Perayaan St Francis of Assisi: sejarah, legenda dan perayaan


Pada 4 Oktober kita merayakan perayaan St Francis, "lelaki miskin dari Assisi", pelindung saint Itali. Mari temukan sejarah, legenda dan peristiwa yang dijadualkan

Dalam Artikel Ini:

Perayaan St. Francis

"Pujilah dan memberkati saya, Tuhan,
dan mempunyai perkhidmatan dan perkhidmatan yang besar
"
daripada Canticle of Creatures
yang 4 Oktober ia diraikan St Francis of Assisi, santo pelindung Itali dan saint antara yang paling disayangi dan dihormati di seluruh dunia. Tetapi siapa St Francis dan kenapa mesejnya begitu lancar?

Sejarah San Francesco

Francesco dilahirkan di Assisi di 1182 dan dia adalah anak kepada seorang peniaga kain yang kaya. Ditentukan untuk masa lapang dan kekayaan, Francesco menghabiskan belia awalnya dalam kecerobohan dan menunggang kuda. Pada tahun 1202 beliau mengambil bahagian dalam perang antara Assisi dan Perugia. Segala-galanya berubah pada tahun 1205: ketika ia sedang melakukan perjalanan ke Puglia sebagai sukarelawan di milisi kepausan, ia jatuh sakit parah dan tetap terbatas kepada Spoleto. Di sana dia ada penglihatan yang mendesaknya untuk kembali ke Assisi di mana dia mengucapkan syukur, penolakan, perbuatan rahmat. Pada tahun berikutnya, menghadapi rintihan bapanya yang tidak memahami perubahan radikal itu, dia membuat isyarat dramatik dan melepaskan pakaiannya di depan Uskup, mengembalikannya kepada bapanya. Dia memulakan perjalanannya ke kesucian: dia menumpukan dirinya sepenuhnya kepada kehidupan kemiskinan, hidup seperti pertapa, membantu orang kusta, mengajar dan mengembalikan gereja San Damiano, San Pietro dan Porziuncola Santa Maria degli Angeli. Selepas berkumpul di sekelilingnya murid-murid yang pertama, walaupun pembangkang Gereja, beliau mengasaskan a perintah gerejawi.

Para wali penaung kehamilan, ibu dan anak-anak

Peraturan Saint Francis

L 'Perintah Franciscan ia berdasarkan tiga kaedah yang tepat dan mudah:

  1. persaudaraan: ibu bapa tidak boleh hidup bersendirian, tetapi mesti menjaga saudara mereka (dan secara umum semua) dengan kasih sayang dan dedikasinya. Perhatian yang sama tidak meluas tanpa syarat kepada makhluk manusia, tetapi untuk semua penciptaan sebagai karya Tuhan dan karenanya suci, hidup dalam cara ini persaudaraan universal.
  2. rendah hati: untuk menempatkan diri di bawah segala-galanya dan semua orang, pada perkhidmatan yang terakhir untuk benar-benar melayani Tuhan, untuk membebaskan diri dari keinginan duniawi yang menghalang manusia dari kebaikan dan dari keadilan
  3. kemiskinan: meninggalkan apa yang baik dengan berkongsi semua yang diberikan kepada kita dengan semua saudara, bermula dari yang paling memerlukan "

San Francesco dan Chiara

Perkataan Francis dan contohnya juga menarik Chiara scifi, anak perempuan Favarone di Offreduccio yang mulia. Chiara meminta Francis agar dapat memasuki perintah itu dan menerima kebiasaan agama dari dia. Masa kemudian, berkumpul murid-murid lain, Chiara memberikan kehidupan kepada perintah Clarisse.
Pada 1224 Francis menerima stigmata dan hampir sepenuhnya buta dan sakit hati dia menulis karya yang paling bergerak: menulis Canticle daripada Brother Sun atau Canticle of the Creatures. Dia mati pada malam antara 3 dan 4 Oktober 1226 di Porziuncola, salah satu tempat yang paling dicintai olehnya, di Assisi dan mayatnya dikebumikan di Basilika Assisi yang sejak saat itu mengambil namanya dan hari ini menjadi destinasi untuk haji dari seluruh dunia.

Legenda tentang San Francesco

Sekitar San Francesco banyak legenda terkenal dilahirkan, beberapa di antaranya telah benar-benar berlaku:

  • Buaian yang hidup: semasa malam Krismas 1223, di Greccio, Francis mengenang kelahiran Yesus, membuat perwakilan hidup peristiwa itu. ia adegan kelahiran hidup pertama dalam sejarah.
  • Khotbah kepada burung ia adalah salah satu episod paling terkenal di Fioretti di San Francesco [31]. Menurut tradisi, sementara Francesco berjalan di sepanjang jalan yang menghubungkan istana Cannara ke Bevagna, di dekat Assisi ia melihat banyak burung di atas pohon-pohon dan mula memberitakan kepada mereka, yang berbondong-bondong mendengarnya. Inilah caranya diberitahu dalam Fioretti di San Francesco:

... et datang antara Cannaia dan Bevagni. Dan berlalu dengan semangat itu, dia mengangkat matanya dan melihat beberapa belukar di tepi jalan, di mana terdapat banyak burung yang tidak berkesudahan. Dan dia masuk ke padang dan mula memberitakan kepada burung-burung yang ada di tanah; dan tiba-tiba mereka yang berada di atas pokok-pokoknya datang bersama-sama dan berdiri diam, sementara Saint Francis dicapai untuk berkhotbah (...) Akhirnya mencapai khotbah, Saint Francis membuat mereka tanda salib dan memberi mereka kebenaran berlepas; dan kemudian semua burung itu naik ke udara dengan nyanyian yang mengagumkan, dan kemudian mengikut salib mereka telah menjadikan mereka Saint Francis dibahagikan kepada empat bahagian (...) dan setiap tuan rumah mula menyanyi marchings indah

  • The Wolf of Gubbio: penduduk Gubbio terkejut dengan serigala yang ganas. Francesco berjaya bercakap dengan serigala dan membuat perdamaian antara haiwan dan bandar. Serigala akan berhenti menjadi sengit jika penduduk telah bersetuju untuk memberi makan setiap hari.
  • Cypress of St. Francis di Villa Verucchio: sehingga menceritakan legenda, yang dikumpulkan dalam "Seraphic Instition" pada abad ketujuh belas:

... suatu hari untuk Frateco Francesco, yang melewati lelah-lopak tambalan Apennines, selendang vizzo ditangkap di jubahnya; dia mengambilnya, menghiburkannya untuk menjadikannya sebagai haji yang mengembara, dan apabila dia tiba di sini, tidak lagi memerlukan, dia memberikannya kepada api: ia berputar dan berlumuran, tetapi tetap utuh. Kemudian Messer Santo Francesco berkata: "jika anda tidak mahu membakar, berkembang!" Dan dari dia immantinente menanam tunas besar berkembang. Oleh itu, sebagai tanda keajaiban yang lebih besar, untuk kebaikan manusia. Oleh itu, naiklah Cypress Cypress ke kemuliaan Tuhan kita... ".

Satu kajian baru-baru ini oleh ahli botani telah menegaskan bahawa siprus telah ditanam secara tegas pada awal abad ke-13 dan menentang dengan ketinggiannya 25 meter.

Perayaan dan perayaan di San Francesco

Francesco menjadi Santo dua tahun selepas kematiannya, oleh kehendak Paus Gregorius IX dan pada tahun 1939, dia diumumkan Penasihat Itali oleh Paus Pius XII. Sejak itu setiap tahun rantau yang berbeza pergi ke haji untuk menawarkan Assisi sebagai hadiah minyak untuk suap lampu yang membakar siang dan malam di kuburnya yang disimpan di dalam kubur Basilika kepausan yang didedikasikan kepadanya. Gerak simbolik ini membawa makna yang mendalam: ia mewakili penghormatan kepada kecerahan dari nilai-nilai St. Francis. Liguria adalah rantau yang menjadi protagonis acara ini untuk tahun 2017.

  • Perayaan telah bermula 3 Oktober dengan transit Bapa Bapa St. Francis di Basilika Papal St Mary of the Angels di Porziuncola dan "Corteo dei Fiori" dari istana Medici ke Basilika Papal Santa Maria degli Angeli
  • Pada 4 Oktober, perayaan Eucharistic yang akan diadakan di Basilika Papal St. Francis di Assisi: jam 7.00 pagi, Fr. Michael A. Perry, Menteri Besar Friars Minor; pada jam 9.00 pagi, Pres S.E. Mons Domenico Sorrentino, Bishop of Assisi-Nocera Umbra-Gualdo Tadino
  • 8.30 pagi di Sala della Conciliazione dari Palazzo Municipale
    Mesyuarat antara Pihak Berkuasa dan Delegasi Liguria dengan Perbandaran Assisi
    Salam dari Walikota kota Assisi, Stefania Proietti dan Walikota Genoa, Marco Bucci
  • 9.00 pagi, Berlepas dari Corteo dari Piazza del Comune ke Basilika San Francesco, di mana Sempurna Konfelasi di Kapel Papal akan berlangsung pada jam 10.00 pagi, di mana Datuk Bandar Genoa Marco Bucci menghidupkan "Lampiran Votive of the Municipalities" Itali "dengan minyak yang ditawarkan oleh Wilayah Liguria
  • pada pukul 11.30 pagi, di Loggia del Sacro Convento, akan ada Salam dari Fr. Marco Tasca, Menteri Jenderal Friars Minor Conventual; Perutusan Wakil Kerajaan Itali; Salam Kepada Presiden Kawasan Liguria Giovanni Toti; Salam Datuk Bandar Assisi dan Uskup Assisi
  • pada jam 4.00 petang, di Basilika Papal San Francesco (Inferiore), akan ada Vespers Kepausan di Kapel Papal, dipimpin oleh S.E. Mons. Vittorio Francesco Viola, Uskup Tortona. Ia mengikuti Procession ke Basilika Atas dan Berkah ke Itali dengan Chartula dari Cupolino Basilika. Sedangkan cawangan zaitun akan diagihkan kepada Pihak Berkuasa dan kepada Setia, Canticle of the Creatures akan dilakukan.

The Canticle of the Creatures (atau Canticle of Friar Sole)

Sangat tinggi, mahakuasa, Tuhan yang baik,
Saya tahu pujian, kemuliaan dan kehormatan dan berkat.
Kepada anda sahaja, Yang Paling Tinggi, jika anda berada dalam kekeliruan
dan tiada seorang pun yang dilepaskan.
Maha Terpujilah, Tuhanku, dengan segala makhlukmu,
spezia messer the friar Sole,
yang adalah iorno, dan kita aluminium untuknya.
Dan ello cantik dan berseri dengan keagungan yang hebat:
de te, Altissimo, membawa makna.
Terpuji ya, Tuhanku, untuk Sora Luna dan Bintang:
di langit anda telah membuatnya bersuara dan berharga dan cantik.
Maha Terpuji, Tuhanku, untuk Penjaga Angin,
dan untuk Aere dan Nubila e Sereno dan sekurang-kurangnya beberapa waktu
yang mana untuk makhluk-makhluk anda yang berpanjangan.
Terpuji ya, Tuhanku, kerana Aqua,
yang sangat berguna dan rendah hati dan berharga dan suci.
Terpujilah kamu, Tuhanku, untuk Saudara Foco,
yang mana enn'allumini la nocte:
dan ello cantik dan iocundo dan kuat dan kuat.
Terpujilah ya, Tuhanku, untuk bumi kita,
yang menopang dan mengawal mereka,
dan menghasilkan buah-buahan yang berbeza dengan bunga berwarna dan rumput.
Maha Terpuji, Tuhanku, bagi orang-orang yang mengampuni cintamu
dan saya menyokong pengulangan dan kesusahan.
Berbahagialah mereka yang akan menolong mereka dengan damai,
ca kepada anda, Yang Maha Tinggi, dinobatkan siren.
Terpujilah ya, Tuhanku, kerana Kematian Koper kita
dari mana tidak ada manusia yang hidup dapat melepaskan diri.
Celakalah mereka yang mati dalam dosa fana!
Berbahagialah orang-orang yang akan mendapati sukarela sanctissima anda
kematian kedua tidak akan menyakiti mereka.
Puji dan memberkati saya, Tuhan,
dan mengalu-alukan mereka dan melayani mereka dengan kerendahan hati yang besar.

(St Francis 1225)

Video: