Penyertaan dalam sarang, kisah seorang bapa: nasihat dan pantulan


Penyertaan dalam sarang, cerita seorang ayah di pejabat editorial. Bagaimana untuk bertindak apabila bersarang sukar untuk kedua-dua kanak-kanak dan ibu bapa

Dalam Artikel Ini:

Penyertaan dalam sarang, kisah seorang bapa

"Tadika suka cantik, terdapat banyak kanak-kanak seperti anda, melakukan banyak aktiviti yang menyeronokkan dan kemudian para guru sangat comel". Tetapi kanak-kanak mempunyai rasa keenam yang menangkap apa yang kita anggap hampir tidak sedar: hari pertama suaka menandakan penyingkiran terbesar kehidupan, selepas pengusiran dari perut ibu. Apabila kita ditutup di pejabat sementara di luar matahari, dikelilingi oleh rakan-rakan yang membosankan dan bos yang tidak menyenangkan, kadang-kadang datang keinginan untuk menjerit dan melarikan diri dari pelukan orang yang kita cintai, tetapi jika kita melakukannya kita akan dipecat terlebih dahulu dan kemudian diasingkan. Sebaliknya kanak-kanak mempunyai hak untuk membantah terhadap masyarakat ini terhadap alam semulajadi. Kali pertama saya meninggalkan anak saya di tadika saya rasa rasa bersalah dan iri hati.

Apa yang dilakukan oleh kanak-kanak di sarang? Jawapan pedagogis

Antibodi dan sosialiti dalam sarang

Kanak-kanak perlu tinggal bersama keluarga dan sebaliknya, tetapi sistem ini sentiasa mahu kita produktif dan tidak semua orang mampu mengharapkan harapan lama untuk ibu / bapa. Sekolah nurseri adalah bantuan rahsia untuk ibu bapa yang kembali bekerja dan jika tidak ada alternatif yang tepat untuk digunakan. Tetapi ucapan mengenai "mendapatkan antibodi" atau "bersosial dengan orang lain" merujuk kepada anak-anak enam bulan hanya alibis untuk hati nurani. Semakin banyak anak dengan ibu bapa, semakin baik, tanpa jelas menimbulkan kelebihan anak berusia tiga puluh tahun masih di rumah ibu, tetapi itu satu lagi cerita.

Takut detasmen

Anak saya bersama ibunya selama satu tahun setengah. Setelah percubaan pertama gagal untuk meletakkannya pada sarang pada 8 bulan kami mengatakan bahawa tidak mempunyai datuk nenek dekat dan berpeluang untuk mengambil cuti satu tahun dengan minima (€ 100 kurang daripada yuran untuk tadika) akan lebih baik untuk dia tinggal di rumah. Bahkan, dia jatuh sakit jauh lebih rendah daripada rakan-rakannya dan menjadi sangat pandai bergaul dengan anak-anak lain dan merdeka, kurang mendapat perhatian takut ketinggalan. Atau sekurang-kurangnya kami fikir ia begitu. Bagi pihaknya, ibu, menghabiskan sepanjang hari dengan anak itu, mempunyai semacam regresi dan kini hanya berkomunikasi dalam monosyllables dan tidak tidur tanpa dasi. Saya bergurau, tetapi bukan pilihan mudah untuk diteruskan, baik untuk komitmen yang memerlukan anak dan kritik yang hujan dari semua orang yang berfikir secara berbeza dan hari ini dia juga senang dapat meluangkan masa untuk dirinya sendiri, walaupun di pejabat. Pendek kata, seperti dalam segala hal yang berkaitan dengan pendidikan dan pertumbuhan anak-anak, perkara pentingnya lakukan apa yang dipercayai untuk kebaikan mereka sendiri, jadi anda tidak salah. Atau sebaliknya, sudah pasti dalam sesuatu yang salah, tetapi dengan cinta.

Memasukkan ke sarang

Kemasukan pada mulanya adalah keras dan sukar. Chicco (nama seni) trotterellava ceria untuk menemui persekitaran baru dan rakan-rakan bayi, tetapi sentiasa memeriksa bahawa saya berada di sekitar. Hari pertama saya malu sebagai seorang pencuri dan saya menggumam "kelihatannya ayah mungkin akan pergi sebentar lagi tetapi begitu banyak lagi" dan selepas beberapa lama 'saya pergi ke bar sekitar sudut untuk membaca apa yang dikatakan behappyfamily dell'inserimento. Saya juga ingin mencari sesuatu tentang bercakap dengan kanak-kanak di pihak ketiga tetapi topik lain lebih menekan. Saya mendapati bahawa saya telah membuat kesilapan pertama: kita mesti menyambutnya dengan tegas. Tidak lama selepas itu, mereka memanggil saya dari tadika dan berkata dia menjerit tanpa henti. Permulaan yang baik. Kami mula membicarakannya di rumah, menjelaskan bahawa kita juga ingin tetap bersama tetapi masyarakat kita memerlukan kita untuk bekerja dan sementara itu dia boleh bermain dan bersenang-senang di tadika sehingga kita semua mendapati diri kita di rumah... maka terdapat hujung minggu untuk bermalam bersama! Walaupun saya memberitahu dia sedikit, ia seperti menangis kepada saya: ada yang salah dengan masyarakat kita.

Kemajuan dalam kemasukan

Selepas beberapa hari yang lembut, kami mula meninggalkan dua, kemudian tiga jam, termasuk makan tengah hari, atas nasihat pengarah yang dengan sabar menjelaskan kepada kami bahawa kanak-kanak perlu membiasakan diri dengan aktiviti rutin dan aktiviti suaka, tidak boleh hanya menunggu ibu atau ayah. Beberapa hari pertama adalah neraka, dia menangis sejak saya memberitahunya "mengambil kasut yang kami jalankan" dan saya mendapati dia menangis selepas makan tengahari. Kami berasa sangat teruk. Paranoia ibu bapa telah membawa kita untuk memikirkan cerita berita yang mengerikan dengan kanak-kanak yang terikat dan dianiaya. Untuk menafikan dosa saya setelah meninggalkannya, saya tetap mendengarkan seruannya yang mengerikan. Kemudian pendidik mula melihat penambahbaikan dan sebenarnya saya berhenti mencari dia dengan mata bengkak dengan air mata. Hari demi hari saya melihat bagaimana dia membiasakannya sehingga suatu ketika ketika kami tiba dia ingin keluar dari tangan saya dan berlari ke bilik permainan tanpa mengucapkan selamat tinggal.

Selepas hujung minggu, bagaimanapun, tragedi bermula lagi dan sekarang kita mendapati diri kita menangis ketika kita membawanya kerana dia mahu pulang ke rumah dan dia menangis dengan sangat ketika kita menjemputnya kerana dia mahu tinggal di sana untuk bermain.

Beri dia keselamatan

Alam akan menyukai anak itu dengan ibu (atau ayah, yang selalu anda lupa tentang kami!) Sekurang-kurangnya tiga tahun pertama kehidupan tetapi jika tidak ada kemungkinan ini jelas bahawa tadika adalah penyelesaian yang sangat baik. Hanya pilih struktur yang memberi inspirasi kepada keyakinan, memberi jaminan kepada anak itu, menelan rasa bersalah yang normal dan membaca nasihat behappyfamily! Kanak-kanak mesti merasa yakin bahawa kami melakukan yang terbaik untuk kebaikannya

Video: