Terangkan kepada kanak-kanak kepentingan dan simbol Paskah


Bagaimana untuk menerangkan Paskah kepada kanak-kanak? Untuk bercakap tentang parti ini kepada kanak-kanak yang kami fikir akan memberitahu anda makna, tradisi dan bagaimana ia dirayakan di bahagian lain di dunia

Dalam Artikel Ini:

Bagaimana untuk menerangkan Paskah kepada kanak-kanak

Selepas Paskah Krismas adalah salah satu cuti yang paling penting tahun ini untuk dijelaskan kepada kanak-kanak dan berkongsi dengan keluarga mereka. Inilah sebabnya kami memutuskan untuk menangani perkara ini dengan memberitahu anda tentang Paskah, tradisi yang berkaitan dengannya dan bagaimana ia disambut di bahagian lain di dunia.

Paskah berasal dari nama Ibrani Pesah, laluan. Perkataan etimologi adalah umum di hampir semua Eropah, yang sebenarnya berasal dari Pâques Perancis Pascua Sepanyol, Pashke Albania sehingga ke Pasen Belanda.

Paskah, tidak seperti Krismas, ia tidak diraikan pada tarikh tetap, tetapi ia berubah setiap tahun, Bagaimanapun, masih tetap mantap untuk merayakannya pada hari Ahad. Ini bergantung kepada sama ada tarikh itu dikira berdasarkan bulan.

Idea hari Isnin Paskah dan Easter dengan kanak-kanak

Kenapa tarikh Paskah "mudah alih"?

Pada awal Kristian, Kebangkitan diingati setiap hari Ahad. Seterusnya, Gereja Kristian memutuskan untuk merayakannya sekali setahun, tetapi beberapa arus keagamaan berlaku di antara mereka untuk menetapkan tarikh kejadian. Pertikaian berakhir dengan Majlis Nicea pada tahun 325 AD, bahawa dia diamanahkan Gereja Alexandria Mesir tugas menentukan tarikh setiap tahun

Bagaimana untuk mengira Paskah

Bermula dari norma-norma Majlis Nicaea, yang mana Paskah jatuh pada Ahad berikutnya bulan purnama pertama musim bunga, hari ini tarikh dikira secara saintifik, berdasarkan ekuinoks musim bunga dan bulan purnama, menggunakan akaunnya meridian Yerusalem, tempat kematian dan kebangkitan Kristus.

Harus diingat bahawa tarikh Paskah Ortodoks tidak bertepatan dengan Katolik, kerana Gereja Ortodoks menggunakan perhitungan kalendar Julian, dan bukannya Gregorian. Oleh itu, Paskah Ortodoks ia jatuh kira-kira seminggu selepas seorang Katolik.

Paskah paling kuno adalah orang Yahudi, yang meraikan pembebasan rakyat Musa dari perhambaan di Mesir dan disambut pada kesempatan bulan purnama pertama selepas ekuinoks musim semi.

Paskah Kristian meraikan sebaliknya Kebangkitan Kristus dan disambut pada hari Ahad selepas bulan purnama pertama selepas ekuinoks musim bunga.
Pesta ini juga dikaitkan dengan kebangkitan alam semula jadi. Acara ini sentiasa mempunyai resonans luar bandar dan tarikh kembali ke perayaan kuno di mana kedatangan musim bunga disambut dengan persembahan syukur, termasuk buah-buahan pertama ladang, dan pengorbanan domba, yang dagingnya dimakan dengan makan ritual. Hari ini, seperti pada masa lalu, telinga gandum menjadi roti, tumbuhan, telur, kambing, makanan Paskah yang biasa, terdapat di atas meja.

Paskah, tradisi di dunia

Paskah, perayaan musim bunga dirayakan di seluruh dunia; Di Itali terdapat telur coklat, Colomba klasik, yang melambangkan keamanan, dan banyak kepakaran serantau, sebagai puri Neapolitan, pardula Sardinia, piadot Easter Romagna atau schiacciata di Livorno. Tetapi di negara lain dengan apa yang dilakukan oleh kanak-kanak?

Paskah di Jerman

Di Jerman terdapat beberapa tradisi yang tidak dijumpai di Itali. Bagi kanak-kanak, simbol Easter diwakili oleh a "Bunny". Dalam tempoh Paskah, rumah-rumah itu berwarna dengan warna. Tingkap dihiasi dengan lukisan kelinci, telur dan motif lain; hiasan boleh didapati di pasar banyak bandar yang menjual segala-galanya untuk menghias rumah pada Paskah. Siapa yang mempunyai masa juga menghiasi kulit telur dan untuk kanak-kanak untuk cat telur sentiasa menyeronokkan.

Ahad Paskah ia adalah hari apabila anak-anak pergi ke mencari telur bahawa ibu bapa bersembunyi di taman atau di rumah, telur coklat dan kadang kala mainan.

Makan tengah hari Paskah biasanya didasarkan pada kambing dan bahkan pencuci mulut tradisional mempunyai bentuk kambing. Pada waktu petang, terutamanya di kawasan luar bandar, mereka menjadi tuhan kebakaran, di mana petani membakar semua cawangan kering yang mereka dapati dan yang melambangkan akhir musim sejuk dan musim bunga.

Paskah di Perancis

dalam Perancis Loceng gereja tidak berdiam diri dari hari Jumaat hingga Paskah, tanda kesedihan untuk Kristus yang disalibkan, yang ingin tahu adalah bahwa anak-anak Perancis dikatakan bahwa bel telah terbang di Roma, jadi pada pagi Paskah anak-anak berjalan cepat ke 'di luar dengan hidung menunjuk untuk melihat lonceng terbang pulang ke rumah. Ketika anak-anak sibuk melihat langit untuk mengetahui apakah mereka dapat melihat lonceng, ibu bapa menyembunyikan telur coklat, sehingga anak-anak dapat menemukannya nanti.

Paskah di negara-negara Nordik

Negara Nordik mengalu-alukan Paskah dengan meraikan juga ketibaan musim bunga. Kerana kebanyakan agama Lutheran Scandinavia (86% daripada seluruh penduduk), Easter mengambil kepentingan kecil dan dianggap sebagai hari cuti. Di Sweden dan Finland pada Minggu Ahad, mereka memberkati cabang-cabang poplar putih dengan batu permata, tetapi rasa ingin tahu adalah melihat adat mereka yang paling sesuai.

yang Cerita rakyat Finland dia mahu para penyihir keluar dari tempat persembunyian mereka dan terbang ke syurga antara Jumaat dan Ahad Paskah. Sesungguhnya, di beberapa kawasan di Malaysia Finland ia masih digunakan untuk menyalakan api api pada malam Sabtu, sebagai ingatan tradisi purba dari zaman pertengahan untuk memacu ahli-ahli sihir dari rumah mereka; kanak-kanak, minggu sebelum Paskah, berpakaian sebagai ahli sihir dan mengedarkan surat mereka sebagai pertukaran untuk gula-gula.
Paskah diwarnai dengan warna-warna cerah juga Denmark di mana pada Paskah semua mesti berwarna kuning, dari lilin hingga taplak meja; dan di Belanda di mana bunga kuning diletakkan di dalam rumah dan kebanyakan orang menggantung karangan bunga dihiasi di pintu rumah mereka. Di sini, telur-telur yang dicat digantung dari pokok di taman. Kelinci Paskah menyembunyikan telur rebus berwarna di taman yang akan dimakan oleh anak-anak sepanjang pagi.

Paskah di Greece

dalam Greece Paskah sangat dirasai. Acara tarian, perarakan dan cerita rakyat dianjurkan di seluruh negara. Mereka yang Corfu, Mégara (berhampiran Athens), Aràchova dan Livadia (berhampiran Delphi) sangat cantik dan khusus, tetapi yang paling khas adalah orang-orang yang diilhami oleh tradisi kuno di Crete dan Athens.

Pada malam Easter, loceng dimainkan. Setia-setia pergi ke gereja, yang diadakan dalam kegelapan, dan menyalakan lilin yang mereka bawa bersama mereka dan kemudian membawa mereka pulang, untuk merayakan Tuhan yang Bangkit yang membawa cahaya. Selepas hari yang ketat puasaAnda boleh makan tengah hari dengan "soupa mayeritsa" disertai dengan nasi Yunani, dengan telur berwarna merah, roti Paskah dan tipikal "Maghiritsa", sup yang dibuat dengan pedalaman kambing.

Sebelum makan tengah hari, bermula "pertempuran telur" cabaran sebenar kepada telur terakhir, setiap tetamu memainkan telur dengan ketat di tangan dan memukul hujung telur, jiran yang lain: tetamu yang menang selepas berjuang dengan semua orang akan tetap mempunyai telur keseluruhan.

Paskah di England

Di sini kita berada di sanaEngland, sebuah negara di mana perhatian khas diberikan kepada orang yang memerlukan semasa cuti Paskah, persembahan diberikan kepada orang miskin dan orang tua dibantu dalam mencuci kaki. Kustomisasi kuliner adalah kek Paskah yang biasa diwakili oleh "roti salib panas", brioche kecil yang dibuat dengan kismis dan kayu manis, dihiasi dengan salib yang terbuat dari aising untuk mengingati semangat Kristus.

Paskah di Rusia

dalam Rusia, semua mata berada di bandar Sagorsk, di mana Patriarch Moscow dan seluruh Rusia tinggal. Upacara Paskah dimulai pada tengah malam pada hari Sabtu dengan perarakan di sekitar katedral. Pada pagi Ahad Paskah, keluarga Rusia pergi ke kubur saudara dan di sana mereka berkelah.

Pada waktu petang terdapat pesta dengan pelbagai jenis daging, ikan dan cendawan, di mana terdapat "Pabcha", hidangan yang besar berdasarkan quark dan panettone Paskah yang dipanggil "Kulitch" disertai dengan ricotta manis. Di Rusia telur rebus berwarna merah, simbol kehidupan baru yang diperoleh melalui pengorbanan Kristus, sementara di Poland, Hungaria dan di Czechoslovakia, semasa Paskah, yang muda, melalui upacara kesuburan purba, mereka menyemburkan gadis-gadis dengan air mata air.

Paskah di Sepanyol

Rasa minggu kudus di Sepanyol: di Barcelona ia dirasakan terutamanya semasa Minggu Ahad, di mana kita ingat pintu masuk Yesus di kota Yerusalem, di mana dia disambut dengan telapak tangan dan cawangan zaitun. Setelah cawangan sawit dipotong, daun-daun terhantuk dan disimpan dari cahaya, sehingga warna putih aslinya dikekalkan dengan belerang, kegelapan dan kelembapan. Telapak-telapak tangannya saling berkait, tetapi ada juga "palma" yang seluruh cawangannya. Ini dibawa oleh anak-anak ke gereja untuk diberkati. Palma dihiasi dengan rosari gula dan gula-gula.

Adalah adat untuk menggantung pokok sawit dan "sawit" pada tingkap dan pintu untuk melindungi rumah dari penyihir dan roh jahat. Di Catalonia, ia adalah tradisional untuk makan kue Paskah yang dipanggil "Mona", yang dihiasi dengan telur coklat, bulu dan sos coklat kecil yang mewakili sama ada watak yang diketahui kanak-kanak atau satu dari dunia dongeng. Pencuci mulut ini secara tradisinya diberikan kepada godson oleh godfather.

Tetapi ia adalah Seville bahawa Easter meletup dalam erti kata sebenar semasa Semana suci. Tradisi "Minggu Suci" bermula pada abad keenam belas, ketika Gereja Katolik memutuskan untuk membuat orang memahami semangat Kristus kepada penduduk dengan mudah dan pada masa yang sama berkesan. Seniman yang paling terkenal diminta untuk mencipta tokoh-tokoh suci di dalam kayu, yang kemudiannya ditutup dengan sutera dan dipakai di kepala perarakan. Ia bermula pada Palm Sunday, seminggu sebelum Paskah.

Pada hari Jumaat yang baik upacara itu mencapai puncaknya dan berakhir pada hari Sabtu. Kumpulan-kumpulan patung dibawa balik ke hari dan malam dari gereja ke katedral dari "Nazarenos", "Penitentes" dan "Costaleros"; dengan upacara mewah dan retorik teater, dengan tribunes dan kalungan, bendera dan salib; tabir itu diwakili sebagai perayaan mahal deria, jalan yang dapat memakan waktu hingga 8 jam, dengan berat untuk setiap pemakai 50-100 pound.

Senarai menunggu untuk diterima di salah satu daripada 57 Persaudaraan Minggu Suci mereka sudah lama, untuk penghuni Seville, ia adalah satu perkara yang menjadi penghormatan untuk menjadi "capillita", seorang ahli persaudaraan ini. Terima kasih kepada Minggu Suci, Seville tergolong dalam beberapa bandar Sepanyol dimana ketukangan bertahan: pengukir, pelukis patung-patung orang-orang kudus, tukang tenun, tukang emas, tukang emas, yang di bayang-bayang katedral melakukan pekerjaan yang bermaruah yang sama seperti dalam abad ke-16 dan ketujuh belas.

Simbol Paskah

  • telur: mereka mewakili kubur yang sejuk dan sedih yang disapu oleh Kristus yang bangkit dan menaklukkan kematian. Itulah sebabnya pada Paskah kita menukar telur dengan kejutan.
  • Colombe: melambangkan permulaan kehidupan baru: Kebangkitan.
  • Bells: mereka adalah instrumen yang paling sesuai untuk menghantar dengan cepat dan gembira "pengumuman gembira" Kebangkitan
  • Ulivo: simbol Perdamaian, ia mewakili Tuhan yang "damai" dengan manusia melalui karunia Anak Yesus yang menawan kematian untuk memberi kita kemungkinan untuk bangkit kembali
  • Spring: dari musim sejuk dan mati musim sejuk hampir oleh tunas sihir mekar dan semua alam semula jadi mula hidup semula

Kenapa mereka bertukar telur pada Paskah?

Penggunaan telur sangat tua. Sesungguhnya ia dikaitkan dengan fakta bahawa Paskah bertepatan dengan permulaan musim bunga, yang pada asalnya dirayakan dengan upacara untuk kesuburan dan pembaharuan alam semula jadi. Telur melambangkan, sebenarnya, kehidupan yang diperbaharui. Pada Zaman Pertengahan ia adalah tradisional untuk memberi telur kepada hamba; nampaknya yang pertama membuat telur protagonis upacara perayaan (dan bertuah) adalah Persia.

Mereka menyambut ketibaan musim bunga dengan pertukaran telur ayam, nasib baik yang nyata terhadap penyakit dan kelaparan. Bersama kami di Barat, kebiasaan bertukar telur "kelahiran semula" dan hasrat yang baik (fungsi yang kini dilambangkan dalam ritus "manis" telur Paskah) lebih baru-baru ini: tarikh kembali ke 1176, ketika Raja Louis VII kembali ke Paris selepas Perang Salib Kedua. Untuk meraikannya, ketua Biara St. Germain-des-Près memberikannya separuh hasil tanahnya, termasuk telur dalam jumlah besar, kemudian diedarkan kepada tangan rakyat.

Kebiasaan memberi telur yang dihiasi dengan unsur-unsur berharga berjalan jauh dari masa ke masa dan sudah dalam buku Edoardo I of England terdapat perbelanjaan untuk 450 telur yang ditutupi dengan emas dan dihiasi untuk menyumbangkan sebagai hadiah Paskah

Simbol arnab pada Paskah

Arnab adalah simbol Paskah yang meluas di Amerika Syarikat dan di negara-negara Eropah utara. Kelinci paskah, "kelinci paskah" dalam bahasa Inggeris, berasal dari upacara pagan pra-Kristian pada kesuburan.

Kerana tradisi sayaarnab dan arnab mereka adalah haiwan yang paling banyak betul-betul subur, mereka menjadi sejak zaman purba simbol pembaharuan kehidupan dan musim bunga.
Arnab sebagai simbol Paskah nampaknya berasal dari Jerman pada abad kelima belas, seperti yang dibuktikan oleh kronik masa itu. Manisan pertama dan biskut berbentuk kelinci nampaknya telah menyebar ke Jerman pada awal abad kesembilan belas.

Ia adalah pendatang Jerman dan Belanda yang membawa tradisi ke Amerika, menurut mana Bunny Easter membawa sepotong telur berwarna kepada anak-anak yang berperilaku baik.
Tetapi kerana dia agak licik, dia menyembunyikan mereka di rumput dan semak di taman.

Kerana mereka mewarna telur pada Paskah

Pada Paskah terdapat tradisi pewarnaan dan menghias telur. Penjelasannya terletak pada anekdot Injil ini: Mary Magdalene adalah salah seorang wanita yang telah pergi ke kubur Yesus, tetapi telah menemukannya kosong. Kemudian dia berlari ke rumah di mana murid-murid itu, dia pergi semua nafas dan mengumumkan berita luar biasa.

Petrus, salah seorang murid, memandangnya dengan tidak percaya dan kemudian berkata: "Saya akan percaya apa yang anda katakan hanya jika telur dalam bakul itu akan menjadi merah." Dan dengan serta-merta telur berwarna merah yang sengit!

Paskah, keinginan dalam bahasa yang berbeza

Happy Easter ENGLISH
FRENCH Joyeuses PaqueS
Frohe Ostern GERMAN
Feliz Pascua SPANISH
Boa Pascoa POR-TOGHESE
Kalo Paska GRECO
Zalig Paasfeest NETHERLANDS
Schastilvoi Paschi RUSSO
Srecan Uskrs SERBO
Sretan Uskrs CROATIAN
Giad Pàsk SVEDESE
A fraylekhn Pesah YIDDISH
Untuk mengetahui lebih lanjut:

  • Paskah, tradisi di Eropah

Video: NYSTV - Hierarchy of the Fallen Angelic Empire w Ali Siadatan - Multi Language