Kesan Blue Whale: Betapa pentingnya bagi ibu bapa untuk hadir dalam kehidupan kanak-kanak


Apakah kesan yang dihasilkan oleh Paus Biru dan kenapa remaja berlindung dalam ketagihan internet, mengasingkan diri dan meniru tingkah laku yang merosakkan diri? Apa yang perlu dilakukan ibu bapa untuk mengawasi perkembangan kanak-kanak? Nasihat dan jawapan ahli psikologi kami

Dalam Artikel Ini:

Kesan Paus Biru. Bagaimanakah orangtua harus berkelakuan?

Undang-undang Itali menetapkan pemerolehan keupayaan untuk memahami dan mahu dengan usia majoriti, iaitu pada tahun kelapan belas. Sebelum mula berkuatkuasanya undang-undang nombor 39 pada 8 Mac 1975, yang berlaku dua hari kemudian, dia 'tidak mampu' jika tahun dua puluh satu belum selesai.

Apa artinya menjadi remaja pada zaman Paus Biru?

Remaja, sering sukar untuk menguruskan masa pertumbuhan mereka ditakrifkan sebagai 'krisis', sering dianggap besar tanpa memerlukan pemantauan sebenar aktiviti dan tingkah laku mereka dengan 'besar'. 'Mereka kini dibesarkan'... Tetapi ini tidak begitu, kerana perkembangan kognitif mereka masih dijalankan dan manipulasi, cadangan, emulasi dapat melibatkan mereka tanpa diperhatikan. Oleh itu, adalah penting untuk orang dewasa mengawasi anak mereka. Berita mengenai permainan Paus Biru kini sangat luas untuk tidak dapat memahami jika mereka benar atau tidak, tetapi apa yang berlaku di hadapan fenomena yang melibatkan sekumpulan besar lelaki adalah kekurangan pengetahuan tentang kehidupan mereka dari sebahagian daripada ibu bapa. Kebanyakan mereka tidak mempunyai pengetahuan sebenar aktiviti 'maya' yang dijalankan oleh anak-anak: ramai yang mempunyai profil Facebook, atau didaftarkan di rangkaian sosial lain, walaupun mereka tidak lapan belas dan orang tua tidak tahu ini. Malah, untuk melakukannya, masukkan nama palsu dan tarikh lahir yang menunjukkan usia majoriti supaya mereka boleh mengaksesnya. Perkara yang sama berlaku kepada realiti maya yang lain yang meletakkan remaja berinteraksi dengan situasi yang berbeza. Salah satunya adalah permainan, yang menghiburkan semua orang tanpa perbezaan, tetapi yang, untuk sesetengah orang, sering sukar untuk dikendalikan kerana pengaruh mereka dan kemungkinan penglibatan emosi.

Apakah kesan yang dihasilkan Blue Whale?

Secara tidak langsung fenomena ini dibenarkan untuk melihat lebih dekat kehidupan remaja dan hubungan mereka dengan orang dewasa. Ia adalah mungkin untuk membuka mata kita kepada realiti tertentu yang mempunyai sebagai penunjuk utama kesukaran yang mendidik para pendidik dalam menguruskan dan mengikuti kehidupan anak-anak mereka. Hubungan antara orang dewasa dan kanak-kanak sentiasa bermasalah dan kompleks dan mempunyai prerogatif untuk menunjukkan betapa sukarnya memasuki dunia orang muda tanpa mengganggu atau didefinisikan sebagai 'kacau ganggu': ramai kanak-kanak, dan juga anak lelaki, terganggu oleh percubaan dan mereka perlu mengesahkan dan mengawal telefon bimbit atau PC. 'Ia menyakitkan hati saya bahawa dia ingin tahu perkara saya' tetapi adalah penting bahawa ibu bapa mengawasi anaknya dan melindungi dia dari situasi yang berisiko atau mengompromi, bahkan dari ketagihan itu sendiri. Sudah tentu, setiap individu mempunyai hak untuk privasi mereka sendiri, jadi lebih baik untuk dialog daripada 'menyiasat' tanpa pengetahuan mereka tentang apa yang mereka lakukan dengan mengintip antara perkara mereka.

Punca-punca yang remaja berlindung dalam ketagihan Internet

Selain itu, emulasi, kemurungan, pengasingan, permintaan dan jenayah maya adalah sebahagian daripada masalah semasa dan berkait rapat dengan teknologi baru. Kemurungan yang meluas seolah-olah selalu menjadi tentang dunia remaja yang ditinggalkan di luar untuk berfikir dan mencerminkan, tetapi di atas semua untuk berurusan dengan diri mereka sendiri. Bolehkah ibu bapa tidak melihat apa yang sedang dilalui anak mereka? Ya, mungkin. Kerana budak lelaki itu menunjukkan ketenangan yang jelas, kerana dia menutup secara emosional di dunia yang menuntut privasi, kerana dia dapat dengan cara yang ditentukan untuk menjauhkan diri dari keintimannya yang 'menipu' orang dewasa, bahkan marah atau memberontak. Dan di sini ibu bapa enggan memahami, diambil kerana ia menjalani kehidupan seharian dan menyelesaikan masalah lain. Tingkah laku 'pelik' akhirnya dianggap sebagai bahagian penting dalam remaja yang sering kali tidak dikaitkan dengannya pentingnya yang patut.

Keluarga dan realiti sosial telah berubah dan kanak-kanak menunjukkan tingkah laku yang tidak minimally dikaitkan dengan faktor-faktor depresi: pemberontakan, pergolakan, grumpiness, penutupan berkenaan dengan hubungan atau situasi sosial mereka difahami secara berlainan daripada apa makna sebenar mereka. Kegelisahan dan kekurangan keseronokan yang banyak dirasakan, sebagai gejala keadaan penderitaan psikologi, membawa mereka untuk mencari situasi yang dapat merangsang mereka, yang dapat 'membangkitkan' dari sudut pandangan emosional, yang dapat melampaui dan jauh dari monoton akademik, biasa dan setiap hari. Suasana hati hitam, kekosongan eksistensial, ketidakmampuan untuk menghubungkan dengan secukupnya membawa mereka kepada situasi hidup dengan batas legalitas dan bahaya.

Kami tidak mengabaikan kesan emulasi

Emulate cara untuk meniru, untuk menyamakan dan mengatasi orang lain melalui tingkah laku. 'Yang lain melakukannya, saya juga boleh melakukannya', 'siapa yang tahu apa yang anda rasa'... apa yang paling menakutkan adalah keperluan untuk meniru tanpa memikirkan kemungkinan akibatnya. Menjadi diterima, diluluskan, diperhatikan adalah keinginan semua orang, atau yang paling penting, perlu menjadi sebahagian daripada kumpulan, untuk berkongsi pengalaman dan oleh itu untuk menentukan diri sendiri ia bererti menjadi remaja, membesar. Malah, tingkah laku emulatif berasal dari kekurangan definisi diri bahawa dalam pertumbuhannya sangat jelas kerana struktur personaliti masih dalam proses pembentukan. Dan di sini media massa menyumbang dengan ketara. Ini bererti bahawa segala yang berlaku secara tidak langsung cenderung mempengaruhi kelakuan orang lain terutama jika ada keadaan yang mencemarkan atau kelemahan emosi.

Apa yang perlu dilakukan ibu bapa?

Adalah penting bahawa orang dewasa mengetahui tentang fenomena media yang dapat ditentukan pertumbuhan anak. Tetapi di atas semua, terangkan betapa pentingnya untuk bercakap dan membebaskan emosi anda agar tidak menghadapi situasi yang benar-benar berisiko. Banyak kesukaran timbul, sebenarnya, dari kekurangan ekspresi jelas maksud orang dewasa atau secara lisan menyatakan kebimbangan terhadap anak-anak mereka dan dalam menegaskan peranan mereka dikompromikan oleh sikap yang hermetik yang sama. Tertarik mungkin dari situasi dramatik, makabre atau 'had', keutamaan lelaki juga berpunca dari ini panggilan kematian yang kuat, tema yang hadir dalam banyak pakaian atau fesyen dari semasa ke semasa mereka mengikuti: genre hanyalah subkultur emo di mana kesakitan dan bunuh diri menjadi gaya hidup.

Walau bagaimanapun, adalah penting bahawa terdapat peraturan, peranan ibu bapa mesti dihormati dan mereka tidak boleh merasa terancam dengan tingkah laku yang menentang atau menentang tetapi membentuk dialog dan komunikasi yang berkesan berdasarkan kepercayaan dan penahanan. Jika sebaliknya, mereka dilahirkan dengan sikap pelik yang mengelirukan, penutupan yang berlebihan, jika mereka melarikan diri ke bilik tanpa dilihat atau keluar lebih kerap atau kurang kerap, jika mereka mempunyai wajah yang terkejut atau menukar lingkaran persahabatan, jika mereka selalu terganggu oleh telefon mudah alih akan menjadi sangat kritikal jika mereka tidak menemuinya atau jika pandangan mereka hilang dalam kekosongan mungkin wajar untuk bertanya kepada diri mereka sendiri tentang keadaan emosi mereka, masa tertentu dalam hidup mereka dan bagaimana mereka dapat membantu. Selalunya, mereka tidak dapat meminta tangan kerana mereka berasa tidak dapat melakukannya, kerana mereka tidak dapat difahami sepenuhnya, kerana orang dewasa selalu menjawab 'akan lulus' sementara bagi mereka masa itu penting untuk mengetahui dan mencari diri mereka sendiri.

Video: The Great Gildersleeve: Leroy's Pet Pig / Leila's Party / New Neighbor Rumson Bullard