Impian tentang kehamilan dan melahirkan anak


Menurut penganalisis psikoanal Donald Winnicott setiap wanita, pada masa kehamilan, berada dalam keadaan psikologi yang sangat khusus dan sihat, yang ia sebut sebagai "keutamaan ibu utama" dan juga kehidupan impian dicirikan oleh mimpi yang wujud dalam keadaan mereka, ketika lahir anak dan menjadi ibu

Dalam Artikel Ini: Dr. Isabella Ricci
Psychologist
bermimpi
ia adalah salah satu aktiviti utama manusia dan sentiasa mempunyai kepentingan yang besar. Kami sering terpesona dengan makna mimpi dan pada saat-saat tertentu kehidupan, seperti kehamilan, beberapa impian mengambil makna yang lebih istimewa.
Nampaknya impian adalah hak prerogatif tahap tidur yang tepat, yang dipanggil Fasa REM (Pergerakan Mata Rapid), atau tidur paradoks. Fasa Rem dan bukan rem bergiliran semasa tidur dan telah didiskriminasikan melalui analisis laluan elektroenfonrafik.
Semua orang bermimpi, bahkan mereka yang mendakwa mereka tidak dapat mengingati impian mereka.
Bulan kesembilan kehamilan, dekalogi berguna
Adalah diketahui bahawa produktiviti oneiric yang lebih jelas dikaitkan dengan gaya keperibadian yang berbeza. Selanjutnya ia kelihatan seperti itu pada saat-saat tertentu kehidupan lebih mudah untuk mengingati impian seseorang atau bahkan mempunyai produksi impian unggul. Sebagai contoh, sesetengah orang semasa rawatan psikoanalitik mengatakan mereka bermimpi lebih. Ini akan berlaku kerana menurut teori Freudian, apabila penentangan terhadap pemindahan dapat diatasi, akan ada akses yang lebih besar terhadap kandungan yang tidak sedarkan diri, yang mana mimpi itu akan mewakili lambang yang paling kuat.
Menurut ahli psikoanal Donald Winnicott setiap wanita, semasa mengandung, berada dalam keadaan psikologi yang sangat khusus dan sihat, yang ia panggil "Kebimbangan ibu utama". Wanita itu, dalam erti kata lain, akan menumpukan semua pemikirannya mengenai keadaannya dan anaknya yang belum lahir, hampir menyisihkan kepentingannya di dunia luar. Memandangkan ini agak biasa, walaupun kehidupan seorang wanita diwarnai oleh mimpi yang wujud dalam keadaan seseorang, semasa kelahiran, pada anak dan menjadi ibu. Juga menurut Winnicott, sebenarnya, setiap kali seorang anak dilahirkan, seorang ibu dilahirkan juga.
Bagaimana untuk tidur dengan lancar semasa kehamilan: tutorial video
Masih mengikut Psikoanalisis Hubungan Objek momen kehamilan akan membentuk fasa pengaktifan yang mendalam bukan sahaja dari fantasi tidak sedarkan diri mengenai anak, dan diri mereka sendiri, tetapi untuk setiap wanita dia akan membuat semula hubungan dalaman dengan ibunya dan pengalaman diri sendiri. Oleh itu mimpi yang mengandungi episod masa kanak-kanak atau situasi mereka mengenai ibu mereka juga akan menjadi biasa.
Walaupun anda tidak hamil, anda boleh bermimpi mengenai kehamilan, contohnya kerana anda takut atau kerana anda menginginkannya, atau kerana menurut kebijaksanaan yang popular, sesuatu yang baru akan "dilahirkan" dalam kehidupan seseorang. Sesetengah psikoanalisis menafsirkan mimpi berkaitan dengan keperibadian pemimpi dan riwayat perubatannya. Artikel ini adalah di luar maksud ini kerana tidak mungkin untuk mentafsirkan mimpi tanpa mengira keadaan di atas dan kerana kandungannya bukan hermeneutikal tetapi hanya bersifat deskriptif.

impian-in-gravidanza_1


Terdapat satu lagi sebab kenapa semasa kehamilan adalah sangat umum untuk mempunyai mimpi tentang keadaan sendiri atau kelahiran seorang anak: kehamilan sebenarnya merupakan peristiwa penting dari sudut pandang emosional, pemangkin untuk pelbagai jenis emosi, seperti ketakutan, kecemasan., tetapi juga keinginan, harapan, fantasi yang boleh menjadi sebahagian daripada impian atau mimpi buruk.
Ia agak biasa impian yang berkaitan dengan masa penghantaran membuat penampilan mereka selepas bulan ketujuh, kerana pada semester pertama wanita itu kurang berkemauan oleh kedatangan momen ini

Video: Barbie Hamil - Dibawa Ke Dokter Dan Melahirkan Bayi Barbie