Susu keldai dan minyak zaitun tambahan untuk kanak-kanak alahan


Untuk pemakanan kanak-kanak yang menderita alergi protein susu lembu, di sini datang idea yang datang dari Wilayah Tuscany: campuran susu keldai dan minyak zaitun tambahan

Dalam Artikel Ini:

Susu keldai dan minyak zaitun tambahan untuk kanak-kanak alahan

daripada susu keldai danminyak zaitun tambahan dara datang makanan yang enak dan sesuai untuk pemakanan kanak-kanak alergi terhadap protein susu lembu. Idea meletakkan dua bahan ini bersama-sama dilahirkan dalam konteks "L.A.B.A. Pro.V.", a projek Wilayah Tuscany mengenai nutraseutikal, yang diketuai oleh Profesor Mina Martini, yang telah mengkaji sifat-sifat susu keldai selama bertahun-tahun. "Bagi kanak-kanak, susu keldai adalah pengganti yang baik untuk alergi kepada protein susu lembu (Aplv) - menerangkan Martini - dan ini adalah kerana sifat pemakanannya dan kerana ia menyenangkan untuk merasai, tidak seperti pengganti. yang satu kandungan lemak terhad - tambah - dalam hal anak-anak menyapu, ide itu adalah untuk mengintegrasikannya dengan 'evo' minyak, yang memberikan hasil yang baik baik dari segi tolerabilitas dan penghargaan dan pertumbuhan ".

Alahan makanan dan tidak: bagaimana mengenali mereka dan apa yang perlu dilakukan

Sebagaimana yang ditekankan projek "L.A.B.A.Pro.V.", yang hasil saintifiknya diterbitkan, yang melibatkan 81 kanak-kanak, susu keldai ditoleransi oleh 98.7%. Khususnya, 22 kanak-kanak mengikuti diet berasaskan susu keldai selama 6 bulan menunjukkan peningkatan dalam norma dan ibu bapa melaporkan kepuasan yang besar dan peningkatan mutu kehidupan anak-anak mereka.

Sebenarnya, dari sudut pandang nutritif, ramai pula kelebihan makanan ini menjadi susu yang lebih mirip dengan manusia. Kandungan laktosa yang tinggi, selain menjadikannya lebih enak, menggalakkan perkembangan flora usus, sementara terima kasih kepada kandungan kansin yang terhad dan saiz globules lemak yang dikurangkan amat dihadam. Sumbangan kalsium dan vitamin D adalah baik untuk perkembangan rangka dan akhirnya, walaupun lipid rendah, masih memberikan sumbangan yang baik dari Omega 3.

"Potensi susu keldai adalah banyak - menyimpulkan pakar - sebagai tambahan kepada a pengganti yang baik untuk susu lembu dalam kes kanak-kanak yang terjejas oleh Aplv, sifat nutraseutikalnya boleh menjadikannya makanan yang sesuai untuk orang tua dan tidak kurang bagi orang yang ingin menurunkan berat badan atau dengan masalah dislipidemie memandangkan kalori yang berkurangan, kandungan lipid rendah dan pengambilan yang terhad daripada asid lemak tepu ".

Video: