Masakan etnik untuk kanak-kanak?


Mendidik anak-anak dalam masakan etnis dan oleh itu juga dalam selera yang berbeda adalah penting kerana ia menundukkan mereka untuk rangsangan baru dan mengembangkan semangat adaptasi

Dalam Artikel Ini:

Masakan etnik untuk kanak-kanak

Kita tidak boleh menunggu anak-anak kita menjadi lebih baik untuk mempunyai rasa ingin tahu untuk dunia makanan yang mengelilingi mereka hari ini dan kemudian Masakan etnik boleh menjadi dapur baru mereka. Itali adalah negara berbilang bangsa, anak-anak kita hidup bersekolah dengan rakan sebaya yang dilahirkan di luar Itali atau di keluarga yang tinggal di Itali tetapi bukan bahasa Itali, oleh sebab itu, budaya yang berbeza di atas hidangan meja dengan hidangan yang berbeza disediakan daripada kita autochthonous, tetapi sama-sama baik dan sihat bahawa ia adalah memalukan untuk tidak membuat mereka menikmati anak-anak kita.

Ia mesti segera dikatakan itu Masakan etnik mempunyai aspek kesihatan yang sah, perbezaan asas antara dapur kami dan orang asing diberikan oleh penggunaan lebih banyak kekacang, buah dan sayur-sayuran berbanding tradisi kita. Banyak bahan-bahan mereka dihargai bukan sahaja untuk rasa, tetapi lebih daripada semua faedah yang mereka boleh bawa. Mendidik anak-anak untuk merasakan dan oleh itu juga untuk selera yang berbeza ia adalah penting kerana ia tertakluk kepada mereka untuk sentiasa rangsangan baru dan sSaya semangat penyesuaian yang mana anda akan bersyukur kerana orang dewasa, lebih-lebih lagi, mempunyai rakan sekelas yang datang dari negara lain, adalah kenderaan yang baik untuk mendekati mereka dan menjadi kawan baik.

Resipi untuk kanak-kanak oleh Giallo Zafferano

Sudah tentu, bagaimanapun - sejak pada tahap ini ibu bapa masih menjadi satu-satunya model kanak-kanak - kita orang dewasa dan orang tua adalah yang pertama tidak suka masakan etnik, tidak tahu atau hanya tidak mencadangkannya untuk persoalan prasangka, kemalasan mental, ketidakupayaan. Pertama sekali kita menafikan kepercayaan bahawa kanak-kanak tidak dapat merasakan rempah-rempah. Sekali hidangan kami yang sederhana dan masakan miskin yang jelas (yang miskin bukanlah) adalah lazat untuk rempah-rempah yang memperkayakan hidangan: meta dan pudina, biji adas liar liar, janggut Negus, dan kemudian buah pelaga, jintan, kunyit, ketumbar, cengkih, fenugreek, pala, lada, cili, paprika, mustard, asam jawa, halia, dan sebagainya, untuk yang terkenal sejak zaman purba untuk anti-radang, pencernaan, perlindungan badan mereka.

Rempah-rempah, yang sangat sedikit hari ini bilik kami diisi dengan minyak wangi, mereka adalah perasa makanan yang benar dan sangat baik dan banyak kali mereka membolehkan kita untuk mengelakkan garam, dalam hal lain seperti kunyit dan kari mempunyai tindakan anti-alergi dan anti-diabetes. Sekiranya kita mempunyai kapasiti penghadaman rendah lada hitam tanah baru dan secubit lada dapat membantu pencernaan yang tidak aktif. Sebagai contoh, mari kita makan minestrone sayuran klasik dengan pisang seperti juga anak-anak Colombia, atau sup susu dan tarikh di Tunisia apabila anak kecil kita tidak mahu makan apa-apa, sementara kita boleh membiarkan yang lebih tua merasainya sashimi, masakan masakan Jepun yang terdiri daripada ikan segar atau moluska, tetapi juga daging, potong ke dalam kepingan yang sangat nipis. Mereka biasanya dimakan mentah dan hanya disajikan dengan sos di mana untuk mencelupkannya, contohnya kicap dengan saus wasabi atau ponzu diperkaya dengan akar daikon dipotong ke dalam filamen.

Bagaimana cara mendekati kanak-kanak untuk resipi dari budaya lain

Masakan Jepun

Nama sashimi, yang dalam bahasa Jepun secara harfiah bermaksud "tubuh yang dilancarkan", mungkin merujuk kepada amalan yang agak meluas untuk mengangkut ekor dan sirip ikan ke dalam pulpa, untuk membuat ikan digunakan dalam penyediaan yang dapat dikenal pasti. Satu lagi penjelasan mengenai nama itu akan diperoleh daripada kaedah penangkapan tradisional. Ikan ini ditangkap di kait dengan satu garis memancing dan, sebaik sahaja ia ditarik ke tanah, otaknya "ditapis" dengan titik tajam, untuk membunuhnya dengan serta-merta; maka ia segera diletakkan di bawah ais. Proses ini, yang dipanggil Ike jim, menghalang pembentukan asid laktik, yang akan terbentuk dalam kes kematian lambat ikan. Sashimi adalah sumber yang sah dari omega-3 kerana, sebagai mentah, komposisi asid lemak pentingnya tidak diubah dalam ikan.

Peraturan makanan untuk kumpulan usia yang berbeza

Malah alga adalah satu hidangan yang sangat baik untuk usia kanak-kanak kerana mereka dikenali kerana kemampuan mereka untuk membekalkan mineral dan untuk menyokong metabolisme; jantung sawit, tipikal masakan Brazil, memberikan sumbangan yang adil bagi besi; yangl cous cous, hidangan tunggal yang mudah dihadam dan lazat, boleh disediakan dengan daging atau ikan dan banyak sayur-sayuran.

Masakan Cina

Tetapi kita juga boleh mengambil isyarat dari masakan Cina yang dikaitkan dengan falsafah dan perubatan. Ia membezakan, sayur-sayuran yang dimasak dan dengan lanjutan semua yang mengiringi bijirin, kipas. Makanan yin, feminin, lembap dan lembut oleh itu menyegarkan, adalah kekacang dan buah-buahan. Yang, makanan maskulin, goreng, pedas atau berasaskan daging mempunyai kesan pemanasan. Oleh itu, makan bukan sahaja mengharmonikan rasa, tetapi juga mencari keseimbangan antara sejuk dan panas. Untuk memuji hidangan, dikatakan bahawa "ia membantu untuk lulus beras". Satu lagi perkara yang mencirikan masakan Cina tradisional adalah ketiadaan produk tenusu disebabkan oleh intoleransi laktosa yang wujud di banyak negara Asia. Penggantian kronologi hidangan yang diketahui di Itali dan di negara barat lain, dalam masakan Cina digantikan dengan mencari keseimbangan bermula dari lima perasa asas (manis-asin-asam-pahit-pedas). Walau bagaimanapun, makanan eksklusif yang manis tidak muncul pada akhir jamuan atau makan malam perayaan. Di China, hidangan juga mesti menyenangkan mata. Hidangan kadang-kadang dipilih untuk tujuan terapeutik, seperti sarang menelan atau sirip yu, yang secara semula jadi bahan-bahan insipid. Kami mengambil kira idea yang diperoleh daripada perubatan tradisional, pelengkap badan panas dan sejuk, terutamanya di Selatan China. Tauhu adalah ciptaan Cina. Mewakili asas makanan sedozen yang kelihatan sangat kerap di atas meja kerana kosnya yang rendah. Tepung yang utama adalah di selatan China: beras kukus tanpa perasa; ia mesti sedikit melekit di China Utara: pasta, crepes atau roti kukus yang dibuat dari tepung gandum.

Masakan Albania

Masakan Albania adalah ungkapan seni kuliner yang dibangunkan di Albania, dengan pengaruh masakan Mediterania dan negara-negara Balkan yang lain. Malah, wilayah Albania telah diduduki oleh Greece, Itali dan Turki dan masing-masing telah meninggalkan tanda dalam masakan negara ini. Nasi pilaf, yogurt, byrek, dimasak dalam cara yang berbeza, pengisian boleh berasaskan sayur-sayuran, daging atau keju, Rangkaian Tirana, a plat dengan daging lembu, keju Feta, bawang dan rempah ratus, Qofte Te Ferguara, bola bakar domba, daging lembu atau ayam goreng, Tave Kosi, kambing panggang dengan sos yoghurt, dan kemudian jeruk, lemon dan buah ara serta merawat buah seperti baklava, kadaif, dan hallva ballakume.

Masakan Thai

Pepatah kuno Thai dia berkata "Selama ada nasi di padang rumput dan ikan di sungai, orang akan bahagia"; pada hakikatnya penduduk ini tidak memberi banyak kepentingan pada masakan apa tetapi memberi tumpuan kepada perhatian bagaimana mempersiapkan hidangan yang kadangkala kelihatan seperti karya seni yang sebenar. Masakan Thai kaya dengan perisa dan tradisi, kerana ia dipengaruhi oleh budaya yang berbeza: beberapa makanan berasal dari masakan Cina, seperti ikan masak, omelet yang disumbat dengan daging babi, itik dan beras kukus. Untuk tradisi Thai ditambah yang berasal dari hubungan dengan orang Arab yang mereka telah memperoleh cita rasa untuk sate atau sate kambing dan asal-usul India yang berasal dari penggunaan kari dan santan. Thailand menggunakan bawang putih, cili dan campuran ciri jus lemon, serai dan ketumbar segar. Bahan-bahan biasa lain ialah: akar galangal, kemangi, kacang tanah, jus asam, halia dan santan. Di antara kepakaran utama, kami mengingati sup ikan pedas, kari merah dan hijau, pelbagai sup dan mi, untuk snek kacang, diced halia atau lada.

Masakan India

yang Masakan India ia adalah ungkapan seni kuliner yang dibangunkan di India. Ini diketahui di atas semua untuk kegunaan yang hebat rempah, susu dan produk tenusu, vegetarian dan berkata hampir vegan, kerana ia tidak menggunakan telur, masakan vegetarian yang tidak ada benar, tanpa susu dan produk tenusu. Kita tahu Ciapa, tetapi roti ada pelbagai jenis yang disediakan sedemikian rupa untuk memberikan makanan yang paling mudah di sana dan yang menawan muda dan tua: Roti, roti bulat yang dibuat dengan tepung gandum dan air, tanpa ragi, dimakan oleh bersendirian atau dihiris dengan minyak atau minyak, menjelaskan mentega cair; Besan roti: tepung triangular tepung gandum segelas dan kacang ayam bercampur dengan minyak dan dibumbui dengan pasli, biji jintan dan lada hitam, variasi melibatkan penggunaan bawang cincang, daun ketumbar dan lada hijau; Jagung roti, di mana juga ada tepung jagung, ketumbar, jintan dan lada hitam, disajikan dengan yoghurt, pudina dan bawang goreng; Chapati, bersama-sama dengan roti adalah jenis roti yang paling biasa dan dimakan secara bersendirian atau dengan sayur-sayuran dan rempah-rempah, sebagai peraturan yang hanya dikeluarkan dari api, adalah roti tanpa ragi tepung gandum segolongan, bercampur dengan air selama kira-kira seperempat sekarang dan dimasak secara langsung pada nyalaan sehingga membengkak; Tulen atau puori, cakera adunan wholemeal, goreng dalam gas dalam karai, mempunyai rupa bengkak bengkak dan renyah; Kachori adalah seperti murni, tetapi jagung atau lentil ditambah kepada doh; Paratha atau parantha, cakera yang sangat tipis dari adunan goreng pada tawa dengan minyak dan dibuat dengan gandum tanpa ragi dengan penambahan biji seledri dan bawang; mereka mempunyai rupa yang tajam, ringan, rapuh dan bentuk segi tiga; mereka dimakan semasa sarapan pagi, bersendirian atau disumbat dengan keju paneer; Alu paratha, cakera double paratha dengan di tengah pemadat kentang rebus, dihancurkan dan dibumbui dengan kunyit, halia cincang, percheroncini hijau cincang, garam masala dan daun ketumbar; Jalebi paratha, berbaris dengan biji adas, khas umat Islam di India tengah-tengah; Naan atau nan, roti yang dibuat dari tepung gandum lebat dicampur dengan air dan minyak, sementara ia dipanggil khamiiri murni jika dibuat dengan campuran yang dipanggil khamiir yang terbuat dari tepung, yoghurt panas, gula, lada dan air panas. Terdapat beberapa variasi: ditaburi dengan bawang putih atau bawang atau biji badam atau buah kering, dihiris dengan mentega atau disumbat dengan keju; Pappadam (atau poppadum, papadum, pappad, papad), muffin kuning rangup kerana tepung lentil yang ditambah rempah yang menjadikannya pedas; ia digoreng dalam minyak kelapa dan biasanya dimakan sebagai aperitif atau pada akhir makan tetapi sering juga berfungsi sebagai iringan untuk thali atau biryani runtuh pada nasi; Ildli, scone yang diperoleh dengan mencampurkan tepung beras dengan adonan lentil hitam (urad dal) dan benih fenugreek yang kemudiannya dituangkan ke dalam satu siri acuan buttered yang ditumpuk di atas satu sama lain untuk dikukus selama kira-kira satu perempat sekarang; Shirmal, scone kira-kira 15 sentimeter, diperoleh dengan menguli tepung gandum, susu, gula, garam dan ghee; semasa memasak mereka ringan ditaburi dengan saffron dan ghee milk; Lucchi, gulung goreng tepung yang dicampur dengan semolina dan sayur-sayuran dan biji adas tanah.

Salad yang dibuat dengan yogurt dan sayuran cincang, raita, yang berfungsi sebagai hidangan sampingan untuk hidangan pedas. Beberapa contoh raita adalah: kismis nanas: kubis nanas yang ditutupi dengan yogurt dipukul dengan penambahan garam, biji jintan panggang, halia parut dan lada cili; kismis chickpea: kacang ayam yang dimasak dalam kaserol dengan ghee, garam masala dan bawang putih yang dihancurkan, dan dilapisi dengan yogurt asin dan pedas; timun raita: irisan timun timun, bawang cincang, sos cincang, garam, yogurt dan air; aubergine raita: potongan rebung yang direbus dan dihancurkan ditutupi dengan yogurt dipukul, yang garam dan bawang cincang dan lada hijau telah ditambah; kismis mentega: yogurt dipukul dengan sos cincang, bawang cincang; pudina dan timun raita: timun diced yang dipenuhi dengan yogurt dipukul yang mana garam, lada dan daun pudina dicincang, daun ketumbar, halia parut dan cili hijau telah ditambah. The chutney atau chatni, kata nama feminin yang sama dengan kata kerja, cāṭnā, "menjilat", adalah sos sayuran pedas dan cukup tebal, berdasarkan buah, rempah dan sayuran. The chutneys berfungsi sebagai hidangan utama untuk hidangan utama, yang berasaskan daging atau nasi, dan untuk sayur-sayuran: dalam beberapa kes selama beberapa minit rempah-rempah dibakar untuk membuat mereka aromatize bahan-bahan lain; Penambahan gula dan cuka secara amnya memberikan rasa chutneys rasa manis, tetapi kelaziman satu atau unsur-unsur lain bermakna ada chutneys manis dan chutneys manis. Lassi, minuman yang sangat popular berdasarkan yogurt, untuk minum segar atau sekurang-kurangnya pada suhu bilik.

Makanan sampah untuk mengelakkan diri daripada kanak-kanak

Komposisi asas (lassi biasa) terdiri daripada yogurt, jus lemon dan biji jinten yang dipanggang dan dihancurkan dalam mortar, semuanya bercampur dengan setengah liter air atau goncang; terdapat versi manis (lassi manis) dan versi masin (garam lassi) bergantung kepada sama ada gula atau garam ditambah dalam komposisi asas, tetapi juga boleh ditambah kepada buah dan dibumbui dengan mawar atau kunyit. Susu: minuman berasaskan susu wujud yang boleh diminum kedua-dua panas dan sejuk atau bahkan beku; beberapa contoh adalah susu badam, yang ditambah almond (badam) dan safron, susu dengan kapul buah dan madu, susu yang hangat tetapi tidak direbus yang mana madu dan biji kapulaga ditambah, dan susu dengan kunyit, susu rebus yang mana kunyit, ulas, kayu manis, madu dan pistachios ditambah. Nimbu pani: minuman berdasarkan jus lemon hijau atau kapur, gula, garam, lada atau garam masala dan air.

Masakan Amerika Selatan

yang Masakan Amerika Selatan, bukannya sukar untuk menentukan dengan tepat. Subbenua yang besar itu adalah Amerika Tengah-Selatan, sebenarnya, adalah kawasan yang sangat pelbagai di dalam profil kebudayaan. Pelbagai yang mempengaruhi, secara semula jadi, juga masakan, dilahirkan dari pertemuan antara tamadun pra-Columbian pra-Columbian dan tradisi Eropah dan Afrika yang bergantian pada tanah ini. Kentang, tomato, ubi kayu berasal dari tanah-tanah ini dan membawa, dua yang pertama, di benua Lama pada pertengahan abad ke-16 oleh pemimpin Sepanyol Hernán Cortés. Tasty adalah carapulcra, hidangan yang dibuat dari kentang kering dan oven yang dibakar dan daging diperkaya dengan ulas, kayu manis dan jintan, atau the chaufa arroz, hidangan nasi yang dimasak untuk melompat dengan halia, bawang segar dan sos soya.

Tidak dapat dielakkan hubungan dibina melalui makanan dan apa yang boleh menjadi ghetto untuk sasaran yang ditakrifkan dan minoriti tertutup, seperti halnya larangan babi agama Islam dan Yahudi, sebaliknya boleh menjadi alat untuk memudahkan penerimaan dan integrasi. Mesej damai boleh disampaikan melalui makanan sebagai Antonella Greco mencadangkan dalam "Konflik Dapur".

Video: HUBUNGAN ETNIK UNISEL - Makanan Tradisional Melaka