Detasmen plasenta: sebab, risiko dan remedi


Apa yang berlaku jika detasmen plasenta berlaku semasa mengandung? Berikut adalah semua yang penting untuk mengetahui tentang risiko, pencegahan dan rawatan

Dalam Artikel Ini:

Detasmen plasenta

yang detasmen plasenta ia adalah satu yang serius komplikasi daripada kehamilan yang memerlukan rawatan segera.
Ia adalah yang besar beku darah yang tiba-tiba membentuk antara plasenta dan rahim. Hematoma yang menyebabkan kehilangan kepatuhan plasenta dengan rahim dan oleh itu detasmennya.

Jika siaran berlaku dalam dua bulan pertama kehamilan kita bercakap tentang detasmen trophoblastik dan detasmen plasenta sejurus selepas kehamilan bulan ketiga, apabila embrio menjadi janin dan trophoblast dipanggil plasenta.

Buat pemeriksaan berkala

Kehamilan: 10 tips untuk hidup dengan baik (11 imej) Pakar sakit puan memberi sepuluh tip berguna untuk menjalani kehidupan dengan baik

Gejala detasmen plasenta

Gejala detasmen plasenta boleh:

  • kehilangan darah
  • sakit perut
  • sakit belakang
  • kontraksi uterus

Tetapi dalam sesetengah kes detasmen boleh menjadi tanpa gejala, iaitu, tidak nyata dengan apa-apa cara dan akan kelihatan hanya pada pemeriksaan ultrabunyi pertama.

Detasmen plasenta pada minggu pertama

Jika siaran ditentukan dalam pertama dua meskehamilan, tetapi ada aktiviti jantung embrio kepada wanita yang ditetapkan rawatan hormonal, cadangan rehat dan pantang seksual, penggantungan dari kerja dan preskripsi ubat antispasmodik.
Jika, sebaliknya, tiada aktiviti jantung dikesan pada tahap embrio, kita berada di hadapan pengguguran spontan.

Detasmen plasenta di trimester kedua dan ketiga

Detasmen plasenta semasa suku kedua dan ketiga kehamilan mungkin disertai dengan kehilangan darah, yang mesti dilaporkan kepada doktor. yang gejala dari detasmen plasenta adalah sakit mendadak di abdomen, sebagai pengecutan yang tidak lulus. Kehilangan darah, walaupun kekurangan, pergerakan bayi dikurangkan, kelemahan umum.

Adalah penting untuk menghubungi doktor dengan segera atau pergi ke bilik kecemasan kerana detasmen plasenta mewakili akecemasan obstetrik mutlak: detasmen boleh mencegah laluan oksigen dari ibu ke anak dan janin boleh masuk ke hypoxia dan mati.

Seksyen caesarean kecemasan biasanya dilakukan.

Placenta previa, apa itu dan apa yang boleh dilakukan

Bagaimana untuk mencegah detasmen plasenta?

Terdapat beberapa faktor risiko seperti preeclampsia tetapi detasmen plasenta juga boleh berlaku jika tiada gangguan ini. Adalah baik untuk berhenti asap semasa kehamilan: merokok adalah faktor risiko lain untuk detasmen plasenta. Faktor risiko lain adalah diabetes gestasi, kehamilan berkembar atau kehamilan dengan detasmen plasenta sebelumnya.

Video: