Menyumbangkan sumsum tulang: apa yang perlu dilakukan


Dalam kes lucemias, selalunya satu-satunya kemungkinan rawatan adalah pemindahan tulang sumsum. Bagaimanakah anda menyumbangkan sumsum dan siapa yang harus dialamatkan

Dalam Artikel Ini:

yang leukemia mereka adalah penyakit darah yang sering memerlukan, sebagai satu-satunya penyembuhan yang mungkin, transplantasi sumsum tulang. Hanya terima contoh sumsum dari penderma yang serasi untuk melihat peluang kenaikan pemulihan. Tetapi bagaimana anda menjadi penderma sumsum tulang??
ADMO adalah persatuan utama Itali yang menawarkan maklumat mengenai derma sum-sum dan penderma.
BACA JUGA: Rayuan untuk menyelamatkan Giovanni, menderita leukemia
Mari pergi dalam rangka.
Apakah sumsum tulang??
Sumsum menghasilkan semua sel baru darah - sel darah merah, sel darah putih dan platelet - apabila ia sudah mati. Apabila anda sakit leukemia sumsum tidak lagi dapat melaksanakan fungsi penting ini dan ada keperluan untuk pemindahan sumsum tulang dari penderma yang kompatibel.
Dalam banyak kes menerima pemindahan tulang sumsum boleh membuat perbezaan antara hidup atau mati.
Bagaimana anda menjadi penderma sumsum tulang?
Pertama sekali anda perlu tampil di salah satu pusat yang mengambil bahagian untuk membuat sampel darah dan menandatangani keanggotaan Pendaftaran Itali Donor Sumsum tulang.
Pada pautan ini, anda boleh menemui pusat paling dekat dengan rumah.
Pada ketika ini hasilnya sendiri analisis mereka akan dimasukkan ke dalam pangkalan data nasional dan dalam kes kesesuaian dengan pesakit, mereka akan dihubungi untuk menjalani peperiksaan lanjut.
BACA JUJU: Transplantasi di Itali: apa yang diharapkan dan bagaimana untuk mendermakan Adalah baik untuk mengetahui bahawa pendaftaran ke mendaftar penderma tidak melibatkan a tanggungjawab untuk memberi, bagaimanapun, adalah baik untuk mengambil langkah ini hanya jika anda yakin kerana apabila anda mencari masa penderma adalah sesuatu yang berharga.
Siapa yang boleh menjadi penderma?
Sesiapa yang berumur antara 18 tahun dan lebih baik 35, yang beratnya melebihi 50 kg. Anda tidak boleh mempunyai penyakit darah, penyakit berjangkit seperti hepatitis atau HIV dan penyakit kronik yang serius.
Ketersediaan untuk menderma masih sah sehingga 55 tahun.

menjadi-penderma-the-sumsum tulang


Bagaimanakah pemindahan tulang sumsum?
Secara amnya kita meneruskan dengan pengeluaran sumsum tulang di bawah anestesia umum atau epidural dengan operasi yang berlangsung selama 45 minit. Selepas pengumpulan, penderma dikawal selama 48 jam dan kemudian boleh pulang ke rumah di mana terdapat tempoh pembayaran balik kira-kira 4 hari (sumsum tulang akan mula direkonstruksi selepas kira-kira 7 hari).
Prosedur yang paling banyak inovatif, dilaksanakan dari tahun 2005 dan seterusnya, menyediakan sampel darah periferal selepas rangsangan dengan faktor pertumbuhan haematopoietik. Ia terdiri dalam pentadbiran ubat beberapa hari sebelum penarikan. Darah itu kemudiannya diambil dari lengan dan dilepaskan ke dalam sentrif yang di dalamnya sel stem diasingkan dan dikumpulkan, manakala selebihnya darah dibuang kembali ke lengan yang lain.
Untuk maklumat lanjut: Persatuan Penyokong Umbi Bone

Video: Proses saat Donor Darah