Makan sahaja: bila dan bagaimana?


Bagaimana hendak membuat anak makan sendirian? Ini adalah usaha yang panjang dan kompleks yang memerlukan rangsangan dan kesabaran: berikut adalah beberapa cadangan

Dalam Artikel Ini:

Cara membuat anak makan sendirian

Ramai ibu apabila anak mereka mula duduk di atas kerusi tinggi dan mengambil minat dalam pengendalian makanan dan objek yang berkaitan dengannya, mempersoalkan keraguan sama ada atau tidak ada usia yang ideal di mana kita harus atau boleh mengajar kanak-kanak untuk makan sahaja.

Tidak, seperti banyak aktiviti lain, anda melihat berjalan, banyak bergantung pada isyarat bahawa anak itu sendiri memberi: adakah dia sangat ingin tahu mengenai makanan atau adakah dia menerima secara pasif? Bolehkah anda memegang alat makan atau makanan kecil dengan baik, contohnya menggunakan dua jari seperti secubit?

Memakan bayi pada 4 bulan

Memberi makan bulan mengikut bulan (9 gambar) Memberi makan bulan sebulan. Apa yang bayi makan selama 4 hingga 12 bulan

Jika anda melihat bahawa kanak-kanak itu ingin membuat percubaan anda boleh menyediakan makanan yang dia suka dan mencadangkannya dalam pinggan dalam kepingan kecil, meletakkan hidangan di atas kerusi tinggi, pada masa bayi dia lapar.

Menghapuskan: dari enam bulan hingga satu tahun

Memandangkan penyapihan adalah penting untuk membolehkan kanak-kanak mengetahui makanan itu, sama ada merasa pelbagai jenis dalam camilan kecil, tetapi juga membenarkannya memanipulasi makanan, bawa ke mulut anda sendiri (dan tidak dapat dielakkan menggabungkan beberapa bencana, ini menganggapnya!).

Adalah normal pada usia ini bawa semuanya ke mulut anda dan membuat pengetahuan tentang setiap objek, sama ada ia boleh dimakan atau tidak, melalui bau dan rasa.

Seorang kanak-kanak enam bulan biasanya membolehkan dirinya meneroka objek dengan memasukkannya ke dalam mulutnya, sesungguhnya mereka ditawarkan permainan yang hanya untuk ini, dengan cara yang sama, dan lebih-lebih lagi, kita tidak boleh melarangnya melakukannya dengan makanan, membawa ke mulut dengan tangan, pasticciandolo dan menjadi kotor. Dengan berbuat demikian, kanak-kanak itu akan membangunkan hubungan yang baik dengan makanan dan dengan tubuhnya sendiri dan dia akan belajar rasa segalanya.

Bagi lgunakan alat kutub untuk kanak-kanak kecilUntuk membuat mereka berasa lebih yakin, mulakan dengan memberi mereka satu sudu teh dan kemudian garpu sedikit untuk kanak-kanak sepanjang tahun, mungkin semasa anda memberi makan dengan yang lain. Pada 9 bulan bayi boleh memegang botol dengan tangannya, bawa ke mulutnya dan lepaskan apabila dia selesai. Sekiranya dia diberi biskut dia menyedutnya dengan keseronokan tetapi mendapat banyak kotor.

Oleh itu, nasihat pertama adalah meninggalkan anak itu percuma makan dengan tangan anda, memanipulasi makanan, menghidu dan bawa ke mulut anda. Satu siri tindakan yang boleh dilakukan oleh kanak-kanak dari awal menyapih.
Kemudian anda boleh menawarkan kanak-kanak satu sudu lembut yang boleh dia cuba untuk mengambil makanan dan membawanya ke mulutnya.

Dari 12 hingga 18 bulan

Menjelang tahun tetapi juga sedikit kemudian jika anda tidak melihatnya siap, jika anak itu sangat perlahan untuk makan dan mudah mengalihkan perhatian, anda boleh membiarkannya melakukannya sendiri untuk separuh pertama makan dan mengambilnya kemudian. Dapatkan percuma pujian dan tahniah apabila dia boleh membawa suapan dalam mulutnya dengan betul.

Sekitar 18 bulan, kanak-kanak, terutamanya ke arah ibu, dia akan mahu melakukannya sendiri mengesahkan autonominya, sering kali dengan cara yang tidak baik, tidak kerana apa-apa peringkat ini dipanggil bahawa 2 tahun yang dahsyat.

Dari 18 hingga 36 bulan

Dalam fasa yang indah ini (sejauh penemuan berkenaan) kanak-kanak mengenali tempatnya dalam keluarga, dia memperoleh peraturan. Walau bagaimanapun, pencarian autonomi terus berlanjut, sebenarnya anda akan mendapati bahawa anda akan mahu melakukannya "bersendirian"...

Pada dua tahun kanak-kanak biasanya makan sahaja, memegang kaca dengan satu tangan dan tidak mendapat kotor lagi. Kadang-kadang dia boleh meminta untuk diberi makan, tetapi pada hakikatnya ia lebih memanjakan atau permintaan untuk perhatian daripada kesulitan sebenar.

Kira-kira dua setengah tahun bermula pada gunakan garpu dan letakkan mulut di mulut dengan betul.

Pada usia tiga tahun, dia harus duduk di meja dengan betul. Sebagai contoh, ketika mengetahui penggunaan alat makan yang keras kepala makan dengan tangan anda, cuba keluarkan "kebiasaan buruk" ini dengan ketegasan yang lembut, jika tidak, ia akan berterusan kerana lebih selesa untuk siapa yang tahu berapa banyak.

Nasihat terakhir

Perkara yang sangat penting untuk ibu bapa dalam fasa pendidikan yang panjang ini adalah kesabaran. Jangan mengharapkan adab yang baik, tetapi membesarkan anak kecil itu dia akan mahu meniru awak dan jika anda berada di meja anda tahu bagaimana untuk bertindak, dia akan melakukan perkara yang sama.

  • Letakkan bayi di kerusi tinggi dan simpan di dekat meja semasa makan: dengan cara ini anda akan belajar bahawa waktu makan tengahari atau makan malam juga merupakan kesempatan untuk menjadi semua bersama-sama dan pasti akan mahu meniru anda
  • Lebih mudah untuk dimakan kanak-kanak jika makanan bayi berada di hujungnya dan jika sudu tidak penuh. Pada permulaan, anak kecil akan melakukannya pengalaman dan bencana beliau: goncang sudu penuh, terbalik kaca, ia akan meludah pada makanan yang dimasukkan ke dalam mulut, akan membalikkan hidangan... sayangnya, adalah kelemahan perdagangan.

Cuba untuk mengatur sendiri untuk mengelakkan bencana dengan cara yang terbaik:

  • tutup meja dengan alas meja plastik
  • berikan serbet besar atau apron lama kepada kanak-kanak
  • Simpan akhbar lama di bawah kerusi tinggi untuk mengumpulkan hujan serpihan yang akan pergi ke lantai
  • tutup atas kerusi tinggi (jika terbuat dari kayu, dengan lapisan plastik mudah dibasuh

Cara untuk membuat sayur-sayuran makan anak-anak

Berikut adalah salah satu soalan yang dijawab oleh forum behappyfamily, Mariaelena, pedagogi kami.

Pedagogis yang dikasihi Elena,

bolehkah anda membantu saya untuk memberi saya petunjuk untuk dapat memberi makan bayi berusia 21 bulan saya sendiri? Buat masa ini, saya memasuki kerusi tinggi semasa sibuk dengan beberapa permainan. Saya tidak tahu di mana untuk bermula: jika saya meletakkan plat di hadapannya dan membuangnya ke pappa dan kemudian membuat pintu masuk pertama... terima kasih atas perhatian anda.

Ibu yang dihormati,
ia hanya ada kesilapan: buat pertama kali.
Mengapa anda perlu buat terlebih dahulu? Kenapa awak perlu tergesa-gesa? Hidangan adalah masa yang halus di mana kanak-kanak mengetahui dunia melalui makanan, bukan hanya kepuasan keperluan utama kerana seseorang itu lapar, tetapi penemuan dan kesenangan.

Sering kali, di tadika-tadika di mana saya bekerja, saya meminta para pendidik untuk merapikan dengan hidangan dengan makanan di hadapan kanak-kanak supaya kanak-kanak boleh memanipulasi apa yang dia rasa, memasukkannya ke dalam mulutnya serta di rambutnya dan di lutut lutut dari sudut paling jauh badan dan kerusi tinggi !!!

Jadi saya bercadang untuk membeli kerusi, lepaskan kerusi tinggi dan tetapkan jadual untuk 2: dia dan bayinya.

Ajari dia bagaimana untuk menyediakan: alat makan, cermin mata, piring, biarkan dia duduk di sebelahnya dan kemudian makan bersama-sama.

Pada mulanya hanya letakkan 2 makaroni di dalam pinggannya dan dorong dia untuk menggunakan garpu, puji dia seraya, beritahu dia betapa baiknya dia, buat dia bangga.

Tanpa tergesa-gesa, dengan kegembiraan dan kesenangan.

Video: Dato' Dr Nazri Khan - Bagaimana Untuk Melabur Jika Hanya Makan Gaji