Mendidik para gadis untuk mencintai tanpa rantai dan rasa hormat


Mendidik kanak-kanak tentang cinta yang sihat tidak begitu mudah. Mereka memerhatikan dan belajar untuk mengaitkan prototaip ibu bapa. Nasihat ahli psikologi untuk mengajar "cinta tanpa rantai"

Dalam Artikel Ini:

Untuk mendidik cinta tanpa rantai

Cinta sentiasa hidup di hati yang terbesar dan paling kecil... Kata cinta mempunyai makna yang berbeza. Ia mengungkapkan keinginan mendalam, jumlah, tarikan dan ketiadaan kematian (a-moros) yang hidup. Dalam kesusasteraan Yunani dan Latin, Aristotle, Plato, Cicero, Ovid, Catullus berurusan dengan pelbagai aspek. Sebenarnya ia boleh merujuk kepada persahabatan, keluarga, saudara mara, jiran, negara dan digunakan secara romantis (eros) atau rohani. Lemma mengekspresikan perasaan yang kuat dan lampiran kepada sesuatu atau seseorang. Keinginan seseorang untuk mencari syarikat dan kebaikannya. Ekspresi tulen dari dorongannya adalah sebagai tujuannya memuaskan dengan yang lain dan yang lainnya.

Cinta adalah penyataan naluri yang penting yang menarik dua orang kepada satu sama lain (libido). Ia boleh mengambil bentuk kerohanian atau menjadi semangat sebenar sehingga ia nyata dalam cara yang salah. Ia membawa keluar, yang mendedahkan di luar diri sendiri yang sentimennya "bersandar" di pihak yang lain, yang dicari dan tidak dimiliki! Cinta adalah tenaga penting yang dilahirkan dalam diri individu dan mengekalkannya daripada kembali kepada kehidupan yang tidak hidup. Hubungan dilahirkan dan dibangunkan atas keperluan penting seperti amanah, penerimaan hubungan (penting untuk merealisasikan coitus), pembezaan peranan seksual, motivasi sosial untuk jarak fisik (Cafaro, 1989). Cinta adalah kegembiraan, pengangkutan, perhatian, ikrar, kagum. Oleh itu, tidak ada "memiliki" atau "pengawal semangat" pada kos kehidupan.

Mendidik kanak-kanak tentang cinta

Peranan wanita itu telah mengambil tahap sosial telah banyak mengendalikan fungsinya terutamanya yang berkaitan dengan menampung dirinya sendiri, untuk mengandungi dan menjana. Dia sentiasa mendedikasikan dirinya kepada keluarga, ke rumah, kepada anak-anaknya menjadi rujukan untuk pertumbuhan anak dan menjaga suaminya. Cenderung menjadi lebih sensitif dan empati daripada lelaki, dia sentiasa mencari hubungan, ikatan, keintiman dan keterikatan. Dia menunjukkan keupayaannya untuk memahami keperluan orang lain, untuk mengenal pasti dengan emosi dan "mendedikasikan diri".

Dan di sini perbezaannya timbul: masyarakat patriarki selalu meletakkan wanita di bawah harapan hidup dan kewujudan semata-mata kerana ia "rendah hati" dan "bergantung" oleh manusia atau, sebagai psikoanalisis sendiri menyatakan, " iri "kerana tidak mempunyai lelaki yang" kejantanan ". La Horney (1926), sepenuhnya membatalkan konsep Freudian zakar iri gadis itu ke arah lelaki, bercakap mengenai iri hati yang mendalam tentang yang berkenaan keupayaan wanita untuk menjana, yang berasal dari kecenderungan lelaki yang tidak sedarkan diri untuk memperlihatkan rasa rendah diri terhadapnya. Selain interpretasi psiko-sosial, modus operandi lelaki mencadangkan, dalam beberapa cara, warisan sejarah yang kini berbeza dari evolusi adat dan peranan moden.

Bergerak dari sosial ke kumpulan, keluarga mencadangkan model budaya yang sama dengan cara kecilnya sendiri. Oleh itu, apa yang dicadangkan dalam hubungan pasangan menjadi tingkah laku yang diasimilasi dan ditiru oleh anak-anak. Oleh itu, pendidikan anak-anak tentang cinta yang sihat tidak begitu mudah... . Mereka memerhatikan dan belajar untuk mengaitkan prototaip ibu bapa: seorang kanak-kanak yang dididik untuk saling menghormati akan membesar menjadi dewasa yang dapat bersaing dengan cara yang sama dalam hubungan.

Walaupun konteks yang ganas atau kritikal, manipulatif atau tunduk akan mendorong kanak-kanak untuk mencadangkan semula latar belakang tingkah laku yang sama, menyampaikannya seperti biasa. Oleh itu, kanak-kanak belajar "jenis" cinta yang dikenali sebagai egois atau sama altruistik menggunakan yang lain untuk mencapai kesejahteraan mereka sendiri dan kepuasan mereka sendiri atau mereka akan mendedikasikan diri mereka dengan tujuan menjadikannya bahagia dan puas. Selalunya pendidikan yang dewasa, dan terutamanya wanita, dihantar kepada perempuan ia berorientasikan ke arah pengorbanan dan daya tahan sehingga mencapai tahap pergantungan melampau dan penyerahan dari pasangan.

Satu sendiri kebebasan, autonomi dan kemerdekaan psikik mereka terancam kerana penolakan diri mereka dan pertumbuhan mereka sebagai manusia adalah akibat pertama untuk mengekalkan cinta kepada dirinya sendiri. Walau bagaimanapun, ia jatuh ke dalam kepercayaan bahawa LOVE bermaksud mempunyai RANGKAIAN dan pasangan anda adalah satu-satunya sebab sebenar untuk wujud. yang kecanduan cinta atau pergantungan emosi, yang mana Robin Norwood bercakap dalam bukunya yang paling terkenal "Wanita yang suka terlalu banyak" ia memberikan rasa kegelisahan perasaan yang mana keinginan keseluruhan yang lain dan yang lain benar-benar menggantikan intipati sebenar dan sifat subjek yang hidup itu.

Jika hubungan emosi awal kegembiraan dan kebahagiaan mengikuti kegelapan dan kekosongan yang cenderung diatasi melalui hubungan ini, dalam iklim dedikasi sepenuhnya untuk menafikan sepenuhnya keperluan seseorang, maka pasti bahawa cinta adalah patologi. Ketakutan untuk ditinggalkan ia menjadi pengajaran juga untuk yang lebih kecil, yang membesar akan mencari dinamik keibubapaan yang sama dalam hubungan mereka. Oleh itu, seorang lelaki yang tidak memenuhi kriteria ini tidak akan dipertimbangkan. Untuk menyedari, untuk meninggikan cara lain untuk memenuhi diri sendiri dan sebaliknya. Kesabaran adalah penting untuk menghormati hak untuk menjadi, wujud dan untuk menegaskan diri sendiri dalam kehidupan seseorang sebagai seorang individu dan sebagai seorang wanita.

Semua yang menghalangnya menjadi pendahulu penjara eksistensi.

  • Kanak-kanak perlu tahu suka sepanjang jalan, selepas semua ibu bapa dapat memberikan dirinya dan menawarkan dirinya sepenuhnya kepada mereka. Tetapi ia juga betul bahawa mereka memahami betapa pentingnyanya tidak bergantung sepenuhnya pada yang lain.
  • Kedalaman perasaan adalah relevan untuk memahami nilainya. Apabila ia menjadi berlebihan dan melemahkan pada tahap emosi, berubah menjadi penderitaan yang nyata, ia tidak lagi cinta dan yang lain mengambil fungsi mengisi kekosongan yang perlu diisi.
  • Cinta dicapai melalui gerak isyarat dan perhatian, selalunya jauh lebih penting daripada perkataan, dan kelebihannya tidak dapat dielakkan membawa kepada kemurniannya. Oleh itu, adalah penting untuk mewujudkan keseimbangan antara penafian yang terlalu banyak dan tidak berskala besar.
  • Mendidik seorang kanak-kanak untuk mengenali permainan kekuatan dan pertimbangan buruk perasaannya akan menyebabkannya memperoleh penghormatan dan iklan elakkan situasi hidup penderitaan yang tidak perlu.
  • Sebelum anda dapat mengasihi keperluan lain berasa disayangi dan dihormati oleh ibu bapanya sendiri juga melalui hubungan mereka.
  • Jadilah diterima dalam kepelbagaian anda sendiri ia membebaskan kita dari prasangka dan penipuan. Setiap individu akan dapat mengekspresikan dirinya tanpa harus kelihatan seperti seseorang atau dianggap lebih rendah daripada kehadiran pasangannya.
  • Perhatian untuk mengelakkan bahawa kanak-kanak tidak "suka" atau "menghindari" cinta atau hidup dengan cara yang sama apabila dewasa, membolehkan kanak-kanak mempertimbangkan kemungkinan bahawa dua orang boleh memutuskan untuk meninggalkan dan tidak lagi hidup bersama kerana hubungan mereka secara berkesan tidak adil.

Melihat kasih sayangnya yang menghancurkan ibu bapa dapat membuatnya ragu-ragu dan ragu-ragu terhadap kasih sayang ikhlas dan berterusan. Cinta yang mengerikan dan mengawalnya membuatnya tidak selamat, atas sebab ini untuk memberikan asas rujukan yang boleh dipercayai, meninggalkan yang lain kebebasan untuk bertindak, membuat pilihan mereka dan mengikuti kecenderungan mereka sendiri membolehkan orang dewasa dan kemudian anak-anak untuk menyedari kebolehan mereka, bersyukur dalam aspek yang paling mendalam tentang diri sendiri.

Semua orang mengatakan bahawa otak adalah organ yang paling kompleks dari tubuh manusia, sebagai seorang doktor yang saya juga boleh bersetuju. Tetapi sebagai seorang wanita saya memberi jaminan kepada anda bahawa tidak ada yang lebih kompleks daripada hati, walaupun hari ini anda tidak tahu mekanismenya. Di dalam pemikiran otak ada logik, dalam pemikiran hati ada emosi

Rita Levi Montalcini

Ketahui lebih lanjut

Cafaro D., 1989, Manual seksologi yang hebat pada tahun 2001, Rizzoli.

Freud S., 1905, Tiga esei mengenai teori seksual.

Horney K., 1926, Melarikan diri dari kewanitaan.

Video: Kalau pria homo pukul dengan sepatu kalau wanita lesbi di kurung hingga mati. Christian Prince