Sisi gelap kehamilan


Apa maksudnya menjadi seorang ibu? Adakah ia sentiasa pengalaman yang positif atau ada juga sisi yang gelap?

Dalam Artikel Ini:

Sisi gelap kehamilan dan pasca partum

Peranan wanita secara sosial dan budaya adalah jelas dan bagi wanita menjadi seorang ibu seolah-olah seperti langkah wajib. Ia adalah masyarakat yang meminta ia, keluarga, sejarah. Tidak melahirkan kanak-kanak bererti untuk melepaskan sebahagian daripada diri sendiri, dengan panggilan kesinambungan generasi. Pasangan yang tidak mempunyai anak masih belum diterima sepenuhnya dan bagi sesetengah wanita, terutamanya jika mereka mengalami kesulitan perekaan, ia menjadi cacat sebenar. Tetapi, apabila ini akhirnya berlaku, kesukaran pertama timbul.

Wanita yang menjadi ibu, dia bersendirian dalam menghadapi sisi gelap sesuatu yang dia bayangkan sebagai pengalaman yang amat gembira: partum pos.

Kemurungan selepas bersalin

Kisah Marzia

Marzia adalah 43 dan bekerja sebagai setiausaha di pejabat doktor. Dia telah berkahwin dan mempunyai dua orang anak. Dia berasal dari selatan dan bergerak ke utara untuk menghadiri universiti. Keluarganya asalnya tinggal di negara asalnya dan di sana, dengan dia, hanya ada kekasihnya, juga berasal dari negara lain dan kemudian berkahwin. Buat pertama kalinya, dia memberitahu kehidupannya kerana dia benar-benar terpelihara dan tidak sabar untuk berkongsi pengalaman dan emosinya dengan semua orang. Untuknya dia sukar untuk menjalankan satu kehamilan selepas keguguran kerana ia mengendalikan jangkitan yang menandakan ia secara emosi. Ia sebenarnya mesti mengikut terapi selama lebih daripada satu tahun. Yang sama yakin tidak dapat mempunyai anak dan juga memujuk pasangan yang menyebabkan kesedihan di kedua-dua belah pihak. Dia meninggalkan segala-galanya, walaupun belajar untuk menumpukan dirinya untuk mencari kehamilan dan akhirnya selepas beberapa percubaan mengandung secara semula jadi.

supaya pada usia 29 dia melahirkan anak perempuan pertamanya tetapi apa yang sepatutnya menjadi peristiwa kehidupan bahagia dan penuh emosi menjadi neraka. Sebenarnya, dia tidak boleh merasa senang dengan keadaannya dan selalunya menangis bayi itu menjadi tidak dapat ditanggung sehingga dia tidak pernah dilahirkan. Dia mula menderita dengan mendalam dan hidupkan rasa tidak mencukupi sebagai seorang ibu dan sebagai seorang wanita kerana dia tidak dapat menahan keadaannya. Dia bercakap mengenainya dengan rakannya tetapi dia begitu diserap dalam kerjanya dan tidak menyedari kehilangan berat badan isterinya. Hanya pakar pediatrik sahaja yang menyedarinya dan mencari bayinya untuk menghiburnya. Sedikit 'berjaya dalam niatnya, tetapi dia berasa sangat sedih kerana takut akan kehidupan anak itu.

Setelah beberapa lama, selepas mengalami kemurungannya, dia menjadi hamil lagi dan mendapati dirinya dalam keadaan yang sama seperti kehamilan pertama, sebenarnya, seperti yang dia mahu anak kedua, dia takut dia dapat merasakan lagi ditinggalkan sendiri. Ingatan yang muncul digambarkan sebagai tempoh hayatnya yang paling buruk di mana dia mahu mengakhiri hidupnya. Hanya kemahuannya yang mampu meneruskannya, mungkin menimbulkan beberapa nasihat dari pakar ibu dan ibu mertua atau dari ibu yang mendengar melalui telefon tetapi semua pada titik tertentu memberi tumpuan kepada sumber dalamannya kerana dia benar-benar bersendirian.

Banduan keputusasaan dan kesepiannya sendiri

Tidak semua wanita berjaya berjuang dengan begitu mendalam dan menang atas diri mereka sendiri, ramai yang menjadi tawanan sendiri keputusasaan dan kesepian. Ya, kerana ia adalah kesunyian. Sesiapa sahaja boleh melihat apa yang ibu sedang mengalami dan bagaimana dia melihat dan memproses pengalaman ini dalam dirinya. Bahkan apa yang tidak diungkapkan dapat dilihat dengan hati yang teliti dan waspada. Sering kali kita ditinggalkan oleh peristiwa itu sendiri, tetapi perhatian sebenar mesti diberikan kepada ibu yang dengan usaha berterusannya didedikasikan kepada anak, menyuburkan, mencuci, menjaga dia, setiap hari. Dia tidak mempunyai peluang untuk terganggu, dia tidak perlu, kerana anak kecil itu bergantung padanya.

Jadi siapa yang menjaga wanita itu? Siapa yang bercakap dengannya atau merasakan keadaan emosinya, menyokongnya? Seorang ibu yang tidak tenang dan tidak selesa tidak akan menjaga anaknya dengan sewajarnya.

Ibu membunuh diri

Judul muncul di romafanpage.it agak fasih dan memusatkan masalah yang berkaitan dengan bayang-bayang dan lompang yang meninggalkan kehamilan: Rome, ibu bunuh diri di Tiber, suami: "Saya tidak faham bahawa isteri saya menderita" Kehamilan yang dikehendaki, tiga kembar yang mati. Selepas 6 bulan ibu didorong untuk membunuh diri dan melemparkan dirinya ke dalam sungai sementara anak perempuannya hilang. Satu episod, di kalangan ramai, berlaku pada 21 Disember lalu, berhampiran dengan cuti Krismas yang membuat kita berfikir berapa sedikit yang diketahui tentang kehamilan dan semua kesan yang menyebabkannya.

Gejala kemurungan postpartum

Malah seorang ibu dia perlu berehat, bercakap, berhadapan dengannya, tuangkan kebimbangan anda pada sesuatu yang lain, ganggu dan keluar. meninggalkan ia bermakna tidak memahami sepenuhnya apa yang ia tahan dari segi tekanan fizikal dan psikologi. Untuk membezakan gangguan kemurungan, cukup mencukupi jika sekurang-kurangnya 5 gejala berikut muncul dalam ibu baru dan sekurang-kurangnya dua minggu dengan kekerapan harian:

  • Suasana tertekan, kesedihan, rasa kekosongan, putus asa;
  • Dia mengadu terus;
  • Kehilangan minat atau keseronokan untuk hampir semua aktiviti, walaupun menjaga anak-anak yang dalam kes ini menjadi sangat melelahkan baginya;
  • Kehilangan atau kenaikan berat badan;
  • Kekurangan atau peningkatan selera makan;
  • Kehilangan tidur kerana kesukaran tidur atau kewaspadaan yang berterusan;
  • Perlu tidur banyak, rasa keletihan dan keletihan yang memerlukan tidur, kesukaran keluar dari katil;
  • pergolakan;
  • Kekurangan tenaga;
  • Perasaan bersalah yang berlebihan;
  • Kemampuan menurun untuk berfikir atau menumpukan perhatian, atau kebimbangan;
  • Pemikiran berulang kematian atau ide bunuh diri berulang

Selalunya perasaan atau perasaan sedemikian tidak dilaporkan tetapi banyak isyarat boleh diperhatikan dari badan: rupa, postur, tanda-tanda di muka, lingkaran hitam, kecuaian dan penurunan berat badan adalah antara penunjuk yang paling segera yang harus diberi perhatian. Jika, sebagai contoh, terdapat episod kemurungan sebelum pengalaman kehamilan, yang dalam sejarah individu wanita, kebarangkalian meningkat banyak. Tanda-tanda ini mungkin muncul sebelum, semasa dan selepas penghantaran dan kadang-kadang selepas empat minggu. Unsur-unsur lain yang menunjukkan kehadiran gangguan perubahan mood diberikan kebimbangan dan dari permulaan serangan panik yang mana wanita itu menunjukkan keprihatinan yang berlebihan mengenai keadaan kesihatan bayi baru lahir dan ke arah dirinya sendiri. Petunjuk, sebaliknya, secara dramatik keadaan yang lebih serius adalah halusinasi atau khayalan yang "mencadangkan" wanita itu untuk membunuh anaknya sendiri.

Blues Bayi

Malah bayi blues adalah loceng penggera dan ditakrifkan sebagai satu siri gangguan mood seperti perasaan tidak mencukupi, kecemasan, kesedihan, sering disertai dengan menangis, kegelisahan, rasa tidak masuk akal, dan melibatkan ibu-ibu baru semasa tempoh selepas bersalin pertama dan pada kira-kira 70% kes, neopapas dipengaruhi dengan cara yang sama. Punca-punca ini sememangnya dikaitkan dengan kecenderungan wanita terhadap keadaan emosi dan psikologi tertentu tetapi mungkin berlaku bahawa pengalaman kehamilan dan persalinan kemudian dapat menimbulkan keadaan kerapuhan psikik sehingga tidak merasa tidak mencukupi sebagai seorang wanita, ibu dan ibu bapa terutamanya kerana selepas kelahiran anak itu ditinggalkan sendiri. Ia sukar untuk dapat menyelaraskan, mengikuti masa penyusuan susu ibu, mengubah anak, menjaga dia sepenuhnya tanpa ada seseorang yang menyokongnya terutama jika ia tidak bertolak ansur dengan tekanan dan ada keadaan kurang tidur.

Bagaimana untuk membantu ibu yang baru dan tidak meninggalkannya?

Sesetengah situasi boleh dielakkan jika dicegah pada waktunya. Tetapi ibu yang baru, memandangkan keadaan yang dia alami dan "menjalani" sering tidak dapat menjaga dirinya dan oleh itu meminta bantuan untuknya sangat sukar kerana dia tidak hidup dengan baik keadaannya dan hampir "malu". Oleh itu, mereka adalah orang yang dekat dengannya yang harus menawarkan sokongannya, kerana mereka sedar tentang penderitaannya dan di antara mereka tidak hanya suami / sahabat tetapi semua individu yang menjadi sebahagian daripada hidupnya atau yang dalam keadaan apa-apa berhubungan dengannya. Sekarang sebagai maklumat mengenai kemungkinan permulaan kemurungan postpartum mereka agak meluas dan banyak pusat yang bersedia untuk menawarkan sokongan yang mencukupi kepada ibu baru kerana ia bukan keadaan yang dia pilih secara peribadi tetapi tertakluk kepadanya dengan tepat kerana perubahan fisiologi dan psikologi yang dia jalani.

Video: Kisah Nyata Kesaksian Kisah Nyata Joanna Artis Cantik Membuka Sisi Gelap Hidupnya