Disleksia pada kanak-kanak, apa yang perlu dilakukan? Rhymes dan refrains dapat membantu kami


Disleksia pada kanak-kanak, apa yang perlu dilakukan? Ahli terapi ucapan memberitahu kami bagaimana untuk campur tangan untuk membantu kanak-kanak yang mengalami gangguan pembelajaran khusus ini

Dalam Artikel Ini:

Disleksia pada kanak-kanak, apa yang perlu dilakukan

yang disleksia evolusi ia adalah salah satu gangguan pembelajaran khusus atau DSA. Apakah gejala disleksia pada kanak-kanak? Ia adalah satu kesukaran menyahkod teks bertulis, jadi bacaan lebih perlahan dan kurang tepat jangkaan, bergantung pada umur atau kelas yang dihadiri. Kanak-kanak disleksia boleh membaca dan menulis, tetapi untuk berbuat demikian dia melakukan tenaga dengan maksima, kerana dia tidak dapat melakukannya secara automatik. Dia menjadi letih dengan cepat, membuat kesilapan, kekal di belakang dan seterusnya mengalami kesukaran pembelajaran.

Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna bahawa ia adalah anak yang tidak pandaisesungguhnya! Biasanya kanak-kanak disleksia mempunyai satu kecerdasan fervid dan kreativiti yang kuat. Kesukaran membaca mempunyai tahap keparahan yang berbeza-beza dan sering dikaitkan dengan masalah secara bertulis dan mengira dalam fikiran. Untuk membacanya adalah perlu untuk memiliki keupayaan untuk cepat mengaitkan huruf dengan bunyi yang sama (fonem), ini disebut kompetensi metaphonological.

Untuk mengakses kod tertulis, kanak-kanak harus mencerminkan:

  • berapa banyak dan berapa banyak unsur-unsur perkataan tersebut
  • dalam apa urutan ditempatkan
  • bagaimana mereka digambarkan secara grafik.

Selain itu, sejak proses membaca menggunakan maklumat visual, dipercayai gangguan mungkin memainkan peranan dalam menentukan disleksia.

rawatan

Rawatan disleksia adalah berdasarkan dua aspek:

  1. langkah pampasan
  2. kerja di metaphonology

Dalam kes pertama kita merujuk kepada alat dan / atau bahan yang dapat memberikan anak lebih banyak lagi yang diperlukan untuk bersaing dengan anak-anak lain. Adalah penting untuk memberi mereka, oleh itu, masa tambahan untuk melaksanakan tugas dan kemungkinan PC atau tablet yang mengandungi perisian sintesis ucapan atau pembetulan diri. Kerja-kerja yang boleh dilakukan, selain daripada yang terapi pertuturan anda sudah dilakukan, ia mesti semua tentang permainan. Di bawah ini anda akan dapati beberapa permainan yang boleh anda lakukan dengan anak-anak istimewa anda untuk bersenang-senang bersama menggabungkan perniagaan dengan keseronokan:

  • Baca banyak sajak nurseri. Terdapat banyak, sangat menyeronokkan dan sangat berguna. Anda boleh memilih beberapa, mungkin yang pendek, yang paling anda suka kepada anak-anak anda, dan mengulangi mereka sering menonjolkan puisi; semakin mereka akan mengasihi mereka, semakin mereka akan cuba mempelajari mereka, dengan itu melatih ingatan mereka. Berikut adalah contoh sajak pembiakan yang hebat Rodari:

Ayah nurseri nakal

yang diam tidak berkata apa-apa;

yang berdiri diam tidak berjalan;

sesiapa yang pergi jauh tidak mendekati;

sesiapa yang duduk tidak berdiri;

yang berjalan lurus tidak lurus;

dan sesiapa yang tidak pergi, sebenarnya, tidak akan ada tempat.

  • Ambil kereta api kata-kata

Ia adalah permainan yang sangat mudah: memilih perkataan, mungkin tidak terlalu lama, mencabar diri sendiri cari perkataan lain yang suku kata awalnya sepadan dengan yang terakhir dari yang sebelumnya. Sebagai contoh: LANA - NASO - SOLE dan sebagainya.

  • Berikan refrains lagu-lagu kegemaran anda

Tidak ada yang lebih baik daripada mengaitkan muzik dengan kata-kata untuk memudahkan mereka menghafalnya.

Satu perkara yang sangat penting untuk diingat adalah bahawa tidak ada aktiviti yang harus ditujukan kepada rawatan sebenar ibu bapa; anda tidak akan, dalam apa jua keadaan, menjadi ahli terapi anak anda.

Video: