentuk geometri seperti: bulatan, segi empat, dataran, rombus... untuk menjadikan mereka lebih mudah untuk membuat reka bentuk lebih mudah.
Di sebelah papan tulis, anda juga boleh meletakkan lukisan atau gambar bercetak, menjemput kanak-kanak itu untuk membiakinya dengan jujur, menggunakan kepingan-kepingan itu... dengan cara ini dia dapat menyelaraskan aktiviti logik, kreatif dan spatial bersama-sama.
Semua potongan dipotong dari pannolenci dan dibawa bersama untuk membentuk angka. Permainan ini sentiasa berbeza, kerana lebih banyak potongan pannolenci dipotong, lebih banyak landskap dapat dicipta. Pada akhir permainan semua potongan diletakkan di dalam kotak, mencampurkannya bersama-sama, dan pada masa lain persekitaran lain dicipta semula, juga mencadangkan, dari semasa ke semasa, tema di mana kanak-kanak dapat memanjakan diri dengan menjalankan imajinasinya.
Untuk membuat permainan yang sama tanpa kos (READ), anda boleh menggunakan kliping akhbar, kadbod berwarna, butang dan reben kecil, meminta kanak-kanak itu memasangnya untuk membuat angka. Dengan memotong bentuk dari akhbar-akhbar, ia juga mungkin untuk mengarang teka-teki, mengajar kanak-kanak itu untuk membina semula angka asal yang telah kami pilih.
Idea lain untuk disalin: Keluarkan kumpulan papan pada Flickr; Jchandmade; Namztis; Ibu bapa yang berilmu; Mengejar cheerios; Benang panjang

Video: Punya Istri Super Hot, Cowok Pas - Pasan Ini Bikin Iri Dunia