Kontraksi palsu semasa mengandung atau kontraksi Braxton Hicks


Mereka dipanggil kontraksi Braxton Hicks. Apakah mereka dan bagaimana mereka mengenali satu sama lain?

Dalam Artikel Ini:

Penguncupan Braxton Hicks

Pada wanita hamil, kontraksi biasanya dikaitkan dengan permulaan buruh. Tetapi ia tidak selalu seperti itu.

Kadangkala kontraksi boleh berlaku semasa kehamilan. Mereka dipanggil kontraksi palsu atau lebih dikenali sebagai penguncupan Braxton Hicks.
Orang pertama yang mengkaji mereka adalah pakar bedah London - John Braxton Hicks - pada tahun 1872. Ia adalah conktion fisiologi dari rahim yang mungkin berlaku semasa kehamilan sejak bulan ketiga, tetapi yang menjadi biasa pada trimester kedua.

Perut pada bulan pertama kehamilan

Bagaimana benjolan bayi berkembang dalam sembilan bulan (9 imej) Sembilan gambar selama sembilan bulan, untuk mengikuti bagaimana benjolan bayi tumbuh

Kenapa kontraksi palsu berlaku?

Rahim adalah a otot yang perlu diperluas untuk memberi ruang kepada kanak-kanak yang semakin meningkat dan mencari lebih banyak ruang. Atas sebab ini, sama seperti semua otot, uterus boleh berkontrak, terutama pada masa kehamilan seperti suku kedua.
Mereka sering berlaku pada lewat petang atau petang dan tidak boleh menyebabkan kebimbangan.

Bagaimana membezakan mereka dari kontraksi sebenar?

Khususnya untuk wanita pada kehamilan pertama tidak selalu mudah untuk membedakan kontraksi palsu dari mereka yang menunjukkan permulaan buruh. Tetapi beberapa tanda-tanda mereka boleh membantu anda mengenali mereka. Kontraksi sebenar biasanya lebih lama, lebih kerap dan berterusan dan lebih tinggi dari masa ke masa. Mereka biasa dan menjadi lebih dan lebih sengit.

Penguncupan: ini adalah cara mereka bekerja

Tambahan pula, kontraksi palsu biasanya tidak menyakitkan dan tidak mengubah serviks rahim.
Jika kontraksi disertai dengan pelepasan vagina, mereka memanjangkan, menjadi lebih sengit dan lebih kerap atau jika kekerapan mereka didekati, mereka boleh menjadi isyarat buruh awal supaya lebih baik memanggil pakar sakit puan atau pergi ke bilik kecemasan.
Dan adalah baik untuk menghubungi ahli sakit ginek untuk membubarkan sebarang keraguan, walaupun anda tidak pasti bahawa tenaga kerja telah bermula.

Video: WADUH!! Sering Kontraksi Palsu Bisa Bikin Melahirkan Prematur? | Tips Ibu Hamil