Cuddles, ciuman dan pelukan anak-anak


Kanak-kanak secara semulajadi mengasihi dan mendalam sosial ke arah orang-orang penting yang menjaga mereka. Pengalaman hubungan sebenarnya adalah aspek asas keselamatan, ia memberikan satu langkah konkrit kehadiran yang lain pada masa keperluan

Dalam Artikel Ini:

Satu eksperimen terkenal yang dijalankan olehAhli etnik Harlow pada tahun 1959, dia membuktikan bahawa seekor kera monyet rhesus, mampu memilih sama ada untuk menerima botol dari monyet monyet logam atau monyet yang dilindungi bulu, pastinya lebih suka yang terakhir, dan ia adalah yang mencari hubungan fizikal dalam keadaan ketakutan.

Asal-usul Bayi Urut: manis memanjakan kepada bayi baru lahir

Bukti eksperimen ini adalah asas satu siri kajian yang menimbulkan persoalan mengenai idea Freudian bahawa satu-satunya pemacu untuk mengawal kehidupan psikik akan menjadi pemacu yang dikaitkan dengan kelangsungan hidup, seksualiti dan impuls yang merosakkan. Intuisi bahawa ada satu kecenderungan semula jadi untuk mencari pengalaman interpersonal dan afektif yang mengiringi pemenuhan kebutuhan primer dan karena itu disposisi yang lebih besar untuk mempertimbangkan peranan lingkungan dalam kajian perkembangan normal dan patologis individu telah membuat jalannya juga dalam panorama psikoanalisis.

Ia membebaskan dirinya daripada idea pengasasnya, yang percaya bahawa pencarian untuk keghairahan adalah epifenomenon semata-mata dengan kepuasan keperluan fizikal, melalui kajian Bowlby dan dengan kelahiran tali psikoanalisis hubungan objek, ia mulai menghargai hubungan ibu-anak, penuh dengan perasaan dan fizikal, di mana perkembangan individu berlaku.

Mencium anak-anak di mulut, ya atau tidak?

Oleh itu, kanak-kanak semulajadi penyayang dan sosial yang mendalam ke arah orang yang penting yang menjaga mereka. Ini juga kerana dalam hubungan ibu-anak penjagaan fizikal mempunyai peranan utama: memegang bayi, mengamalkannya, memberi makan kepada payudara, hanya beberapa aktiviti yang paling umum yang melibatkan hubungan fizikal yang mendalam.
Pendek kata, pengalaman dunia luar muncul untuk kanak-kanak pada masa yang sama dengan pengalaman menjadi tubuh yang hidup, dengan keperluan dan sensasi sendiri, bersentuhan dengan badan yang lain: ibu.

Banyak ibu tahu bahawa sesungguhnya sangat kerap untuk menenangkan bayi menangis cukup untuk mendekati buaiannya dan mengambilnya di tangannya, mungkin dengan mengayunnya atau meletakkannya di dekat hati. Pengalaman kenalan ia sebenarnya aspek asas keselamatan, ia memberikan ukuran konkrit kehadiran yang lain pada masa keperluan.
Satu refleksi selain dari hakikatnya adalah sepatutnya kuasa komunikatif daripada sikap mudah seperti memeluk: kita dilahirkan dengan pelukan, itu adalah yang paling sering kita cari ketika kita merasa tidak digalakkan, apabila kita melihat seseorang lagi selepas waktu yang lama, apabila kita ingin menyatakan kegembiraan yang tidak terkawal.
Itulah sebabnya kegembiraan yang besar untuk menerima manifestasi kasih sayang anak-anak, yang mereka tidak boleh dielakkan atau dianggap tidak mencukupi untuk konteksnya. Adalah betul untuk membiarkan anak-anak mengekspresikan emosi mereka dan tidak takut untuk meminta cinta ibu bapa mereka jika mereka memerlukannya, tanpa rasa takut bahawa anak mereka akan menjadi "mammone".
Mereka adalah kanak-kanak yang terlalu berdikari, mereka yang kelihatannya dewasa kecil, atau yang pasif menyesuaikan diri dengan situasi atau emosi orang tua mereka yang sebenarnya menyembunyikan keperluan yang tidak dinyatakan dan kerapuhan yang lebih mendalam dalam diri mereka.

Video: Ciuman Romantis Lee Jong Suk dan Han Hyo Joo